Chiar dacă va fi modernizat cu costuri uriașe, drumul județean care taie Valea Doftanei, prin pădure, nu va rezolva problema aglomerației exasperante pentru șoferii care circulă pe DN 1, spre sau dinspre Brașov.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a anunţat la începutul săptămânii că, prin modernizarea unui drum județean de pe Valea Doftanei, va oferi „ o alternativă reală pentru DN 1 (șosea foarte aglomerată – n.red), respectiv pentru DN 1A (pe care circulă tiruri – n.red.), pentru toţi cei care vor să ajungă de la Braşov la Bucureşti şi de la Bucureşti la Braşov”.
Cseke Attila și-a ales bine cuvintele. N-a făcut nicio promisiune clară. N-a zis - spre exemplu - că va elimină aglomerația de le DN1, ci doar că oferă „o alternativă reală”. Dar iată ce înseamnă acest lucru.
Cum arată drumul care va fi modernizat cu mare cheltuială
Drumul a cărui modernizare a anunțat-o Cseke Attila se numește DJ 102I. Are puțin peste 25 de km și este, de fapt, pe porțiuni mari, o cărare mai lată, desfundată, care trece prin pădure. Seamană foarte mult cu un drum forestier îngust.
Tocmai de aceea, modernizarea și lărgirea DJ 201I - astfel încât să devină șosea cu câte o bandă pe fiecare sens - va costa o mulțime de bani. Bugetul total al proiectului este de 642.051.329 de lei.
Or, asta înseamnă că prețul modernizării unui kilometru de drum va fi, în medie, de circa 25 de milioane de lei (echivalentul a aproximativ 5 milioane de euro - n.red.). Sunt bani cu care, la șes, se poate construi și autostradă!
E adevărat că pe traseul DJ201I se vor face și 14 poduri, dar și mai multe podețe. Dar, per total, rezultatul final va fi același. Vom avea un drum județean modernizat cu o cheltuială de circa 5 milioane de euro pe kilometru!
Cseke Attila a anunțat luni, pe 4 iulie, că licitația pentru selectarea unui proiectant și a unui constructor pentru modernizarea DJ201I se va lansa „în zilele următoare”. Până la momentul publicării acestui articol, nu s-a lansat. Așa că nu știm nici măcar cât și-a propus statul să dureze. Oricum, cu posibile contestații și procese, licitația poate dura mai mult decât e prevăzut.
Apoi, după ce se vor selecta proiectant și constructor, se va semna un contract și va începe treaba. În 6 luni, drumul va trebui proiectat. Și apoi ar trebui construit încă 48 de luni.
Cu alte cuvinte, de când se vor selecta firmele care să facă drumul, vor mai trece cel puțin 4 ani și jumătate până să putem circula pe asfalt pe Valea Doftanei, pe DJ201I.
Întrebarea este: va fi acest drum de folos, așa cum promite Cseke Attila?
Iată cum vede lucrurile directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API), Ionuț Ciurea.
De ce să ocolești doar pe la Valea Doftanei și nu pe la Paris?
„Atunci când ai o șosea foarte aglomerată, cum e DN 1, la ce te gândești prima oară?
Păi te gândești să rezolvi problema traficului de tranzit (adică a mașinilor care trec prin zonă spre o destinație mai îndepărtată – n.red.). Să-l deviezi.
Și mi-e greu să cred că poți să deviezi traficul de tranzit de pe DN1 pe Valea Doftanei! Acolo e o zonă de natură, care nici n-ar trebui să vadă asemenea trafic rutier.
De fapt, acum toată lumea vorbește despre lansarea unei licitații pentru modernizarea drumului. Dar acord de mediu avem pentru acest proiect? Eu m-am auzit să avem așa ceva! Iar acordul de mediu e un document care poate schimba multe într-un proiect de drum. Iar dacă nu-l obții, s-ar putea să nu mai lucrezi deloc.
Mai sunt și alte neclarități. Spre exemplu: ce vrei să deviezi de pe DN prin pădure, pe Valea Doftanei? Tirurile? Nu cred. Pe Valea Doftanei va fi un drum cu o bandă pe sens. Pe alocuri abrupt. Va fi un drum pe care nu știu cât timp din an îl poți ține deschis (iarna, drumurile montane se troienesc destul ușor – n.red.).
Sau vrei să duci traficul de tranzit pe acolo, prin munte? Nu știu ce să zic nici despre asta. Dacă tu ai treabă pe Valea Prahovei, prin stațiuni, să spunem, o să ocolești pe Valea Doftanei? Nu cred.
E ca și cum vrei să ajungi la Sibiu, dar o iei pe Transfăgărășan. Sigur că poți să o faci. În vacanță, mai ales, când ai timp.
La fel de bine, când circuli între București și Brașov poți merge și pe Valea Doftanei. Dar poți și pe la Siriu. Poți să ocolești și pe la Paris, dacă vrei. Ce te-ar împiedica?”, a apreciat Ionuț Ciurea pentru Spotmedia.ro.
Directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura susține că – deși modernizarea DJ 201I poate fi utilă – ea n-ar trebui prezentată ca o soluție care îi salvează pe șoferi de aglomerația de pe DN1.
„Nu spun că n-ar trebui făcută modernizare. Dar prezintă direct ceea ce vei obține acolo: un drum de vacanță, un drum turistic. Se va face și va rămâne acolo. Asta nu e rău.
Ceea ce mă deranjează pe mine este că ni se prezintă lucrurile altfel decât sunt, de fapt.
Politicienii spune «durează mult să facem autostrada de la Ploiești la Brașov, așa că hai s-o rezolvăm repede cu modernizarea drumului județean» De parcă modernizarea va fi gata mâine! Și va fi! Cum ar putea fi?
Dacă toate lucrurile merg bine, va fi gata modernizarea DJ 201I cam când va începe lucrul la autostradă”, a mai apreciat directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API), pentru Spotmedia.ro.
„Soluția nu e să muți traficul prin creierii munților, ci să faci autostradă!”
„Adevărata soluție pentru a reduce aglomerația pe DN1, spre Brașov, este construcția autostrăzii (Ploiești - Brașov - n.red.). Problema este că autostrada n-are cum să fie gata repede.
La acest moment, abia se face revizuirea studiului de fezabilitate. E un contract semnat în februarie 2021 cu Cositrans pentru asta. Acel contract prevede: 30 de luni pentru revizuirea SF, 6 luni pentru realizarea proiectului de obținere a autorizației de construire, 6 luni pentru proiectul tehnic și încă 4 luni pentru asistență tehnică pentru licitație.
A trecut un an și ceva din această perioadă. Și deja suntem în întârziere cu 6 luni cu revizuirea SF-ului, din informațiile noastre.
Ca să vă faceți o imagine mai clară: la acest moment, nu aveam un traseu clar pentru această autostradă”, a precizat Ionuț Ciurea.
Una peste alta - chiar dacă s-ar recupera întârzierea - tot nu putem spera la finalizarea întregii documentații în mai puțin de 3 ani și jumătate.
Apoi, urmează licitația care, cel mai probabil, va dura mai bine de un an. Și în cele din urmă se va ajunge la etapa cu adevărat grea: construcția drumului, care va traversa zone montane, pe distanțe considerabile.
Pet total, mult-așteptata autostradă dintre Ploiești și Brașov va fi gata, cel mai devreme, peste 10 ani.
Până atunci, ne chinuim cu variante ocolitoare, cum ar fi cea prin Cheia și care se va construi, în următorii ani, pe Valea Doftanei.