Parcuri mai curate din această toamnă? Test de competență pentru Nicușor Dan. Companiile municipale se desființează, iar Administrația Lacuri și Parcuri n-are suficienți oameni

Parcuri mai curate din această toamnă? Test de competență pentru Nicușor Dan. Companiile municipale se desființează, iar Administrația Lacuri și Parcuri n-are suficienți oameni

Parcurile din București riscă să rămână neîngrijite până spre finalul anului, când administrația lui Nicușor Dan ar trebui să decidă cine se va ocupa, pe viitor, de spațiile verzi ale orașului.

Târziu, abia în ultima săptămână de vară, Nicușor Dan a anunțat că e nemulțumit de mizeria din parcuri.

În consecință, primarul l-a detașat pe directorul Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB), Bogdan Tănase, la conducerea unei instituții de cultură din subordinea Primăriei Municipiului București (PMB). Si a preluat el însuți conducerea parcurilor.

Apoi, în dimineața zilei de 30 august, Nicușor Dan a mers în Cișmigiu cu 40 de muncitori de la ALPAB, care au început curățenia. Așa că, până la finele săptămânii, cel mai vechi parc al Capitalei, care e și monument istoric, ar trebui să arate mai bine.

Problema este că nu numai Cişmigiul e murdar și neîngrijit, ci și toate celelalte mari parcuri din București. Iar cei 40 de muncitori aduși de Nicușor Dan n-au cum să le curețe și să le întrețină pe toate.

Iar companiile municipale care se ocupă acum, fără prea mare succes, de această activitate - adică Parcuri și Grădini SA și Întreținerea Arborilor SA - urmează să fie desființate, în urma unui vot pe care îl va da majoritatea alcătuită din USR PLUS și PNL în ședința Consiliului General de miercuri, 1 septembrie.

În context, întrebarea este: cine și când va primi sarcina de a îngriji parcurile din București? Iată ce spune primarul Capitalei, dar și consilierii generali.

Nicușor Dan: E un test pentru ALPAB. Dacă nu se descurcă, externalizăm

”Externalizarea înseamnă să facem achiziţie publică. Din păcate, după cum ştiţi, este o diferenţă între a fi privat şi a fi autoritate publică. Când eşti autoritate publică, orice vrei să achiziţionezi peste piaţă de o anumită valoare trebuie să aştepţi cel puţin trei luni, până faci procedura, caietul de sarcini, termenele pe care le pui pe SEAP, aştepţi să se depună ofertele, le evaluezi, mai faci şi mai aştepţi pentru contestaţii, toate astea adunate, trei luni.

Foto: Octa Ganea/Inquam Phoros

Dacă vom lua această decizie (repet, e un test pe care îl avem acum cu oamenii noştri din ALPAB), dacă vom lua această decizie înseamnă că vom contracta cu o firmă privată, care să facă curat pe alei, care să tundă iarba, să facă curat pe ea, adică să strângă frunze, crengi şi tot ce mai cade, să golească coşurile de gunoi, exact ce au făcut şi angajaţii ALPAB înainte ca această activitate să se ducă înspre companie”, a precizat Nicușor Dan, în dimineața zilei de luni, 30 august.

Preluarea serviciului de către ALPAB ar dura tot cam 3 luni

Consilierul general Ana Maria Gram (USR PLUS) este membru în Adunările Generale ale Acționarilor (AGA) la ambele companii municipale care se ocupă de spații verzi. Și este cea care a scris proiectele de dizolvare și lichidare pe care le va vota majoritatea USR PLUS - PNL, pe 1 septembrie.

”În proiectele de pe ordinea de zi de miercuri se menționează că, în 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârilor, Consiliul de Administrație trebuie să facă selecție de lichidatori. Iar în cel mult 60 de zile, se reunește AGA (care trebuie să aleagă unul dintre lichidatorii propuși -n.red.). Și mai este o perioadă de 30 de zile de opoziție”, a precizat Ana Maria Gram pentru Spotmedia.ro.

Cu alte cuvinte, pe la începutul lunii decembrie, ambele companii vor avea lichidator. Iar acesta va avea ca singur scop măsurile de lichidare a companiilor.

De lucrat s-ar mai putea lucra doar în baza unor comenzi deja date. Dar nu se vor mai putea încheia contracte noi și nu se vor mai putea face achiziții, pentru că societățile vor fi în curs de desființare.

Potrivit directorului Alina Eleonora Drăgiciu, CM Parcuri și Grădini SA are, la acest moment, circa 180 de oameni care lucrează în parcuri.

Iar directorul CM Întreținerea Arborilor și Spațiilor Verzi SA, Ștefan Neagu, a precizat pentru Spotmedia.ro că are în subordine 74 de salariați pe posturi tehnice de execuție. Dar această companie se ocupă atât de parcuri (Unirii, Verdi, Ateneului), cât și de spațiile verzi de pe bulevardele administrate de PMB.

Per total, vorbim, aşadar, despre peste 200 de oameni care se ocupă în prezent de întreținerea parcurilor.

Are oare și ALPAB atâția oameni pregătiți să preia parcurile? Potrivit Anei Maria Gram, Administrația are peste 300 de angajați, dar încă nu e foarte clar cu ce se ocupă fiecare.

Spotmedia.ro a solicitat informații de la ALPAB cu privire la numărul de angajați și capacitatea de intervenție în parcuri. Dar încă nu am primit răspuns.

Ana Maria Gram a precizat că - din informațiile sale - ALPAB nu are suficienți oameni pentru a îngriji toate parcurile.

”La începutul anului, am vorbit cu cei de la ALPAB în ideea să ne coordonăm. Iar în momentul în care dizolvăm companiile municipale, să poate ei să preia serviciul public. I-am întrebat de câți oameni au nevoie. Iar fostul director mi-a spus că nu au decât 18 oameni care se ocupă de parcuri. Și că ar avea nevoie de 200 - 300 de oameni ca să se poată descurca. Multe depind și de numărul de utilaje pe care am reuși să le salvăm în procesul de desființare al companiilor municipale”, a precizat Ana Maria Gram pentru Spotmedia.ro.

Din păcate - susține Ana Maria Gram - la acest moment e puțin probabil să se mai poată salva prea multe dintre utilajele companiilor municipale.

Gram susține că a propus ca ALPAB să folosească gratuit utilajele CM Parcuri și Grădini (cumpărate din majorări de capital făcute de PMB, deci din bani publici - n.red.) pe durata dizolvării. Dar că aparatul PMB s-a opus, susținând că nu pot consilierii generali să îi impună companiei municipale cum să își folosească utilajele.

Președintele Comisiei de Mediu din cadrul Consiliului General, Ana Maria Ciceala (USR PLUS), a precizat că - la solicitarea sa - ALPAB a susținut, în mod repetat, că nu are suficienți oameni pentru a se ocupa de parcuri.

”Am întrebat de nenumărate ori conducerea ALPAB, în cadrul ședințelor Comisiei de Mediu din 2021, dacă această capacitate există.

Răspunsul a fost invariabil negativ.

În organigrama acestora apar muncitori pentru întreținerea parcurilor, dar nu suficienți.

Pe de altă parte, am cerut tot în cadrul comisiei o evaluare a personalului și organigramei, însă aceasta nu s-a efectuat. Ceea ce vă pot spune este că ALPAB angajează numeric același număr de oameni ca în 2016, când serviciile de gestiune parcuri nu erau delegate către companiile municipale, iar costurile cu personalul la nivel de ALPAB reflectă acest fapt, adică nu s-a redus bugetul ALPAB de personal, în urma delegării serviciilor către companiile municipale.

Astfel încât, în prezent, mă aștept ca primarul general, director interimar la ALPAB, să realizeze acest audit de personal și de grad de ocupare și să vină cu o propunere de organigramă în perioada următoare către consilierii generali. Bineînțeles, obiectivul urgent trebuie să fie curățenia în parcurile gestionate de ALPAB”, a precizat Ana Maria Ciceală pentru Spotmedia.ro.

Astfel, Ana Maria Ciceală susține că, pe termen scurt - adică până în decembrie -, ALPAB va putea organiza concursuri pentru a angaja personal care să se ocupe de parcuri.

Dar că în circa jumătate de an, sub conducerea lui Nicușor Dan, ar trebui refăcute regulamentul și organigrama Administrației. Asta ar însemna ca fiecare post să aibă atribuții clare și norme de îndeplinit. În acest fel, posturile oamenilor care nu au suficient de lucru pot fi desființate.

Cu alte cuvinte, în luna decembrie - judecând după felul în care se va reorganiza ALPAB - ar trebui să știm mai multe despre cum vor arăta parcurile, în 2021.

Cum vor arăta parcurile, în următoarele săptămâni

Atât directoarea de la Parcuri și Grădini SA, Alina Drăghiciu, cât și directorul de la Întreținerea Arborilor și Spațiilor Verzi SA, Ștefan Neagu, au precizat pentru Spotmedia. ro că au reușit să micșoreze tarifele împovărătoare pe care companiile municipale le practicau din timpul administrației Firea.

Iar noile tarife, cu circa 25% mai mici, vor fi votate de Consiliul General pe data de 1 septembrie.

În plus, printr-un proiect de rectificare bugetară, Consiliul General va aproba alocarea a circa 3 milioane de lei în plus pentru îngrijirea parcurilor.

În plus - tot printr-un vot pe care îl vor da pe 1 septembrie - consilierii generali vor elimina dreptul de exclusivitate pe care îl are, în prezent, CM Parcuri și Grădini SA de a lucra în parcurile ALPAB. Iar asta înseamnă că ALPAB va mai putea contracta și alte firme. Rămâne de văzut dacă, la nevoie, o va putea face repede sau dacă procedurile de achiziții publice se vor prelungi,

Dar una peste alta - cel puțin în săptămânile care urmează - de îngrijirea parcurilor se vor ocupa, în continuare, companiile municipale în curs de desființare (care încă au comenzi de terminat primite de la ALPAB - n.red.) și muncitorii care lucrează acum la Administrația Parcuri.

Așa că nu sunt prea multe motive să ne așteptăm la parcuri mult mai curate decât am avut până acum, în această vară.

Citește și: