23 de milioane de euro la buget pentru sectoare, doar din taxele majorate de parcare. Ce se va face cu banii?

23 de milioane de euro la buget pentru sectoare, doar din taxele majorate de parcare. Ce se va face cu banii?

În 2022, primăriile de sector încasează de la bucureșteni taxe de peste 7 ori mai mari decât în anii trecuți pentru locurile de parcare de reședință. Ceea ce înseamnă zeci de milioane de lei care merg la bugetele locale.

spotmedia.ro vă spune pe ce se duc banii în plus încasați și ce șanse avem la condiții mai bune de parcare, în București.

În 2021, toți cei 6 primari de sector i-ar cerut, în scris, edilului general să majoreze de peste 7 ori taxele anule pentru locurile de parcare de reședință din București.

Nicușor Dan le-a propus consilierilor generali această majorare. Iar consilierii au girat-o prin vot, la finele lui aprilie 2021. Taxele majorate urmau să se achite începând din 2022.

În București, taxa pentru un loc de parcare de reședință depinde de zona tarifară în care acesta este amenajat. Spre exemplu, cea mai mare taxă e în centru - numit Zona A. Iar pe măsură ce mergem spre periferie, în zonele B, C și D, taxele sunt din ce în ce mai mici.

Iată cum a crescut taxa anuală pentru un loc de parcare de reședință, de la 1 ianuarie 2022:

  • Zona A: de la 84 lei la 600 lei
  • Zona B: de la 66 lei la 500 lei
  • Zona C: de la 55 lei la 400 lei
  • Zona D: de la 37 lei la 300 lei

Per total, dacă ar încasa în proporție de 100% noile taxe de parcare, primăriile ar trebui să strângă, în acest an, 114.520.00 lei, adică 23,13 milioane de euro.

Iată ce a însemnat asta, pentru fiecare primărie de sector.

Dintre toate primăriile de sector, cea a Sectorului 1 are cele mai puține locuri de parcare: 9.947. Peste 82% dintre ele sunt în Zona A, cea mai scumpă. Mai sunt și 1.537 de locuri în Zona B, 10 locuri (sub 1% din total) în Zona C și 234 locuri în Zona D.


Cum sunt împărțite pe zone tarifare locurile de parcare de reședință din Sectorul 1. Cu albastru, locurile din Zona A, cea mai scumpă.

Până anul trecut, dacă gradul de încasare a taxei din locuri de parcare de reședință ar fi fost maxim, Sectorul 1 ar fi strâns 789.325 de lei. În 2022, primăria condusă de Clotilde Armand ar urma să încaseze de peste 7,5 ori mai mult, adică în jur de 5.751.300 de lei.

Anul trecut, când taxa era mică, Primăria Sectorului 1 a amenajat 134 de locuri noi de parcare. Iar anul acesta vrea să facă de peste două ori mai multe, adică 270.

Sectorul 2: locuri noi de parcare, multe marcaje și stâlpi

În Sectorul 2, cele mai multe locuri de parcare, adică 17.836, sunt în Zona B, a doua cea mai scumpă. În zona A, unde taxa e la nivel maxim, sunt doar 6.971 de locuri. Iar în zona C sunt 1.203 locuri. Nu există niciun loc de parcare de reședință în cea mai ieftină zonă, adică în D.

Cum sunt distribuire locurile de parcare de reședință în Sectorul 2. Reprezentate cu roșu, cele mai multe sunt în zona B, a doua cea mai scumpă

În Sectorul 2, suma colectată - în cazul în care s-ar încasa taxele în proporție de 100% - ar urma să crească de peste 7,4 ori de la 1.829.847 de lei (cât s-ar fi încasat pe vremea taxelor mici) la nu mai puțin de 13.575.800 de lei.

ADP Sector 2 a transmis, la solicitarea spotmedia.ro, că în ultimul an și jumătate, a amenajat 435 de locuri de parcare. Și că până la finele acestui an vrea să mai amenajeze încă 145 de locuri.

Primarul Radu Mihaiu a precizat, însă, că numărul de locuri de parcare pe care le va amenaja este mai mare de 145. Și că, în plus, vrea să facă investiții importante în marcaje, treceri de pietoni și stâlpi de separație. Pe măsură ce vom primi cifrele, vom reveni cu amănunte.

De peste 7 ori ar urma să crească și încasările din celelalte sectoare.

Sectorul 3: Campion la numărul de locuri, vrea să dea câte două per apartament

Spre exemplu, în Sectorul 3 - care are peste 80.000 de locuri de parcare de reședință - încasările din taxe de parcare de reședință ar trebui să crească de la nivelul de 5.463.000 la 40.360.000 de lei.

Primăria lui Robert Negoiță continuă să amenajeze, pe bandă rulantă, noi locuri. Anul trecut a amenajat 2.500, iar în acest an a mai trasat deja alte 500 de locuri. Și e în permanentă căutare de noi locuri în care să amenajeze parcări.

În plus, Negoiță vrea o nouă strategie de parcare, în baza căreia să poată atribui două locuri per apartament, în loc de unul singur, cum impune regulamentul aflat acum în vigoare.

În plus, Primăria Sectorului 3 susține că e într-o permanentă campanie de identificare a locurilor pe care le-a marcat greșit și care încurcă circulația sau blochează accesul.

Sectorul 4: Mai multe tipuri de parcări, mai puține probleme

Primăria Sectorului 4 ar trebui să încaseze în acest an, din taxe de parcare, de 7,4 ori mai mult, adică 24.010.400 de lei.

Instituția susține că anul trecut a amenajat 500 de locuri noi de parcare de reședință. Și că e în căutare de spații în care să traseze și altele.

Primăria Sectorului 4 susține, însă, că pentru a nu avea probleme cu parcările, investește în mai multe tipuri. "Anume fie „parcări «în spic» pe arterele principale, fie parcări de tip park&ride, în imediata apropiere a stațiilor de transport public, pentru a oferi posibilitatea șoferilor de a lăsa în siguranță autovehiculul într-o parcare amenajată corespunzător și de a continua deplasarea în oraș cu ajutorul mijloacelor de transport public, contribuind astfel la decongestionarea traficului rutier și fluidizarea acestuia.

Totodată, au fost amenajate și se află în curs de amenajare parcări supraetajate, în zonele centrale și foarte aglomerate ale sectorului, cum este parcarea supraterană situată la Piața Sudului”, a transmis instituția la solicitarea spotmedia.ro.

La Sectorul 5, condus momentan de viceprimarul Mircea Melnic (PSD), încasările din taxarea parcărilor de reședință ar trebui să crească de 7,49 ori în acest an, până la peste 10.830.000 de lei.

Primăria gestionează deja circa 20.500 de locuri de parcare, iar în ultima perioadă a mai amenajat 250.

Ciucu, primarul Sectorului 6: Cu banii în plus abia dacă mai acoperim niște găuri!

Sectorul 6 are 43.950 de locuri de parcare de reședință. Dacă ar încasa în proporție de 100% taxele, ar strânge, în acest an, puțin peste 20.000.000 de lei (de 7,4 ori mai mult decât ar fi obținut fără majorarea taxelor).

Cu toate acestea, primarul Ciprian Ciucu spune că sumele în plus care se strâng din majorarea taxelor populației nu ajung decât în mică măsură pentru plata lucrărilor de creare de noi locuri de parcare și de întreținere a celor vechi.

„Noi am retrasat deja 4.000 de locuri doar în această primăvară. N-am stat. Și avem o campanie continuă de retrasare. Sunt lucruri nefăcute de-a lungul timpului, în ani de zile, pe care noi le facem acum.

Am reabilitat locuri de parcare unde betonul sau asfaltul de pe jos erau sparte, iar mașina pleca de acolo plină de noroi. Sau chiar locuri de parcare amenajate direct pe pământ.

Sunt sute de locuri de parcare pe care le-am făcut anul acesta, pe lângă cele finalizate de anul trecut.

Am demolat garaje. Și unde erau 2 garaje, am amenajat 3 locuri de parcare, spre exemplu. Dar pentru asta a fost nevoie de planificare, proiectare, contractare de lucrări, execuție și apoi recepție. Nu dai cu mână peste harta sectorului, așa, ca un Dumnezeu atotputernic și de mâine are toată lumea locuri parcare perfecte. Nu se poate!

Sumele pe care le încasăm din taxa de parcare de reședință – adică cei circa 20 de milioane de lei, să spunem – acoperă cel mult un sfert din cât investim. Sunt bani cu care mai acoperim niște găuri, dar nu mai mult”, a declarat primarul Ciprian Ciucu, pentru spotmedia.ro.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇