Primăria Sectorului 3 a lansat o licitație prin care vrea să își aleagă, în următoarele 7 luni, un constructor pentru 3 pasaje pe care vrea să le facă pe sub Șoseaua Mihai Bravu.
În acest fel, primarul Robert Negoiță își continuă încercările de a muta în subteran traficul rutier intens din sector. Anul trecut a încercat să impună un proiect similar – dar de amploare mai mare – pentru Bulevardul Unirii. Dar din cauză că n-a venit cu suficiente detalii tehnice și legate de preț, i l-au blocat USR PLUS și PNL, în Consiliul Local.
Dintre cele 3 pasaje pe care Primăria Sectorului 3 vrea să le construiască, 2 sunt rutiere.
Potrivit documentației din Sicap, primul dintre ele ar urma să asigure, practic, subtraversarea Șoselei Mihai Bravu, între intersecția acesteia cu Baba Novac și cea cu strada Laboratorului.
Șoferii care circulă pe Mihai Bravu vor intra în subteran prin câte un tunel separat (pentru că pe mijlocul străzii rămâne linia de tramvai – n.red.).
Odată ajunși în subteran, șoferii vor înainta și vor ajunge într-o porțiune de tunel în care sensurile de drum comunică și sunt despărțite cu un perete. Apoi sensurile vor intra, din nou, fiecare în tunelul său.
În acest fel, în instersecția de la Dristor (care acum este una dintre cele mai aglomerate din București – n.red.) n-ar mai ajunge decât șoferii dar, odată ajunși în zonă, vor trebui să vireze pe Camil Ressu și să se întrepte spre Piața Râmnicu Sărat sau să întoacă pe Calea Dudești.
Toți ceilalți șoferi vor intra în pasaj și vor trece de intersecție prin subteran.
Apoi, de la intersecția cu strada Labradorului, ar urma să înceapă un nou pasaj subteran. De această dată, unul care să ducă, până la intersecția Șoselei Mihai Bravu cu strada Pătlaginei.
Iar între cele două pasaje rutiere, la intersecția Soșelei Mihai Bravu cu strada Labradorului, ar urma să se amenajeze un pasaj rutier subteran, prin care pietonii să poată traversa.
Accesul în acest pasaj se va putea face și pe scări de acces, dar și cu liftul.
Pentru toate acestea, Primăria Sectorului 3 este dispusă să plătească 146.991.338 lei (adică în jur de 29,6 milioane de euro).
Data limită de depunere a ofertelor este 22 noiembrie. Iar potrivit estimărilor Primăriei Sectorului 3, etapele de evaluare a ofertelor ar urma să se încheie abia la finalului lunii mai 2022.
Apoi se va desemna câștigătorul și, dacă nu vor exista contestații – care pot ține proiectul pe loc chiar și un an – primăria de sector va putea semna un contract pentru execuția acestor lucrări. Iar șantierul ar urma să se încheie în 24 de luni.
În teorie - dacă termenele se respectă - pasajele ar fi gata vara anului 2024. Adică aproape de viitoarele alegeri locale.
Indicatorii tehnico-economici – adică valorile pe baza cărora s-a întocmit documentația pentru licitație – au fost adoptați de Consiliul Local în martie 2020, pe vremea când majoritate aveau consilierii PSD și ALDE.
L-am întrebat acum pe viceprimarul USR, Lucian Judele, dacă la acest moment consilierii acestui partid și cei ai PNL sprijină aceste proiecte.
Judele ne-a spus că reprezentanții celor două partide nu au cum să sprijine proiectul pasajelor, în condițiile în care nu au primit niciun detaliu despre ele.
Eșecul mutării Bulevardului Unirii în subteran și lecția parcării de pe Bulevardul Decebal
Marele proiect de infrastructură pe care l-a realizat în mandatul precedent primarul Robert Negoiță constă într-o parcare subterantă care are puțin peste 700 de locuri, pe Bulevardul Decebal (în apropiere de Piața Muncii).
De cea mai mare parte a lucrărilor s-a ocupat, acolo, Algortihm Residential S3 SRL, o firmă edilitară a Sectorului 3. Șantierul s-a deschis în martie 2019. Iar prin iunie, s-a închis circulația pe Bulevardul Decebal. Robert Negoiță a spus atunci că va deschide traficul în septembrie, odată cu deschiderea școlii. Dar termenul nu s-a respectat. Așa că toată toamna acelui an, autobuzele s-au îngrămdit prin spatele Pieței Muncii, pe o stradă cu o singură bandă pe sens. Evident, s-au creat blocaje în trafic care aproape că i-au adus la disperare pe bucureșteni.
Iar parcarea - pe care Robert Negoiță anunța că aproape a terminat-o încă din vara lui 2020 - nu s-a mai deschis nici până astăzi.
Surse din cadrul Primăriei Sectorului 3 consultate de Spotmedia.ro susțin că parcarea nu respectă niște norme de protecția și securitate la incendiu (PSI). Și că până când se vor pune la punct toate aceste detalii, parcarea subterană n-ar trebui deschisă.
Cu alte cuvinte, s-a lucrat pe grabă, cu devieri de trafic supărătoare, la un proiect care a rămas „muzeu”, în ultimul an.
Ținând cont și de aceste probleme, consilierii USR PLUS și PNL de la Sectorul 3 au refuzat să dea undă verde celui mai mare proiect de infrastructură pe care l-a propus Robert Negoiță vreodată: construcția unui pasaj subteran cu trei etaje pe sub Bulevardul Unirii, de la piața omonimă până la Piața Alba Iulia.
Practic, și acolo primarul de sector voia să mute în subteran traficul rutier și să amenajeze, la suprafață, un spațiu pentru pietoni.
Deși ideea nu era rea, Robert Negoiță n-a oferit prea multe detalii despre proiectul faraonic pe care îl pregătea și care nu se putea realiza fără a da peste cap traficul rutier în centrul Capitalei. Așa că n-a primit undă verde de la Consiliul Local să meargă mai departe.
La acel moment, consilierul USR Stelian Ene a explicat pentru Spotmedia.ro că, dacă un astfel de pasaj se va construi, decizia trebuie luată și asumată la nivel de București, nu lăsată pe seama unei singure primării de sector.
Potrivit documentației pe care Primăria Sectorului 3 a urcat-o în Sicap, nici cele 3 pasaje de pe Șoseaua Mihai Bravu nu se pot realiza fără a devieri de trafic.
Spre exemplu, circulația tramvaiului pe Șoseaua Mihai Bravu ar urma să se suspende pentru o perioadă. În plus, traficul rutier va fi și restricționat și deviat.
În documentul de mai jos - parte din documentația de atribuire - puteți vedea câteva dintre restricțiile de trafic necesare doar pentru realizarea primului pasaj, care să asigure subtraversarea Șoselei de la intersecția cu Baba Novac până la cea cu strada Labradorului.
Cu alte cuvinte, pe durata lucrărilor, traficul intens de pe Șoseaua Mihai Bravu va fi deviat. Iar asta înseamnă că străzile mari și mici din jur se vor supraaglomera.
Spotmedia.ro va urmări evoluția licitației și va reveni cu amănunte.
Citește și: