Joi după-amiază, în jurul orei 18:00, se deschide circulația pe primii 18,5 kilometri de drum expres (DX) din România. Este vorba despre un lot de șosea pe care l-a construit UMB Spedition începând din 2019 și care face parte din DX Craiova – Pitești.
Potrivit Ministerului Transporturilor, nu se va organiza nicio ceremonie de deschidere a traficului. Iar până la acest moment nu este confirmată prezența la deschiderea traficului a reprezentanților conducerii instituției.
Spre deosebire de autostradă, drumul expres are benzi de circulație mai înguste și nu are deloc bandă de urgență. Și există, bineînțeles, și alte diferențe tehnice între aceste tipuri de șosele. Important este, însă, că ambele sunt considerate drumuri de viteză, care ajută la limitarea aglomerației în traficul interjudețean și la scăderea numărului de accidente cauzate de grabă pe șoselele prea înguste, cum ar fi DN-urile cu câte o bandă pe sens.
Cu alte cuvinte, în funcție de zonă și de specificul de trafic, avem la fel de mare nevoie și de autostrăzi, dar și de drumuri expres.
Ministerul Transporturilor și-a dorit multă vreme să facă autostradă între Craiova și Pitești. Dar în cele din urmă a decis că mai potrivit ar fi acolo un drum expres, ca să contribuie, printre altele, la fluidizarea traficului în zona Balș-Slatina.
Lucrările au fost împărțite pe tronsoane și loturi și scoase la licitație. Au căștigat 2 firme. Iată cum și-au împărțit lucrările:
- Tronsonul I (17,7 km) dintre Craiova și Robănești este construit de italienii de la Tirenna Scavi
- Tronsonul 2 (lung de aproape 40 de kilometri), este împărțit în 2 loturi. Primul face legătura între Robănești și Piatra Olt (18,5 km), iar al doilea leagă Piatra Olt de Valea Mare (21,35km). Întreg tronsonul este construit de UMB Spedition
- Tronsonul 3, de la Valea Mare la Colonești (31,75 km), construit de UMB
- Tronsonul 4, dintre Colonești - Oarja - Pitești (31,82 km), este realizat tot de UMB Spedition.
Dintre toate aceste porțiuni de șosea, joi, pe 21 aprilie, se inaugureaza lotul de 18,5 km dintre Robănești și Piatra Olt.
Mai jos puteți vedea imaginile filmate dintr-o mașină care circulă pe acestă primă porțiune de drum expres din România, postate de Asociația Pro Infrastructura (API):
Recent, Parlamentul a adoptat o modificare legislativă care prevede că viteza maximă pe drumurile expres va fi de 120 km/h, cu numai 10 km/h mai mică decât pe autostradă. Dar până când modificarea legislativă va intra în vigoare, viteza maximă legală pe această primă porțiune de drum expres din România este de 100 km/h.
Încă 21 de kilometri s-ar putea inaugura în curând
„Pe lotul 2 din Tronsonul 2, la care lucrează tot UMB, a rămas un punct critic.
În zona Găneasa trebuie să se execute încă un pod de cale ferate care supratraversează drumul. E un pod care poate fi executat sub trafic. Doar o să fie un pic mai complicat și mai costisitor pentru constructor.
Podul nu e gata. Și ca să-l termine constructorul tot va avea nevoie de 4-5 luni.
Ar putea să amâne deschiderea șoselei până e gata podul. Sau ar putea deschide șoseaua, la sfârșitul lunii mai sau, cel mai târziu, la începutul lunii iunie. Și va face, ulterior, podul sub trafic.
Sigur, va fi nevoie să se întrerupă traficul pentru o zi, probabil, când vor veni cu podul. Dar vorbim despre o zi de întrerupere versus 4-5 luni de așteptare, ca să se deschidă drumul cu tot cu pod”, a precizat pentru Spotmedia.ro Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API).
Potrivit situației de lucrări în derulare a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), la finalul lui 2022 ar trebui să fie gata și Tronsonul I al DX Craiova-Pitești pe care îl construiește Tirrena Scavi SPA.
Ionuț Ciurea susține, însă, că șansele sunt minime.
„La modul realist, e exclus. N-o să fie gata în acest an! Sigur, teoretic este posibil, dacă acolo constructorul ar avea o mobilizare foarte bună în șantier. Ceea ce momentan nu are. Ar trebui ca această problemă să se rezolve în cel mult o lună”, a precizat Ionuț Ciurea.
În plus, există șanse să se finalizeze o șosea cu profil de drum expres de 18.96 km, care va lega centura orașului Oradea de A3.
Acestea sunt toate tronsoanele de drum expres cu șanse de inaugurare, în România.
Pentru celelalte segmente din DX Craiova - Pitești, UMB are termen de finalizare în anul 2024.
În plus, există posibilitatea ca tot UMB să înceapă lucrările la DX Brăila Galați, lung de 10,77 km. Termenul de finalizare pentru această șosea este, de asemenea, 2024.
Potrivit informațiilor CNAIR, la acest moment sunt în lucru, în diverse stadii, documentații pentru încă circa 880 de kilometri de drum expres. Evident, documentațiile nu garantează că acele șosele se vor construi, într-adevăr.