România nu mai e prima din UE la morți în accidente rutiere

România nu mai e prima din UE la morți în accidente rutiere
UE PENTRU TINE  • • • • • • • •
ABONEAZĂ-TE LA NEWSLETTER-UL SPOT
Afli tot ce s-a întâmplat important în UE
Încotro merge UE, ce probleme sunt și ce oportunități
Fonduri nerambursabile pe care ai putea să le accesezi
Îl primești în fiecare lună, în ultima zi a lunii
Mă abonez!

Comisia Europeană a publicat vineri statistica preliminară referitoare la accidentele rutiere mortale produse în 2023, iar ţara noastră nu mai e campioana UE la acest capitol.

Bulgaria ne-a răpit acest prim loc deloc onorant. În ţara de la sud de Dunăre s-au înregistrat 82 de decese la un milion de locuitori, iar în România au fost 81.

Discrepanţa faţă de restul UE este evidentă, unde media a fost de 46 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori. Iar statele cu cele mai sigure şosele au cifre de trei ori mai bune ca România: Vorbim de Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (27/million).

ADVERTISING

Totuşi, e demn de remarcat că faţă de datele statistice din 2022 se înregistrează o îmbunătăţire în România, de la 86 la 81 de decese la milionul de locuitori. În acelaşi timp, rata mortalităţii pe şosele a crescut în Bulgaria, de la 78 la 82 de decese la milionul de locuitori.

Per total UE, anul trecut, aproximativ 20.400 de persoane au fost ucise în accidente rutiere, ceea ce reprezintă o ușoară scădere de 1% față de 2022, adaugă comunicatul CE.  

rate-per-million-population

"În pofida unor progrese înregistrate de la anul de referință 2019, puține state membre sunt pe cale să îndeplinească obiectivul UE și ONU de a reduce la jumătate numărul deceselor cauzate de accidente rutiere până în 2030", menţionează sursa citată.

ADVERTISING

Din 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut foarte puțin în Spania, Franța și Italia, în timp ce în Irlanda, Letonia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia a crescut.

În schimb, în ultimii patru ani, Belgia, Cehia, Danemarca, Ungaria și Polonia sunt pe cale să atingă obiectivul de reducere cu 50% a deceselor rutiere și a vătămărilor grave până în 2030.

Cele mai afectate grupuri

Datele disponibile la nivelul UE pentru 2022 (nu sunt încă disponibile date detaliate pentru 2023) arată că 52% din accidentele rutiere mortale au avut loc pe drumurile rurale, față de 38% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi.

ADVERTISING

Tendința numărului de bicicliști uciși pe drumurile din UE reprezintă un motiv serios de îngrijorare: peste 2.000 de bicicliști au fost uciși în 2022. Acesta este singurul grup principal de utilizatori ai drumurilor care nu observă o scădere semnificativă a numărului de decese în ultimul deceniu, în special din cauza lipsei persistente de infrastructură adecvată și a comportamentului nesigur al tuturor participanților la trafic, cum ar fi excesul de viteză, distragerea atenției și conducerea sub influența alcoolului și a drogurilor, explică CE.

Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %).

Persoanele cu vârsta de peste 65 de ani sunt expuse unui risc mai mare, deoarece au reprezentat 29% din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce reprezintă 21% din populație.

Şi tinerii între 18 și 24 de ani au reprezentat 12% din decesele provocate de accidente rutiere, deşi reărezintă doar 7% din populație.

Ocupanții autovehiculelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 45% din totalul deceselor, în timp ce pietonii au reprezentat 18%, utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți (motociclete și mopede) 19%, iar bicicliștii 10%.

Tiparele se modifică în mod semnificativ în funcție de vârstă. Dintre cei cu vârsta de peste 65 de ani, pietonii reprezintă 29% din decese, iar bicicliștii 17%.

În zonele urbane, utilizatorii vulnerabili ai drumurilor (pietoni, bicicliști și utilizatori de vehicule motorizate cu două roți) reprezintă aproape 70% din totalul deceselor.

În martie 2023, Comisia a prezentat un pachet de propuneri care abordează siguranța rutieră, inclusiv cerințe actualizate privind permisele de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇