După ani în care ne-am obișnuit deja cu traficul greu și cu blocajele de pe Centura Capitalei, la finalul lui 2022 am putea, în sfârșit, să vedem o mică schimbare în bine.
Condiția este să lucreze în ritm alert o firmă din Turcia și să termine primul segment din Autostrada A0, care are tocmai rolul de a deveni noua centură a Capitalei, care să preia o parte din traficul greu.
Autostrada A0 – care se construiește în jurul Capitalei și va fi paralelă cu Drumul Național de Centură București (DNCB) - ar urma să aibă puțin peste 100 de kilometri lungime.
Acest traseu a fost împărțit în două semi-inele, unul de nord și celălalt de sud.
Mai avansate sunt lucrările pe partea de sud a viitoarei Autostrăzi de Centură. Mai exact, acest semi-inel este împărțit în 3 loturi.
Iată cum merg lucrările, pe fiecare șantier:
- Lotul 1 începe în estul Capitalei, din zona intersecției cu A2 și până la Jilava. Sunt 16,9 kilometri de șosea pe care o construiesc turcii de la Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS, în baza unui contract semnat în 2019. Lucrările sunt finalizate în proporție de doar 28,16%. Motivul: Primăria Măgurele nu-i permite constructorului să aducă în timp real materialele în șantier, pe un drum al municipalității. Se caută soluții, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
- Lotul 2 începe de la Jilava și continuă până la DN 6. Are 16,3 kilometri și este construit tot de Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS. Aici, lucrările sunt la 45,69%.
- Lotul 3, de la DN6 până la Autostrada A1, se întinde pe 17,79 kilometri și este construit de Aktor. Firma a primit autorizație de construcție în iulie 2021 și trebuia să înceapă lucrările în octombrie. Până la finele lui ianuarie 2022 nici măcar nu-și terminase organizarea de șantier (adică organizarea barăcilor, a parcării de utilaje, a spațiul de depozitare a materialelor etc). Iar CNAIR a transmis că îi calculează constructorului penalități de întârziere.
Dintre aceste șantiere, după cum se poate vedea, cel mai avansat este cel al Lotului 2. Tocmai această porțiune de drum ar putea fi prima din Autostrada A0 care se va finaliza. Iar până la finele acestui an, o porțiune din lot ar putea fi chiar inaugurată, a explicat pentru spotmedia.ro directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API), Ionuț Ciurea.
„Încă este timp pentru asta. Dar ar trebui să accelerăm acum lucrările acolo. Sunt cam 10 kilometri din acest Lot 2 – adică porțiunea dintre DN5 și DN6 (sau dintre Jilava și Bragadiru), care ar putea fi dați în folosință în acest an.
Șansele sunt... așa și așa. Constuctorul a declarat că vrea să dea acea parte din lot înainte de termen. Dar trebuie să insiste și CNAIR pentru această inaugurare parțială.
Se poate deschide circulația pe bretele, astfel încât să avem o alternativă la DNCB, pe acea porțiune. O să ajute. Nu foarte mult, sunt de acord. O bucată de autostradă care, în forma curentă, nu leagă obiective importante. Dar chiar și așa, face legătura între DN5 și DN6 și parte dintre șoferi nu vor mai fi nevoiți să intre pe DNCB. Va fi, totuși, un câștig, mai ales pentru cei care locuiesc în zonă. De ce să n-o facem?”, a precizat Ionuț Ciurea pentru spotmedia.ro.
În imaginile de mai jos filmate cu drona de pasionați de infrastructură și postate pe canalul de Youtube Infrastructure România puteți vedea cum arată șantierul intersecției Autostrăzii A0 cu DN5.
Ce se întâmplă cu șantierele din zona de nord a Autostrăzii A0
Semi-inelul nordic al autostrăzii A0 a fost și el împărțit în 4 tronsoane. Dar lucrările n-au început încă.
Primul tronson are 17,5 kilometri. Începe în dreptul Autostrăzii A1 și urcă până la DN1 (în zona Corbeanca). Licitația a fost marcată de mai multe contestații. În cele din urmă, au fost declarați câștigători italienii de la Impressa Pizzarotti. N-au început lucrările și nici măcar documentația nu e gata. Potrivit Asociației Pro Infrastructura, există acord de mediu, dar nu și proiect tehnic aprobat.
Următorul tronson, care leagă DN 1 de DN2, are aproximativ 19 kilometri. Pe această porțiune, șoseaua va fi construită de UMB Spedition. Lucrările nu au început încă.
Lotul 3, dintre DN2 și DN3, are 8,6 kilometri. La licitație, CNAIR a ales, inițial, un constructor turc, Nurol Insaat. Ulterior, CNAIR a fost obligată să reevalueze ofertele și a declarat câștigătoare firma Ictas Insaat Ve Ticaret. Lucrările nu au început.
Lotul 4, lung de 4,47 km, dintre DN3 și A2, va fi construit de UMB Spedition. Proiectarea este finalizată, dar lucrările nu vor începe mai devreme de toamna anului acesta (sau, în funcție de vreme, în primăvara anului 2023). Motivul: UMB a început, în toamna trecută, un studiu de mediu care durează un an. Fără el, nu poate intra pe șantier.