Gabriela Bartic, șef de operațiuni Brio.ro, la Digital Shift: 90% dintre copiii noștri s-au mutat în mediul digital. Acolo trebuie să se petreacă și educația

Gabriela Bartic, șef de operațiuni Brio.ro, la Digital Shift: 90% dintre copiii noștri s-au mutat în mediul digital. Acolo trebuie să se petreacă și educația

La aproape 6 ani de la lansare, Brio.ro – prima platformă de testare standardizată din România – s-a asociat cu alte două startup-uri de tehnologie pentru educație și, împreună, au creat cel mai mare gimnaziu din țară. Este vorba despre o școală remedială de vară online, la care 54 de profesori de excepție au ajutat peste 2.400 de elevi din țară și din străinătate să învețe ce nu reușiseră, în timpul pandemiei, la matematică și la limba română.

Invitată la Digital Shift, Gabriela Bartic - director de operațiuni la Brio.ro - a explicat că, dincolo de simpla comunicare a unor informații, școala remedială de vară i-a entuziasmat pe elevi, care au intrat la ore chiar și atunci când erau în vacanță, alături de părinți. Ba mai mult, unul dintre copii a participat, chiar și atunci când afla într-un tren izolat de ore întregi pe un câmp.

Brio.ro - platforma de testare standardizată a cunoștințelor elevilor din ciclurile primar și gimnazial - s-a lansat în 2016 cu scopul declarat de a produce o schimbare în educația românească.

Fondatorii au fost Dragoș Iliescu, psihometrist și expert recunoscut pe plan internațional în testare, Thomas Oakland (1939–2015), un profesor american supranumit „părintele testării standardizate” și compania Brandient.

Platforma oferă teste grilă digitale prin intermediul cărora elevul poate afla clar la ce nivel se află și unde trebuie să mai lucreze.

„Voi face o paralelă cu sistemul de sănătate. Acolo spargem informațiile despre sănătatea noastră în foarte multe analize separate (...)

Spre exemplu: ce te faci dacă te duci la medic și îți spune «Ești așa și așa»? Vei spune «Ok, dar unde e rău și unde e bine?». Și-atunci medicul îți va da un set de analize. Și vei afla: stai bine cu electroliții, dar prost cu calciul și magneziul, să zicem. Iar medicul îți va recomanda să iei calciu.

La fel funcționează și testul Brio. Îți va spune clar: ai de lucrat la fracții. Nu face geometrie în demență sau elemente de calcul, pentru că le știi. Lucrează la fracții!

Și noi chiar menționăm: pentru a dobândi nivelul superior de competență, trebuie să lucrezi 6 ore. Ș-atunci nu mă mai sperii că nu știu fracții. Pentru că știu că dacă lucrez câte o oră, timp de 6 zile consecutiv, voi atinge nivelul următor”, a explicat Gabriela Bartic pentru Spotmedia.ro.

Sistemul este unul îndelung testat. Spre exemplu, încă de la lansarea din 2016, Brio.ro oferea peste 20.000 de itemi, calibrați în circa 200.000 de ore, prin testare pe 60.000 de elevi.

Banca de itemi este monitorizată în permanență, spune Gabriela Bartic. Iar întrebările grele la care mulți utilizatori răspund corect prea ușor sunt eliminate, din cauză că, probabil, au fost expuse pe forumuri, iar elevii pot învăța răspunsul mecanic.

Mai nou, Brio.ro lucrează și cu un motor de inteligență artificială care poate genera un număr infinit de itemi, la un nivel de competență stabilit de utilizator.

Platforma de testare n-a prins ușor, mai ales la profesorii.

„Există școli din Iași, Suceava și alte orașe, ba chiar și din unele sate, care au implementat Brio ca sistem de testare, la începutul pandemiei. Pentru că acesta este, în continuare, singurul sistem online de testare funcțional de la noi.

Iar elevilor le-a plăcut atît de mult să lucreze cu acest sistem, încât au cerut trecerea notelor în catalog. Așa a ajuns Brio normă de testare, inclusiv la teze”, a povestit Gabriela Bartic la Digital Shift.

Efectul devastator al pandemiei. Cum s-a născut Școala AER, la care copiii intră cu entuziasm și din vacanță

Pentru învățâmântul preuniversitar, pandemia a avut un efect teribil, spune Gabriela Bartic.

Și nu atât din cauză că elevii n-aveau acces la tehnologia care să-i ajute să participe la lecții online, cât din cauză că profesorii nu s-au adaptat la timp pentru a preda în acest nou mediu.

Așa că mulți elevi au rămas în urmă cu materia. Câți anume nu știm, din cauză că sistemul românesc de învățământ nu prea produce statistici. Dar, cu puțină indulgență, putem presupune că suntem în media europeană și că în jur de 60% dintre elevi au de recuperat materie.

Era treaba Guvernului să se ocupe de organizarea unor ore remediale. Doar că lucrurile n-au mers cum ar fi trebuit.

„În iunie (2020 – n.red.) citeam despre orele astea remediale, pe care Ministerul (Educației – n.red.) ba le plătea, ba nu le plătea. Profesorii nu înțelegeau cu cât sunt plătiți. Ba era (în discuție – n.red.) suma brută, ba era suma netă.

Și cam astea erau toate zbaterile societății românești legate de orele remediale. Și atunci am spus: Ok, e foarte clar că nimeni n-are nimic concret în cap în afară de faptul că ele trebuie să existe și să se plătească! (...)

Și am spus că noi suntem niște oameni de acțiune (..) Am pus mână pe telefon și l-am sunat pe Marcel Bartic. Nu-l cunoșteam atunci, dar îi știam activitatea în mediul online și că e un profesor extraordinar.

Și i-am spus «Eu nu știu că organizez o școală. Eu știu cum să fac tehnologie în educație și cum ar trebui să funcționeze o școală digitală. Hai să facem noi prima școală complet online de ore remediale. Eu găsesc banii, facem setup tehnic și hai să ne apucăm».

Marcel mi-a spus din prima secundă «Da».

O lună mai târziu aveam această asociație de educație remedială în care eram 3 start-up-uri de ed-tech: noi, Brio.ro pe partea de testare, Kinderpedia (ca platformă de desfășurare a orelor online) și Livresc (paltformă de livrare de content interactiv, pe care profesorii pot crea content pentru copiii pe care să li-l poată da apoi, asincron tuturor).

Am recrutat profesorii și i-am pregătit să folosească platformele digitale.

Și am adunat foarte repede cei 2000 de copii. (...) Doar am început să vorbim despre școala remedială și am avut 3000 de înscriși în primele 48 de ore, cred. Și-atunci, ne-am dat seama că e o nevoie (de educație remedială – n.red.) pentru o țară așa, care se vede din cosmos (...).

Și-atunci am spus că nu ne permitem să procedăm altfel. O să închidem aici înscrierile. O să facem altfel, altădată. Dar pentru acești copii, o să facem ore remediale indiferent care este nivelul lor.

Am spus că trebuie să existe frecvență de 80% no matter what. Și am rămas cu 2400 de copii”, a spus Gabriela Bartic.

Directorul de operațiuni al Brio.ro. a spune că acesta a fost cel mai mare gimnaziu din țară. Și că elevii au fost entuziasmați să participe.

„Copiii învață mate și română și este cel mai mare gimnaziu din țară, exclusiv online. Au 2 ore de mate și două de română în fiecare săptămână.

Și faptul că au frecventat, săptămână de săptămână, acest gimaziu ne arată că dorința lor de învățare este foarte mare.

Au și teme, atât cât e nevoie, dacă nu înțeleg la clasă și e nevoie de aprofundare. Țoți le fac cu voioșie, aș spune.

Avem copii care au intrat din vacanță, de pe plajă. Acum o lună a fost un elev care a intrat dintr-un tren care a rămas în câmp multe ore. Ne-a sunat să ne spună că nu intră cu cameră (la ora online – n.red.) pentru că e în tren și nu știe cât va ține bateria laptopului”, a mai spus Gabriela Bartic.

Au intrat la cursuri și elevi din centre maternale, dar și copii români din Spania, Italia și Marea Britanie care au rămas în urmă la ore, în țările în care s-au mutat, alături de familie.

Bartic: Scoatem „vara” din titlul „școlii de vară” și continuăm orele remediale

Alianța pentru Educație Remedială (AER) a constatat că nevoia de astfel de sprijin pentru elevi este atât de mare, încât cursurile vor continua din octombrie.

„Vom scoate «vară» din titlu «școlii de vară» și vom continua. Iar pentru elevii din medii defavorizate, cursurile vor fi întotdeauna gratuite”, a mai spus directorul de operațiuni al Brio.ro.

Ba mai mult, AER pregătește și un produs pentru profesorii care - deși au rămas ei înșiși în urmă - vor să progreseze și să predea în mediul digital.

„Digitalul este un mediu. Nu un scop. Noi nu vrem să facem educație digitală pentru că așa e trendul. Sau pentru că așa fac alții. Ci pentru că acolo s-au mutat copiii. În mediul digital locuiesc acum 90% dintre copii noștri. Și acolo trebuie să se petreacă și în educație.

Digitalul este un mediu care are rigorile lui, pe care transmițătorul de informație, care este profesorul, trebuie să le stăpânească”, spune Gabriela Bartic.

Practic, digitalizarea democratizează accesul la educație. Iar cu instrumentele potrivite, orice elev, oriunde s-ar afla, poate avea acces la lecțiile unui prefesor extraordinar, care știe să deschidă minți și să încurajeze creativitatea.

Mai multe despre cum arată viitorul educației și despre ce pregătesc Brio.ro și Alianța pentru Educație Remedială (AER) poți afla ascultând integral podcastul realizat de Gabriel Kolbay cu directorul de operațiuni al Brio.ro, Gabriela Bartic.

Unde asculți Digital Shift

Te poți abona la podcastul Digital Shift în SpotifyApple PodcastsGoogle PodcastsSoundCloudStitcherAnchorBreakerPocket CastsRadioPublicCastbox.

Poți găsi celelalte episoade ale Digital Shift și aici:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇