Grindeanu promite cel mai lung tunel rutier din țară, pe Autostrada Transilvania. Dar șoseaua va rămâne tot neterminată, ani la rând. Unde și cum se lucrează

Grindeanu promite cel mai lung tunel rutier din țară, pe Autostrada Transilvania. Dar șoseaua va rămâne tot neterminată, ani la rând. Unde și cum se lucrează

Suntem cu un pas mai aproape să începem construcția celui mai lung tunel rutier din România, a anunțat marți ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

citizen

Este vorba despre tunelul Meseș, care va fi situat la sud de Zalău, pe traseul de 41 de km dintre Poarta Sălajului și Nușfalău al Autostrăzii Transilvania.

Tunelul ar urma să aibă 2,89 kilometri lungime. Iar asta înseamnă că va fi de 3,2 ori mai întins decât cel mai lung tunel rutier pe care îl are acum România, pe drumul spre Bâlea Lac și care are 887 de metri.

În plus, spre deosebire de tunelul de la Bâlea Lac, cel de la Meseș ar urma să aibă nu una, ci două galerii și să permită circulația pe câte două benzi, pe fiecare sens.

citizen

Pe lângă acest tunel, pe traseul de 41 de kilometri al autostrăzii dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, se vor mai construi încă 64 de viaducte, poduri și pasaje, potrivit ministrului Transporturilor.

Cel mai lung tunel din România este cu un pas mai aproape de construcție!CNAIR a transmis la ANAP pentru validare...

Publicată de Sorin Grindeanu pe Luni, 9 mai 2022

Este cel mai greu de construit segment al Autostrăzii Transilvania și ar urma să coste peste 800 de milioane de euro, potrivit estimărilor CNAIR din anul 2020.

„Licitație restrânsă” pentru alegerea constructorilor

citizen

Din cauza dificultății lucrărilor și a costurilor însemnate, compania a ales să nu selecteze constructorii printr-o licitație simplă, ci printr-o procedură de achiziție desfășurată după un calendar diferit.

Inițial, CNAIR a anunțat încă de pe data de 19 februarie 2021 - deci în urmă cu mai mult de un an și 2 luni - că 12 firme de construcții au depus oferte pentru o „licitație restrânsă”.

Cu alte cuvinte, CNAIR urma să selecteze cel mult jumătate dintre cei 12 participanți, cărora să le permită să depună oferte tehnice. Și, de la acel punct, evaluarea urma să decurgă la fel ca în cazul oricărei proceduri similare. Adică mai întâi se evaluează ofertele tehnice, apoi ofertele financiare și - în cele din urmă - se anunță câștigătorii și le sunt atribuite contractele.

Prima etapă a procedurii s-a încheiat și - potrivit datelor Spotmedia.ro - 6 sunt firmele care pot depune oferte tehnice. Până la acest moment, CNAIR nu a anunțat, însă, despre ce firme este vorba.

Dar cel mai probabil - în urma unei decizii luate de Guvernul României tot în februaire 2021 - au fost excluse firmele din China. Și au rămas câteva nume cunoscute cum ar fi Strabag SRL, Aktor SA, Astalti Spa, Impresa Pizzarotti, dar și mai multe firme din Turcia.

Vom reveni cu informații în momentul în care vor afla care sunt firmele care vor concura pentru realizarea celui mai dificil segment de autostradă din Autostrada Transilvania.

Cert este că licitația tocmai a intrat în a doua sa etapă. Luni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că documentația a fost deja trimisă de CNAIR, pentru avizare, la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP).

Iar după avizare - care poate dura destul de mult, în cazul documentațiilor complexe - se va lansa oficial licitația, iar cele 6 firme vor putea depune oferte.

Cât va dura procedura de achiziție rămâne să aflăm. E posibil să apară licitații și litigii în instanță. Așa că alegerea unui constructor ar mai putea dura.

După semnarea contractului, firmele care vor câștiga licitația vor avea 12 luni la dispoziție pentru proiectarea traseului de autostradă și încă 36 de luni ca să-l realizeze.

Dar dacă ne uităm în ce ritm se lucrează acum pe șantierele din România, e greu de crezut că un astfel de termen s-ar putea respecta.

Cât am construit din Autostrada Translivaniei și cât mai e de lucru

Inițial, întreaga autostradă de peste 431 km de la Brașov la Borș (la granița cu Ungaria) urma să fie construită de americanii de la Bechtel, în baza unui contract semnat în 2003. Dar relația dintre constructor și statul român n-a funcționat. Așa că până la urmă acel contract a fost reziliat în 2013.

Iar CNAIR a reîmpărțit traseul autostrăzii în loturi și l-a scos la licitație.

În unele cazuri, slaba coordonare a șantierelor redeschise de CNAIR a dat naștere la situații bizare.

Spre exemplu, în 2017, UMB Spedition a terminat de construit un lot de 8,7 kilometri de autostrada dintre Gilău și Nădășelu. Dar această porțiune de șosea a rămas închisă un an întreg din cauză că nu se finalizaseră lucrările la un pod din vecinătate peste Someșul Mic, care să lege porțiunea dintre Gilău și Nădășelu de restul autostrăzii, în sud-est.

Podul respectiv fusese, de fapt, început de Bechtel. Dar a rămas neterminat, iar CNAIR a avut nevoie de mai mulți ani pentru a finaliza o licitație și a alege un nou constructor. În cele din urmă, șoseaua și podul s-au inaugurat în 2018.

Oricum, mai e mult de lucru până când Autostrada Transilvaniei va fi gata. Iată ce se întâmplă acum pe fiecare porțiune, potrivit datelor CNAIR și ale Ministerului Transporturilor, centralizate de Spotmedia:

  • Brașov - Făgăraș (53 km). Abia la finele verii lui 2021 CNAIR a semnat un contract pentru revizuirea documentației și proiectare. Și abia apoi urmează licitația pentru a alege un constructor.
  • Făgăraș - Sighișoara - Târgu Mureș (104 kilometri). Nici Ministerul Transporturilor, nici CNAIR n-au anunțat că ar avea planuri să deschidă proceduri și șantiere pentru această porțiune de autostradă.
  • Târgu Mureș - Ungheni (9 km, parte autostrada, parte drum de legătură cu 4 benzi). E un segment de drum pe care circulația s-a deschis la începutul lunii decembrie 2021.
  • Ungheni - Ogra - Iernut (13,7 km). Drum deschis din decembrie 2018.
  • Iernut - Chețani (17,9 km). Circuația s-a deschis în septembrie 2020
  • Chețani - Câmpia Turzii (17,9 km). E un proiect în litigiu. Din cauză că fostul constructor, Straco, nu mai reușea să lucreze, CNAIR i-a reziliat contractul. A făcut procedură nouă și a ales să lucreze cu o firmă numită Drum Asfalt. Straco se opune, iar litigiul este în curs.
  • Câmpia Turzii - Gilău - Nădășelu (60,48 km). Drum deschis.
  • Nădășelu - Mihăilești - Zimbor (30km). În construcție, realizat în proporție de 23% de UMB Spedition. Ar trebui să fie gata în 2024.
  • Zimbor - Poarta Sălajului (12,2 km). Este în curs de proiectare și va fi construit de UMB Spedition.
  • Poarta Salajului-Zalau-Nușfalău (41 km) - e sectorul de drum pentru care s-a intrat în a doua fază a licitației și care va conține cel mai lung tunel rutier din România.
  • Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,55 kilometri). Turcii de la Nurol Insaat Ve Ticaret au realizat lucrările în proporție de 22%. Ar trebui să termine la începutul anului 2023.
  • Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35 km). E în curs o licitație care se prelungește. CNAIR reevaluează ofertele, obligată de instanță.
  • Chiribiș - Biharia (28,55 km). Firma Trameco trebuia să termine lucrările în acest an. Până la acest moment, a realizat mai puțin de 1% din lucrări. Nu e estimat un nou termen de finalizare.
  • Biharia - Borș (5,35 km). E un sector de drum deschis din septembrie 2020.

Per total, din cei circa 431 de kilometri de șosea pe care ar trebui să circulăm de la Brașov la Borș, de fapt, circulația e deschisă pe aproximativ 106 kilometri.

În plus, pentru porțiuni importante din șosea nici măcar nu există încă o perspectivă pentru începerea lucrărilor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇