Deși a păzit la prețuri mai mari ca privații, o companie municipală înființată de Firea a ajuns în faliment, cu o datorie uriașă la ANAF. Povestea eșecului

Deși a păzit la prețuri mai mari ca privații, o companie municipală înființată de Firea a ajuns în faliment, cu o datorie uriașă la ANAF. Povestea eșecului
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Compania municipală pe care a înființat-o Gabriela Firea în 2017 ca să păzească ieftin sediile administrației Capitalei și pe cele ale instituțiilor din subordine nu și-a atins scopul.

A păzit la prețuri mai mari decât firmele private. Și, cu toate astea, a ajuns în faliment. Iar acum datorează la ANAF de 2,4 ori mai mulți bani decât ar putea obține prin vânzarea activelor și recuperarea tuturor datoriilor.

Iată cum s-a ajuns într-o astfel de situație.

Compania Municipală de Pază și Securitate SA a fost înființată în iulie 2017. Scopul era să asigure, înainte de toate, pază pentru Primăria Generală și pentru spitalele, teatrele și toate celelalte instituții din subordinea sa. În plus, pe măsura ce căpăta experiență și acumula certificări, compania putea câștiga și contracte private.

În teorie, părea posibil. Din păcate, toate acele planuri de dezvoltare ale administrației Firea au rămas doar pe hârtie, În realitate, compania n-a reușit nici măcar să se susțină și a mers numai și numai în pierdere.

Prețuri mari, comenzi puține. Până și directorii lui Firea evitau compania

Anul 2017 a trecut repede. S-a ales un Consiliu de Administrație al companiei care a încasat aproape 100.000 de lei. Și s-au numit directori, care s-au schimbat, apoi, destul de des în perioada următoare.

ADVERTISING

În 2018 au început achizițiile. Potrivit datelor din Sicap centralizate de spotmedia.ro, compania a cheltuit doar prin 148 de încredințări directe peste 754.000 de lei.

Pe lângă echipamente necesare activității de pază, societatea a cumpărat prin încredințare directă, cu 8.000 de lei, chiar și participare la un curs de pilotaj de ambarcațiuni. Asta, cu toate că în majoritate activitățile sale sunt pe uscat.

cm-Paza-curs-ambarcatiuni

În plus, compania a început să își cumpere mașini. Per total - după cum se arată într-un răspuns transmis de PMB la solicitarea spotmedia.ro - compania a cumpărat 27 de Dacii (dintre care 20 sunt Duster), luate cu 1.943.761 de lei.

Și au început angajările. Potrivit raporatelor CA, la finele lui 2018, compania avea 692 de salariați, din care 600 erau agenți de pază. Iar la finele lui 2019, numărul de salariați ajunsese la 892.

structura-angakati-2019

Dar cu toate că a avut și salariați, și echipamente la dispoziție, CM Pază și Securitate SA n-a obținut niciodată contractele de care avea nevoie.

După cum a explicat pentru spotmedia.ro, în toamna anului 2020, conducerea companiei municipale de la acea vreme, ideea administrației Firea a fost ca această companie să primească - în primă etapă de la instituțiile administrației locale - un număr impresionat de contracte.

ADVERTISING

În acest fel, având mult de lucru și sume mari de încasat, compania municipală ar fi putut scădea prețurile. Și astfel ar fi venit, după o perioadă, cu o ofertă fără concurență pe piață.

Nu s-a ajuns niciodată acolo, din mai multe motive.

E posibil ca unele dintre firmele private să fi avut, pur și simplu, oferte mai bune decât CM Pază și Securitate SA.

Pe de altă parte, acolo unde unele firme private puteau face compromisuri, compania municipală trebuia să respecte legea, să acopere cu suficienți salariați fiecare post de pază, să fiscalizeze toți banii pe care-i plătea salariaților ș.a.m.d. Din aceste motive, prețurile pe care le oferea CM Pază și Securitate SA pentru ora de pază au fost mai mari decât ale multor privați.

Așa că până și parte dintre spitalele și teatrele din subordinea PMB au refuzat să lucreze cu această companie. Spre exemplu, într-un raport de activitate al CM Pază și Securitate, se arată că, în 2019, Teatrul de Revistă Constantin Tănase a ales servicii de pază de la o altă societate pentru că erau mai ieftine.

Mai exact, firma care a câștigat contractul la Teatrul Constantin Tănase făcea pază cu 13,8 lei pe oră. Iar potrivit datelor din Sicap, în 2019, CM Pază și Securitate SA oferea servicii de pază la prețuri mult mai mari, cuprinse între 17,5 și 19,8 lei pe oră.

ADVERTISING

Deși în perioada 2016 - 2020 toți primarii de sector erau colegi de partid cu Gabriela Firea, niciuna dintre primăriile lor n-a apelat la serviciile CM Pază și Securitate SA.

Totuși, compania a reușit, până la urmă, să asigure pază la mai multe evenimente organizate de PMB, prin intermediul altor companii municipale. A avut contracte pentru pază și cu Circul Metropolitan, cu câteva treatre și cu mai multe spitale.

Dar cel mai mare contract pe care l-a încheiat - cel care permitea, practic, funcționarea companiei - a fost cel pentru paza marilor parcuri din oraș, pe care l-a încheiat cu Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB).

Din păcate, salariații companiei municipale nu prea reușeau să păzească parcurile așa cum ar fi trebuit. În plus, aveau adesea ținută și atitudine improprii pentru un agent de pază.

Și din aceste cauze, la aproape o lună de la momentul în care Nicușor Dan și-a preluat mandatul de primar general, ALPAB a reziliat contractul cu CM Pază și Securitate SA.

ANUNȚStimați colegi,Începând cu data de 18 noiembrie 2020 , contractul de prestări servicii de pază ...

Publicată de Compania Municipala Paza si Securitate pe Joi, 19 noiembrie 2020

Iar compania s-a prăbușit.

După 4 ani de pierdere, compania riscă să producă o pagubă uriașă și la desființare

La 31 octombrie 2021, au încetat toate contractele de pază, transport de valori și mentenanță de sisteme de securitate pe care compania le mai avea.

Oricum, cu o lună înainte, adică pe 21 septembrie 2021, o instanță a Tribunalului București a acceptat intrarea în procedură simplificată de faliment a CM Pază și Securitate SA. E un proces care a avut deja 3 termene, iar următorul e programat pentru 10 mai.

Potrivit informațiilor transmise de PMB la solicitarea spotmedia.ro, compania municipală mai are, la acest moment, doar 5 angajați.

Este vorba despre un contabil, un gestionar și un specialist în resurse umane, „întrucât există o sumă de 580.000 lei rezultată din concedii medicale achitate de companie si care trebuiesc recuperați de la Casa Națională de Asigurări de Sănatate), precum și două persoane cu afecțiuni oncologice, față de care compania are obligativitatea de a-i menține în plată, ca angajați, până la radierea companiei, moment după care vor fi preluați de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate”.

Salariile brute pe care le încasează, lunar, toți acești 5 angajați ajung la 34.572 de lei.

Datorii împovărătoare la ANAF și un faliment care va dura ani la rând

Ceea ce nu e foarte clar e cum va reuși CM Pază și Securitate SA să își achite datoriile.

Potrivit PMB, la acest moment, compania are active cu valoare contabilă de 991.750 lei. Și are de recuperat de la foști clienți (printre care alte companii municipale aflate tot în curs de desființare și diverse instituții din subordinea PMB) suma de 5.627.395 de lei.

În schimb, are datorii la ANAF de 16.114.458 de lei. Problemele nu sunt noi. În ianuarie 2021, conducerea companiei a explicat pentru spotmedia.ro că - deși reușea să le dea oamenilor salariile la timp - nu le mai putea plăti și contribuțiile la stat. Încă de la acel moment compania datora contribuții pentru salariați și TVA în valoare totală de 15.346.876 de lei.

Și în plus 32 de salariați încearcă să obțină, în instanță, între 14 și 18 salarii compensatorii. Nu e foarte clar cine va achita aceste sume, dacă foștii salariați vor câștiga.

Una peste alta, în cei aproape 4 ani de activitate, CM Pază și Securitate SA n-a făcut decât să păzească mai scump decât firmele private unele dintre instituțiile din subordinea PMB. Și cu toate că a practicat prețuri mai mari decât alte firme, totuși, a acumulat datorii împovărătoare.

Am întrebat PMB cât timp va dura procedura de desființare a acestei companii și când se va ajunge la radierea sa.

„Durata procedurii nu poate fi estimată în acest moment, întrucât depinde de momentul vânzării integrale a
patrimoniului și de finalizarea tuturor dosarelor din instanțele de judecată, care, datorită sumelor mari de recuperat și a faptului că judecarea cauzelor se face pe fond și în apel, emiterea unor hotărâri definitive si apoi executarea silită a acestora poate dura 1-3 ani”, a transmis PMB, la solicitarea spotmedia.ro.

În zilele următoare, spotmedia.ro va reveni cu detalii despre situația altor companii municipale care încă există și continuă să consume banii bucureștenilor.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇