Țările din Europa în care oamenii merg cel mai mult cu trenul. Cum stă România

Țările din Europa în care oamenii merg cel mai mult cu trenul. Cum stă România

Oamenii se deplasează constant cu trenul în unele țări de pe continent, însă în altele acest mijloc de transport ecologic nu este foarte popular. Iată unde se situează România.

Elveția, Franța și Suedia sunt țările în care oamenii călătoresc cel mai mult cu trenul, arată o analiză publicată de Euronews.

Există mai mulți indicatori de măsurare a gradului de utilizare a trenurilor. Unul dintre aceștia este indicele kilometri-pasageri, care reprezintă distanța medie a călătoriilor cu trenul, naționale și internaționale, per locuitor.

Pentru călătoriile internaționale, datele includ doar distanțele parcurse pe rețelele naționale. Cu alte cuvinte, partea călătoriei efectuată pe teritoriul unei țări, nu întreaga distanță a călătoriei internaționale.

ADVERTISING

Întrucât există diferențe notabile între călătoriile făcute înainte de pandemie și perioada pandemiei, analiza prezintă comparativ datele din 2019 și 2021.

Elvețienii adoră trenurile

În 2019, media kilometrilor-pasageri a călătoriilor naționale și internaționale cu trenul s-a încadrat între 117 km în Grecia și 2.378 km în Elveția. Media UE a fost de 927 km.

În 2021, cifrele s-au schimbat: 61 km în Grecia și 1.536 km în Elveția, în timp ce media UE a scăzut la 583 km.

Transportul feroviar de călători
*kilometri parcurși per locuitor

pasager-kilometru
Sursa: Eurostat / Euronews

În 2019, Elveția (2.378 km) a avut cel mai mare număr de kilometri parcurși cu trenul per locuitor dintre statele UE, fiind urmată de Austria (1.440 km), Franța (1.437 km), Suedia (1.429 km), Germania (1.208 km) și Marea Britanie (1.078 km).

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Țările din Balcani au avut în general un număr mai mic de kilometri parcurși cu trenul per locuitor. România avut o medie modestă de 295 km în 2019, iar în 2021 aceasta a scăzut la 214 km.

Malta și Cipru nu au căi ferate, iar Ungaria nu apare în datele Eurostat.

La capitolul călătorii internaționale cu trenul, în 2021 Luxemburg, țară cu mulți navetiști care lucrează în afara granițelor, a avut cea mai mare distanță medie, 136 km per locuitor. Urmează Elveția (65,2 km).

Cehia (57,5 km), Franța (48,6 km), Germania (43,7 km), Danemarca (36,8 km) și Austria (26 km) au depășit media UE de 22,7 km.

România a avut o medie mică (1,7 km parcurși în călătoriile internaționale raportați la numărul de locuitori). Totuși, depășim Portugalia (0,5 km), dar și Finlanda și Norvegia (0,2 km).

ADVERTISING

Țara cu cele mai multe călătorii cu trenul

În 2019, Elveția a înregistrat o medie de 60,8 de călătorii per locuitor, fiind urmată de Luxemburg (40,8), Danemarca (35,6), Germania (35,4), Austria (31,4) și Marea Britanie (27,6). Media UE a fost de 18,4 călătorii.

România a avut doar 3,5 călătorii, depășind doar Bulgaria (3,2), Turcia (2), Grecia (1,8) și Lituania (1,8).

În 2021, călătoriile cu trenul aproape s-au înjumătățit din cauza pandemiei. Ordinea în frunte a rămas aceeași, cu Elveția (38,8) pe primul loc.

România a coborât la o medie de 2,7 călătorii per locuitor, cu aceleași țări în urma sa.

Numărul de călătorii cu trenul per locuitor:

calatorii-tren
Sursa: Eurostat / Euronews

Cât contează trenurile în transportul terestru de călători

Conform Eurostat, transportul terestru include toate formele de transport în afara celui aerian și fluvial-maritim, adică mașini, trenuri, autocare și autobuze.

În 2019, trenurile au preluat 8% din transportul terestru de călători în UE, dar în 2021 această valoare a scăzut la 6%.

În 2021, Elveția a fost pe primul loc (14,6%, față de 20% în 2019), iar Macedonia s-a clasat pe ultimul loc (0,2%, de la 0,6% în 2019).

În general, țările balcanice precum Serbia, Grecia și Bulgaria stau prost la acest capitol.

În România, care favorizează transportul auto, în 2021 trenurile au preluat doar 3,3% din numărul de călători ai transportului terestru, de la 4,2% în 2019.

Cota călătoriilor cu trenul din transportul terestru de pasageri:

procent-tren
Sursa: Eurostat / Euronews

Țările cu cele mai extinse rețele feroviare

În 2021, densitatea rețelei feroviare, măsurată în kilometri de cale ferată per mia de kilometri din suprafața unei țări, s-a încadrat între 8 km în Albania și 133 în Elveția.

Datele includ atât căile ferate convenționale, cât și liniile de mare viteză. Nu sunt incluse cele de metrou ușor sau metrou subteran, nici cele de tramvai.

Densitatea căilor ferate în 2021:
*kilometri de linie ferată per 1.000 km² de teritoriu

densitate
Sursa: Eurostat / Euronews

Elveția este urmată în clasament de Cehia (123 km), iar aici apare și Ungaria (locul 7, cu 83 km).

Din păcate, proasta administrare a transportului feroviar din ultimele decenii a făcut ca țara noastră să-și restrângă constant rețeaua feroviară, cândva una dintre cele mai extinse de pe continent. România a ajuns la o densitate de 46 km, dar încă stă mai bine decât Franța (43), Bulgaria (37), Spania (32), Portugalia (28), Suedia (27), Irlanda (25), Finlanda (19) și Norvegia (12).


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇