Câțiva consilieri locali i-au risipit visul faranonic lui Robert Negoiță. Primarul vrea cu orice preț un pasaj rutier gigantic în Sectorul 3

Câțiva consilieri locali i-au risipit visul faranonic lui Robert Negoiță. Primarul vrea cu orice preț un pasaj rutier gigantic în Sectorul 3

Ca să blocheze un proiect faranonic al lui Robert Negoiță – care riscă să dea peste cap traficul din centrul Bucureștiului și să transforme într-un coșmar viața a mii de oameni – mai bine de jumătate dintre consilierii locali de la Sectorul 3 au boicotat o ședință la care primarul i-a chemat miercuri, pe 12 august.

Robert Negoiță își dorește ca întreaga zonă dintre Piața Alba Iulia și Piața Unirii – în prezent una dintre cele mai aglomerate artere rutiere din București – să devină spațiu pietonal.

Pe unde vor circula, ulterior, toate mașinile care acum tranzitează zonă?

Ei bine, edilul de sector vrea să le ducă prin subteranul bulevardului.

Mai exact – după cum se arată într-un proiect de pe ordinea de zi a ședinței extraordinare de Consiliu Local din 12 august – Negoiță vrea să construiască un pasaj gigantic, lung de 2,5 kilometri, pe sub Bulevardul Unirii.

Prin acest pasaj ar circula mașinile, iar pe la suprafață, pe stradă, doar pietonii.

În teorie sună bine. În realitate, însă, primăria de sector n-a prezentat date din care să reiasă că o astfel de construcție chiar merită făcută. Și nici n-a demonstrat că ar putea-o realiza fără să arunce întregul București în haos!

ADVERTISING

Tocmai ca să nu riște așa ceva, 19 consilieri locali (adică mai bine de jumătate din numărul total) au lipsit de la ședința extraordinară convocată pentru miercuri, 12 august, de Robert Negoiță.

Așa că – din lipsa de cvorum – ședința n-a mai avut loc, iar proiectul pasajului faraonic a rămas în așteptare.

Au absentat consilierii USR, aproape toți cei liberali, dar și aproape jumătate dintre aleșii PSD (partid pe care Robert Negoiță l-a părăsit de curând pentru a-și lansa propria formațiune politică - n.red.).

E greu de crezut, însă, că primarul va renunța la proiect. Cel mai probabil, îl va readuce pe ordinea de zi, iar și iar, până când va fi adoptat. Iar când se va întâmpla, Bucureștiul va avea o problemă majoră.

SpotMedia.ro vă arată pe larg ce ar însemna pentru bucureșteni lucrările la pasaj, dar și de ce unii dintre consilierii locali de la Sectorul 3 susțin că n-ar gira sub nicio formă construcția, în condițiile date.

Visul primarului: pasaj cu 3 niveluri, șosea subterană și mii de locuri de parcare sub Bd. Unirii

Potrivit proiectului inițiat de Robert Negoiță, pasajul subteran care va lega Piața Unirii de Piața Alba Iulia va avea 2,5 kilometri și 3 niveluri.

ADVERTISING

La nivelul superior al pasajului (adică acela situat imediat sub actuala parte carosabilă) se vor amenaja parcări, care să le înlocuiască pe cele aflate acum la suprafață.

La nivelul din mijloc vor coborî pe rampe mașinile care intră în pasaj de pe străzile care intersectează bulevardul (cum sunt Mircea Vodă și Nerva Traian). Ajunși la acest nivel de mijloc, șoferii vor găsi noi locuri de parcare (întregul proiect presupune crearea a aproape 2.900 de locuri de parcare).

La nivelul inferior al pasajului, deci practic la două etaje sub bulevard, Robert Negoiță vrea să construiască o șosea subterană cu câte 2 benzi pe sens, care să preia tot traficul de la suprafață.

Această șosea nu va mai fi întreruptă de intersecții.

În schimb, ea va coresponda cu nivelul de deasupra al pasajului, permițându-le șoferilor să urce cu mașinile și să iasă pe străzile care intersectează Bulevardul Unirii.

Prin pasaj vor circula și autobuze. În consecință, vor exista stații în care pietonii vor putea urca în lifturi. Iar cu lifturile vor ajunge la suprafața Bulevardului Unirii.

Proiectul de hotărâre prevede că lucrările urmeză să coste puțin peste 865 de milioane de lei (aproape 180 de milioane de euro) și să dureze 36 de luni.

ADVERTISING

De ce ne trebuie un asemenea pasaj gigant și de ce ar vrea tocmai o primărie de sector să-l construiască?

”Aceste lucrări vor permite diminuarea semnificativă a poluării cauzată de gazele de eşapament, creşterea notabilă a suprafeţei de spaţiu verde şi punerea în valoare a elementelor decorative existente admirate deja.

Se apreciază că investiţia va genera o puternică dezvoltare economică prin atragerea de consumatori în zona pietonală, generoasă ca suprafaţă, cu posibilităţi extrem de variate de organizare a ei”, se arată în proiectul de hotărâre inițiat de Robert Negoiță.

Documentul nu menționează însă cu cât ar scădea poluarea în zonă și nici în ce măsură s-ar fluidiza traficul. În plus, nu reiese că bucureștenii și-ar dori un astfel de proiect.

Deși nu se menționează clar în proiect, e greu de crezut că o asemenea lucrare s-ar putea face fără a închide și a sparge Bulevardul Unirii.

Iar într-o astfel de situație, întrebarea e: până va fi gata pasajul, pe unde vor circula miile de mașini pentru care până și bulevardul e neincăpător?

Consilierii USR: Decizia ar trebui luată la nivel de București, cu date clare și concursuri de proiecte

Consilierii USR Stelian Ene și Ana Galbenu au explicat pentru Spotmedia.ro de ce nu ar vota proiectul pasajului de sub Bulevardul Unirii în lipsa unor informații certe cu privire la impactul lui.

”În forma prezentată, mie nu mi se pare un proiect realizabil. Dacă trebuie să închizi traficul, clar paralizezi orașul.

Cine a mai făcut astfel de proiecte? Haideți să ne uităm la orașele din Vest. S-a făcut în Boston, Big Dig (un pasaj subteran de 2,4 kilometri, a cărui construcție a început în 1982 și s-a inaugurat în 2002 – n.red.). Dar s-au chinuit la el zeci de ani și au cheltuit, din câte știu, miliarde de dolari.

Chiar dacă la noi n-ar costa așa, oricum nu avem certitudinea că acele costuri prezentate în proiect sunt reale.

Oricum, la noi și așa costurile sunt mari. Costul total înseamnă cam cât încaseză Primăria Sectorului 3 din taxe și impozite și cote defalcate de TVA într-un an. Și dacă eșalonezi costul pe 5 ani, tot mult e. Ni s-a spus că s-ar accesa fonduri europene, dar nu și din ce surse.

În plus, Bulevardul Unirii nu e al Sectorului 3, ci al Bucureștiului. Așa că decizia ar trebui luată la nivel de București.

Altfel, poate că într-o zi ne gândim noi să închidem bulevardul de tot și să facem acolo un parc! Ce-o să iasă? Haos, iar noi vom arunca banii pe lucrări inutile”, a explicat Stelian Ene pentru SpotMedia.ro.

Consilierul local Ana Galbenu spune că, și în situația în care investiția s-ar dovedi oportună, ea tot nu trebuie făcută pe repede înainte.

”Pentru o astfel de investiție majoră, ar trebui organizate dezbateri publice. Doar se schimbă zona! Va fi un impact.

Trebuie să vorbești și cu factorii economici de acolo. Și cu oamenii din zonă, care au dreptul să își spună părerea și să ofere feedback.

Apoi, dacă tot facem astfel de lucrări, ar trebui făcut un concurs de soluții de arhitectură. Și ar trebui aleasă varianta optimă pentru zonă.

Nu să se repete cazul parcării de pe Bulevardul Decebal, când contractul s-a dat către o firmă a primăriei de sector”, a precizat Ana Galbenu pentru SpotMedia.ro.

Oricum - deși se află pe raza administrativă a Sectorului 3 - Bulevardul Unirii este în administrarea Primăriei Generale. Așa că e greu de înțeles cum vrea Robert Negoiță să îl spargă și să construiască pasajul.

Între cele două primării există un protocol de colaborare, dar nu e clar dacă acesta e suficient pentru modificări majore ale Centrului Capitalei.

În ciuda insistențelor SpotMedia.ro, Robert Negoiță nu a putut fi contactat pentru a oferi un punct de vedere cu privire la acest subiect.

Dacă primarul de sector ne va răspunde, vom reveni cu amănunte.

Citește și:

Muncitorii lui Negoiță au continuat să construiască pe spațiul verde, chiar și după ce Garda de Mediu le-a interzis să o facă și i-a amendat


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇