Numărul românilor stabiliți peste hotare crește de la an la an, însă majoritatea consulatelor țării noastre par înțepenite chiar cu decenii în urmă.
Timpi de așteptare uriași, lipsa digitalizării, telefoane la care de multe ori nu răspunde nimeni – acestea sunt probleme de care conaționalii noștri se lovesc. Și nu e vorba doar de disconfort, ci, din cauza serviciilor consulare slabe, mulți ajung în situații în care riscă să își piardă drepturi dobândite în statul adoptiv.
Aceasta e povestea lui Andrei, un român din Austria care, în disperare de cauză, i-a scris jurnalistului Lucian Mândruță sperând că vocea lui va fi auzită de autorități.
Postarea a adunat peste 1.000 de comentarii de la români din toată lumea care spun că s-au confruntat exact cu aceleași probleme. Sunt mesaje din Castellon, Munchen, Copenhaga, Bonn, Montreal, Paris, Edinburgh, Londra, Stuttgart, Trieste, Toronto, Madrid, Milano, Berlin, Bruxelles, Bologna, Praga, Manchester, Atena, Barcelona, Salonic, Chișinău, Berna, Marseille, Belgrad, Dubai, Oslo, Dublin, Chicago.
Sunt doar câteva din consulatele unde românii povestesc că încearcă pe cât posibil să nu aibă nevoie să ajungă. Mulți spun că exact acesta e motivul pentru care au aplicat pentru cetățenia statului adoptiv, ca să nu fie nevoie să apeleze la consulatele românești.
Spun că pentru documente sunt puși să aștepte cu lunile, chiar și un an, și că sunt primiți de angajați cu nesimțire și aroganță, fapt ce îi face să se simtă ca niște cerșetori, deși plătesc pentru serviciile de care au nevoie.
Lege pentru aducerea consulatelor în secolul XXI
Pentru a îmbunătății activitatea consulară, Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, decizional, cu 310 voturi pentru, un proiect de lege care prevede ca evaluarea făcută de Ministerul Afacerilor Externe să includă și sugestiile primite din partea cetăţenilor, potrivit Agerpres.
Proiectul de lege modifică art.16 din Legea 62/2019 privind activitatea consulară în sensul extinderii procesului de digitalizare şi a îmbunătăţirii calităţii serviciilor efectuate în reţeaua consulară, prin oferirea posibilităţii de utilizare sistematică a unor mijloace informatice ce vor permite colectarea de informaţii despre experienţa avută, nivelului de satisfacţie şi sugestiile de îmbunătăţiri venite de la cetăţeni.
Acest sistem de feed-back va putea fi folosit în evaluarea calitativă şi cantitativă a serviciilor consulare.
"Obiectivele, criteriile, modalitatea de analiză a sugestiilor cetăţenilor şi procedura de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului Afacerilor Externe", mai prevede proiectul.
În cadrul activităţii consulare, Ministerul Afacerilor Externe, misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră utilizează, pe lângă alte sisteme informatice, componente ale platformei unice Sistemul informatic integrat consular ECons, şi "sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetăţeni, prin care sunt procesate cererile de servicii consulare, se înregistrează cetăţenii români aflaţi în străinătate, se procesează şi centralizează evaluările, sugestiile şi propunerile venite de la cetăţeni, se poartă corespondenţa interinstituţională şi se ţine evidenţa cazurilor de asistenţă şi protecţie consulară", se mai arată în textul legii.