Pe măsură ce trece timpul, lui Robert Negoiță îi scad considerabil șansele să mai poată construi pasajul gigantic de sub Bulevardul Unirii pe care l-a promis în toamna lui 2020 pentru a câștiga un nou mandat.
Ceea ce își dorește Negoiță, de fapt, este să construiască un pasaj subteran cu două niveluri pe sub Bulevardul Unirii, de la piața omonimă până la Piața Alba Iulia.
Pe cel mai de jos nivel al pasajului ar urma să circule autoturisme și mijloace de transport în comun, pe relația Piața Alba Iulia – Piața Unirii și retur.
La etajul superior ar urma să ajungă și să își continue deplasarea autoturismele al căror drum intersectează perpendicular Bulevardul Unirii. De asemenea, parte din spațiul acestui al doilea nivel al pasajului ar urma să fie ocupat de locuri de parcare.
În cele din urmă, la ultimul etaj al pasajului, situat imediat sub nivelul scării, ar urma să fie parcare.
Iar deasupra, pe toată suprafața de la Piața Alba Iulia la Piața Unirii, ar urma să se amenajeze spațiu pietonal, zone verzi și de promenadă etc.
Mai multe despre proiectul propus de Robert Negoiță puteți vedea într-o simulare video postată de primar pe pagina sa de Facebook, în urmă cu un an.
Pentru a începe o astfel de lucrare, primarul are nevoie de votul Consiliului Local, care să-i aprobe indicatorii tehnico-economici. Aceștia sunt, de fapt, estimări de natură tehnică și financiară pentru lucrare.
Pe baza acestor indicatori se începe elaborarea documentației care va permite începerea lucrărilor.
Potrivit estimărilor inițiale, prețul lucrării ar urma să se ridice la circa 865.023.408 lei.
Iar primăria a început deja, încă din 2020, să adune și documente pentru proiecte. Spre exemplu, are deja un certificat de urbanism
În efortul logistic implicat în obținerea tuturor avizelor necesare emiterii Autorizației de Construire au fost deja colectate de la furnizorii de utilități o serie de acorduri și, mai ales, de la Agenția de Protecția Mediului, care și-a dat avizul.
Acest obiectiv, la data la care va fi finalizat, se va integra cu celelalte măsuri propuse de Primăria Sectorului 3, măsuri care au fost implementate deja către Primăria Municipiului București și Ministerul Mediului pentru a fi incluse în Planul Integrat de Calitate a Aerului în Municipiul București, respectiv Planul de Menținere a Calității Aerului din București, care fac obiectul procedurii de infrigement a României”, se arată în proiectul de hotărâre prin care Robert Negoiță le cere consilierilor locali să adopte indicatorii tehnico-economici.
Primarul sectorului 3 a pus pe ordinea de zi acest proiect, pentru prima oară, în august 2020, în mandatul trecut. La acea vreme, deja Negoiță nu mai avea susținerea PSD, așa că n-a reușit să obțină un vot favorabil din partea Consiliului Local pentru proiectul indicatorilor tehnico-economic ai pasajului.
În campania electorală, însă, proiectul pasajului a fost promisiunea centrală pe care Robert Negoiță a făcut-o, pentru a câștiga un nou mandat.
De ce resping consilierii liberali și cei ai USR proiectul lui Negoiță?
În septembrie 2020, Negoiță a câștigat un nou mandat de primar. Dar majoritatea în Consiliul Local a fost preluată de USR și PNL. Iar consilierii acestor partide nu i-au dat niciodată primarului votul pentru pasajul de sub Bulevardul Unirii.
Așa că Negoiță a pus iar și iar proiectul pe ordinea de zi a ședințelor de Consiliul Local. Și de fiecare dată, majoritatea USR PLUS i l-a respins.
Proiectul a figurat și pe ordinea de zi a ședinței de joi, 28 octombrie. Și a primit 8 voturi pentru, 21 împotrivă și 2 abțineri. În consecință, proiectul a fost, din nou, respins.
Spotmedia.ro a întrebat-o Andreea Weinerich - liderul grupului PNL din Consiliul Local al Sectorului 3 - de ce resping consilierii acest proiect. Și dacă îi vor da vreodată undă verde.
„Mie proiectul nu mi se pare oportun. La nivel de teorie, sigur că ideea de a muta traficul în subteran e bună. Dar nu mi se pare că așa ar trebui procedat, în această zonă.
Pe de o parte, pe acest proiect s-ar cheltui foarte mulți bani. Dar nu asta e principala problemă. Dacă proiectul ar fi bun, ne-am putea gândi că ar merita cheltuiala. Dar nu merită.
Haideți să ne gândim din punctul de vedere al cetățeanului. De la Revoluție încoace, această zonă nu a prosperat, din punct de vedere comercial. Or, dacă zona avea potențial să devină bulevard comercial, se întâmpla până acum.
Trotuarele sunt deja foarte late. Spațiu există deja destul. Și totuși, agenții comerciali să chinuiesc să reziste. De multe ori, magazinele rămân deschise doar câteva luni.
Iar în acest context, nu mi se pare o idee bună să închizi zona de tot și să o faci pietonală. De ce să procedezi așa? În speranța că oamenii care acum nu merg în zonă vor începe să o facă? Mi se pare greu de crezut!
Dacă aceea zonă era deja atât de aglomerată că nu mai aveai loc să pui un scaun, poate că aș fi înțeles. Dar așa nu (...)
Apoi, să facem în subteran o mare parcare, pe principiul că «poate ne trebuie cândva», cum spune domnul primar. Păi avem o mare parcare pe Decebal care încă nu este deschisă. Avem parcare în zona Alba Iulia, care de regulă e mai mult goală. De ce să investim atât de mulți bani într-o altă parcare, tot acolo?
În plus, e un proiect care nu este integrat în Planul de Trafic al Capitalei. Ca să rezolvi o problemele de trafic, e nevoie de o strategie la nivel de oraș, nu doar la nivel de sector”, a precizat Andreea Weinerich.
Aceasta a precizat că va respinge proiectul ori de câte ori va mai fi el pus pe ordinea de zi, până când administrația locală va reuși să rezolve toate celelalte probleme din Sectorul 3.
Nici USR nu votează pentru proiectul primarul Robert Negoiță. Anterior, viceprimarul Lucian Judele a explicat pentru Spotmedia.ro că grupul său politic nu are cum să susțină un asemenea proiect scump, în condițiile în care toate celelalte nevoi ale sectorului sunt foarte mari.
Și că oricum USR nu poate susține un proiect care riscă să se desfășoare fără transparență.
Iar în condițiile în care USR și PNL dețin majoritatea în Consiliul Local al Sectorului 3, e greu de crezut că proiectul propus de Robert Negoiță va fi adoptat. Iar pe măsură ce timpul trece, șansele ca primarul să mai poată începe, în acest mandat, uriașul proiect pe care l-a promis în campania electorală scad considerabil.