Nemulțumite de lipsa de implicare a lui Nicușor Dan, 4 ONG-uri organizează sâmbătă, pe 18 septembrie, a 16 ediție a Marșului Bicicliștilor, sub sloganul „Vrem orașe pentru oameni!”. Aceste organizații i-au adresat primarului general și o scrisoase deschisă, în care îi cer să își asume anumite măsuri.
Iată despre ce este vorba, dar și cât de neprietenos este la acest moment Bucureștiul cu bicicliștii.
Marșul de sâmbătă va fi organizat de OPTAR, GreenPeace România, Street Delivery și Comunicatea Bicicliștilor din București.
„Adunarea bicicliștilor va începe de la ora 13:30, la intrarea Charles de Gaulle a parcului Herăstrău. Plecarea în marș se va face la ora 14:00 pe un traseu de două ore, prin locuri cheie ale orașului”, au transmis organizatorii.
Mai exact, traseul marșului va fi următorul: Parc Herăstrău (intrarea Charles de Gaulle) – Bd. Mareșal Constantin Prezan – Arcul de Triumf – Șos. Pavel Dimitrievici Kiseleff – Piața Victoriei – Șos. Nicolae Titulescu – Pasajul Basarab – Splaiul Independenței – Pasaj Ciurel – Șoseaua Virtuții – Splaiul Independenței – Șos. Grozăvești – întoarcere la Intrarea Grozăvești – Șos. Grozăvești – Pasaj Basarab – Șos. Nicolae Titulescu – Piața Victoriei – Calea Victoriei – Bd. Regina Elisabeta – Bd. Schitu Măgureanu – Pod Hașdeu – Piața Arsenalului – Calea 13 Septembrie – intrare MNAC (Palatul Parlamentului).
Marșul se va încheia în curtea Senatului.
Mai multe detalii puteți afla de pe pagina de Facebook dedicată evenimentului.
Iată de ce susțin 4 ONG-urile că au ales să organizeze și această nouă ediție a marșului.
Scrisoare deschisă către Nicușor Dan: A trecut aproape un sfert din mandat fără vreun proiect pentru îmbunătățirea vieții bucureștenilor
ONG-urile i-au adresat lui Nicușor Dan o scrisoare deschisă prin intermediul căreia îi transmit că, deși s-a scurs aproape un an de mandat (Nicușor Dan a fost ales primar pe 27 septembrie și și-a preluat funcția pe 29 octombrie 2020 – n.red.), încă nu a anunțat niciun proiect major pentru a le face bucureștenilor viața mai bună.
Și nu vorbim aici doar de infrastructura pentru biciclete.
„Una dintre cele mai acute probleme este lipsa totală de accesibilizare a spațiilor publice din București. Aparținătorii copiilor ce trebuie transportați în cărucioare și persoanele cu dizabilități permanente sau temporare, cei mici și persoanele vârstnice sunt cu toții expuși zilnic riscurilor, fiind obligați să utilizeze prima bandă de pe carosabil din cauza mașinilor parcate pe trotuar, a mobilierului urban și a chioșcurilor amplasate prost sau din cauza calității proaste a trotuarelor.
Până azi nu ați anunțat niciun proiect care să vizeze accesibilizarea spațiilor publice, deși este una dintre măsurile obligatorii din Planul Municipal de Mobilitate Urbană (PMUD).
Transportul public în comun, în ciuda îmbunătățirii flotei, a rămas încremenit în traficul general, la propriu, alături de autoturismele șoferilor din București. Primăria nu are un plan pentru implementarea unor noi benzi dedicate transportului în comun sau a sistemului de semafoare inteligente (ambele fiind angajamente din campania electorală, dar și obligații prioritare prevăzute în PMUD)”, se mai arată în scrisoarea deschisă adresată de cele 4 ONG-uri primarului general Nicușor Dan.
Cât de prost stă Bucureștiul la infrastructură pentru biciclete
„Într-un oraș cu 1.800 de kilometri de șosele, Bucureștiul are acum aproape 17 km de trasee dedicate bicicletelor și trotinetelor, însă doar o mică parte sunt viabile (de exemplu, pista care trece prin fața Primăriei Generale a fost realizată exact pe modelul pistei desființate în 2013 de Poliția Rutieră).
Ați anunțat că acest proiect este dependent de o strategie de parcare, dar nu ați comunicat când începeți strategia de parcare. Nu există public niciun indiciu cu privire la calendarul de implementare al acestui proiect sau al oricărui altul dintre cele prioritare, cu termene deja depășite de 2 ani și jumătate.
Strategia de parcare e, fără îndoială, importantă pentru dezvoltarea traseelor pentru transport alternativ, dar acestea sunt, în orice oras functional, măsuri complementare.
Și, mai important, acestea sunt proiecte urgente pentru Capitală despre care nu știm dacă sunt printre prioritățile instituției și, cu atât mai mult, în care cetățenii nu sunt implicați.
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă nu pare sa fie, deocamdată, un document prioritar pe agenda dumneavoastră instituțională. Trăim într-un oraș mare cu probleme stringente, care nu-si poate permite Înghetarea proiectelor pentru un an sub motivul economiei și reorganizarii”, se mai arată în scrisoarea deschisă adresată lui Nicușor Dan de organizatorii Marșului Bicicletelor.
Ce ar putea face Nicușor Dan, pe termen scurt
În timpul administrației Gabrielei Firea, Marian Ivan, cofondator al OPTAR, a depus un proiect prin care propunea modalități tehnice de marcare pe carosabil a unor trasee sugerate pentru bicicletă.
E o modalitate de a crește mobilitatea în trafic aplicată și în alte state europene (cum ar fi Austria, Cehia sau Germania), dar și în Statele Unite sau Australia. În engleză, tehnica se numește creare de ”sharrows”, adică benzi de circulație pe care autorismele le împart cu bicicliștii.
Lucrările presupun planificare și avizare. Sunt decizii care ar trebui luate la nivelul Comisiei Tehnice de Circulație a Capitalei (care hotărâște și în privința semaforizării și a amenajării locurilor de parcare – n.red.).
De asemenea, e nevoie de o procedură de selecție a firmei sau firmelor care urmează să realizeze marcajele cu vopsea, pe carosabil.
Costul pentru realizarea marcajelor nu este, însă, foarte mare.
În 2017, având sprijinul OPTAR, Marian Ivan a înscris la competiția „Propune pentru București” (un fel de proiect de bugetare participativă din timpul administrației Firea) un proiect care prevedea tocmai realizarea unor astfel de marcaje rutiere, cu 200.000 de euro, plus TVA.
Mai multe despre proiectul de creștere a siguranței rutiere în 255 de intersecții și pe 320 km de străzi puteți afla din materialul video următor, realizat de OPTAR:
Proiectul depus de Marian Ivan a câștigat detașat acea competiție. Dar Gabriela Firea n-a finanțat acel plan.
„În mandatul lui Nicușor Dan nu se mai vorbește absolut deloc despre acele proiecte, cu toate ca există o hotărâre de Consiliu General încă în vigoare, deci măsurile sunt încă obligatorii pentru primărie.
Între timp, OPTAR și mai multe asociații și administrații locale au reușit completarea Standardului de marcaje (în sensul introducerii marcajului sharrows - în română: traseu sugerat pentru biciclete). Deci primaria ar putea să folosească proiectul, dacă ar vrea”, a precizat Marian Ivan pentru Spotmedia.ro.
Voluntarii au realizat și un normativ care prevede condițiile în care ar trebui realizată o pistă pentru biciclete, astfel încât toți participanții la trafic să fie în siguranță. Dar normativul este în curs de aprobare la Ministerul Dezvoltării de mai mult de un an.
Marian Ivan spune, însă, că nimeni n-ar împiedica Primăria Generală să traseze pistele pe baza acelui normativ.
Transportul nemotorizat nu e doar un hobby, ci e calea spre decongestionarea traficului
Marian Ivan a explicat pentru Spotmedia.ro că amenajarea infrastructurii pentru biciclete nu e doar o încurajare a unui hobby. Ci dimpotrivă, este o măsură care să-i încurajeze pe bucureșteni să se deplaseze fără mașină, în siguranță.
Practic, ar fi doar una dintre măsurile care ar putea crește interesul oamenilor inclusiv pentru transportul în comun.
„Lipsesc «interesul» și viziunea. Eu cred ca nimeni din jurul primarilor nu înțelege care este rolul deplăsarilor nemotorizate. De exemplu, situația pietonilor este mult mai gravă. Or, fără pietoni și bicicliști, nu ai cum să dezvolți transportul public. De aceea, măsurile trebuie luate la pachet. Nu poți să ignori niciun tip de deplasare.
Cine spune că «se ocupă pe rând» de fiecare, de fapt, nu întelege că acest lucru nu se poate”, a spus Marian Ivan pentru Spotmedia.ro.
Ce îi cer participanții la marșul de sâmbătă lui Nicușor Dan
În scrisoarea deschisă pe care i-au adresat-o lui Nicușor Dan, organizatorii marșului Bicicliștilor au menționat și ce așteptări au de la acesta, pe termen scurt:
„În 2013, ați participat la Marșul Bicicliștilor. În toată activitatea dumneavoastră de ONG-ist și, apoi, de parlamentar ați militat pentru un oraș sănătos și prietenos cu copiii.
V-ați construit campania electorală folosind aceste mesaje. Știm că orice demers presupune timpi de implementare mari, începând cu procesele de consultare a comunității și ajungând până la costisitoarele demersuri de achiziție publică. De aceea, credem că trebuia deja să vă apucați de lucru pentru Noul București.
Vă solicităm să prezentați public un calendar pentru următorii trei ani cu privire la modul în care vedeți accesibilizarea orașului, dezvoltarea de benzi dedicate exclusiv transportului public și a traseelor pentru biciclete. Considerăm că amânarea acestui calendar, fără termene intermediare prin care comunitatea să poată evalua activitatea dumneavoastră la Primăria Municipiului București, contravine ideii de democrație și principiilor de participare publică.
Sâmbătă, 18 septembrie, bicicliștii din București vor ieși în stradă, din nou, cu aceleași solicitări pe care le-au avut și la cele 15 marșuri anterioare.
Noi am înțeles să ne achităm de datoria civică de a fi perseverenți în a solicita un oraș sănătos, echitabil și curat. Ne așteptăm ca mesajul dumneavoastră către comunitatea locală să conțină răspunsuri pentru fiecare dintre revendicările participanților la marș:
• Publicarea unui calendar oficial care să conțină angajamentele anuale ale PMB pentru realizarea infrastructurii de transport alternativ
• Accesibilizarea trotuarelor pentru ca ele să poată fi utilizate de pietoni, nu ca locuri de parcare pentru mașini
• Dezvoltarea infrastructurii pentru biciclete astfel încât să respecte standardele stipulate în PMUD
• Benzi unice pentru transportul public
• Inițierea și susținerea unui dialog real cu cetățenii pe temele de interes public”, se arată în scrisoarea deschisă a celor 4 ONG-uri.
Rămâne să vedem dacă Nicușor Dan va onora vreuna dintre aceste recomandări. Sau daca va merge să îi întâlnească pe bicicliști la marș și să discute cu ei.
Citește și: