Va mai trece probabil un deceniu până să avem autostrăzi tăiate prin munte, în România. În ce stadiu e fiecare proiect

Va mai trece probabil un deceniu până să avem autostrăzi tăiate prin munte, în România. În ce stadiu e fiecare proiect

Chiar dacă România încearcă de zeci de ani să le construiască, autostrăzile care să taie Carpații se vor mai lăsa așteptate ani buni, de acum încolo.

Iată în ce stadiu se află fiecare proiect și care sunt termenele optimiste de finalizare.

Drulă și Grindeanu se contrează pe autostrada de hârtie dintre Ploiești și Brașov

Una dintre cele mai așteptate porțiuni de autostradă montană este aceea de circa 100 de kilometri dintre Ploiești și Brașov (parte din Autostrada A3).

De-a lungul anilor, s-au propus mai multe trasee pentru această autostradă. Un studiu de fezabilitate din 2006, spre exemplu, propunea ca șoseaua să taie Bușteniul (ceea ce ar fi distrus Valea Prahovei ca destinație turistică – n.red.). Apoi, prin 2015, s-a decis că optim ar fi ca autostrada să treacă prin munte, în dreptul localității.

Construcția unui drum prin munte este, însă, dificilă și scumpă. Iar Guvernul României n-a reușit niciodată să găsească un constructor cu care să lucreze.

ADVERTISING

Unul dintre motive este că studiul de fezabilitate nu conținea suficiente informații, așa că firmele de construcții nu înțelegeau, de fapt, ce amploare vor avea lucrările și la ce s-ar fi angajat. Așa că n-au depus oferte.

În februarie 2021 – în timp ce ministru era Cătălin Drulă (USR), Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat un contract cu Consitrans SRL pentru revizuirea și completarea studiului de fezabilitate din 2006.

Scopul era ca - în baza documentului revizuit - Compania să poată întocmi documentație pentru o nouă licitație și să își aleagă, în sfârșit, constructor pentru șoseaua de mare viteză.

Potrivit procedurii de atribuire din Sicap, Consitrans SRL are 30 de luni să actualizeze studiul de fezabilitate și 12 luni ca să facă un proiect de avizare și un proiect tehnic pentru lucrări.

Iar în următoarele 65 de luni aceeași firmă urmează să asigure pentru CNAIR asistență tehnică la licitația pentru alegerea constructorului și la lucrări.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Per total, era vorba despre un contract pe 107 luni (adică aproape 9 ani).

Invitat la Digi24 pe 2 ianuarie, actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a încurcat perioadele și documentele. A spus inițial că nu exista niciun studiu de fezabilitate. Apoi, că perioada de proiectare e de 42 de luni, deși – potrivit Sicap - ea este de numai 12 luni.

Per total, Grindeanu a susținut că nu crede că Autostrada Ploiești – Brașov va fi gata în mai puțin de 5 ani.

Potrivit perioadelor din documentație, ar mai dura vreo 8 ani, cel puțin. Multe depind de mersul licitației pentru alegerea constructorului. De asemenea, de regulă, finalizarea șantierelor de autostrăzi din România întârzie cu anii.

Deja Consitrans SRL a înregistrat o întârziere într-o etapă de realizare a documentației pe care a pus-o pe seama unor instituții, printre care MApN.

Așa că – de fapt – nimeni n-ar putea spune clar, astăzi, când ar putea fi gata această porțiune de autostradă prin munte.

ADVERTISING

Între timp, subiectul a devenit motiv de contre între fostul ministru Cătălin Drulă și Sorin Grindeanu.

Mai exact, Drulă susține că „au început să se cam adune” gafele lui Grideanu. Acesta din urmă susține că, „domnul Drulă știe, doar se face că nu știe și aude selectiv”, speculându-i declarațiile în interes politic.

Din păcate pentru români, aceste schimburi de replici pe Facebook nu vor accelera, în niciun fel, proiectul autostrăzii.

Construcția Autostrăzii Unirii va începe din capete. Dar șoseaua încă nu taie Carpații

Tot prin munte ar trebui să treacă și A8 ca să lege Moldova de Ardeal și să își merite numele de „Autostrada Unirii”.

Până acum, însă, nu e foarte clar când s-ar putea realiza traversarea. Capetele acestei autostrăzi, adică Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (circa 25 km) și Leghin – Târgu Neamț (circa 35 km) vor fi finanțate din PNRR.

Porțiunea care trebuie să taie Carpații în condiții grele, însă, este cea dintre Miercurea Nirajului și Leghin (de circa 160 de km). Pentru aceasta, momentan, încă se lucrează la revizuire de documentație.

Potrivit lui Cătălin Urtoi - reprezentant al comunității Împreună pentru A8 – orizontul de timp pentru finalizarea întregii autostrăzi este 2030. Ar mai fi nevoie, deci, de 9 ani de lucru (dacă fixăm ca termen limită finalul respectivului an).

Mai e mult până atunci, dar, în principiu, faptul că există finanțare europeană pentru alte segmente din această șosea e un indiciu că autostrada s-ar putea construi, în sfârșit.

Autostrada prin munți se va construi la sud de Sibiu

Autostrada Sibiu – Pitești va avea, de asemenea, segmente prin munți. La sud de Sibiu, spre exemplu - între Boița și Cornetu – se vor construi 31,33 km de autostradă prin munți.

CNAIR a anunțat deja, pe 31 decembrie, că licitația pentru construirea acestui segment de șosea de mare viteză a fost câștigată de Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. - Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S.

Aceasta ar urma să construiască autostrada cu circa 135,6 milioane de lei kilometrul (circa 27,6 milioane de euro).

Constructorul turc are la dispoziție 18 luni să proiecteze lucrarea și apoi încă 50 de luni să o realizeze.

Una peste alta, dacă nu vor apărea întârzieri majore, acest segment de autostradă ar urma să fie gata în circa 6 ani.

Tot prin munte va trece și segmentul vecin din Autostrada Sibiu-Pitesti, dintre Cornetu și Tigveni (37,4 kilometri). Pe acest traseu, în jurul localității Poiana, autostrada ar urma să străbată un tunel de 1,7 kilometri printr-o zonă de dealuri înalte.

CNAIR apreciază că totul ar costa între 5,3 și 5,8 miliarde de lei și că lucrările s-ar putea realiza, cel mai repede, în puțin peste 3 ani și jumătate.

Dar momentan nu s-a încheiat licitația pentru selectarea unui constructor. Așa că e greu de spus cât va mai trece până când se va construi șoseaua.

În teorie, Ministerul Transporturilor s-ar putea apuca și de alte proiecte de autostradă prin munte. Problema este că - și dacă ar putea depăși incapacitatea birocratică de lucru din România - s-ar putea ca bugetul țării să nu poată susține construcția mai multor astfel de șosele scumpe, în paralel.

Așa că, una peste alta, cel mai probabil, va mai trece aproape un deceniu până să circulăm pe șosele de mare viteză prin munte, în țara noastră.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇