De ce au stat bucureștenii o grămadă de timp fără apă caldă vara asta și cui cerem explicații dacă se mai întâmplă?

De ce au stat bucureștenii o grămadă de timp fără apă caldă vara asta și cui cerem explicații dacă se mai întâmplă?

Bucureștenilor le e în continuare greu să afle de ce rămân fără apă caldă și cât va dura până să se reia furnizarea.

În teorie – chiar dacă apa caldă se oprește – n-ar trebui să avem probleme de comunicare.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Într-adevăr, rețeaua de conducte de termoficare a Bucureștiului e veche și pocnește des. Dar Compania Municipală Termoenergetica SA, care administrează rețeaua, are instrumentele necesare pentru a-i anunța pe oameni când apar probleme și cât timp durează remedierea.

Și, totuși, problemele apar.

Compania are site, email și telefoane pentru reclamații. Cât ajută

Compania Municipală Termoenergetica SA are pe site-ul său nu una, ci trei secțiuni prin care să anunțe populația când apar probleme cu furnizarea apei calde și în cât timp se vor rezolva ele.

În una dintre aceste secțiuni se anunță întreruperile cauzate de avarii. Aceste avarii sunt defecțiuni mari, care perturbă funcționarea sistemului de termoficare. Ele apar din cauză că rețeaua de conducte a Termoenergetica SA e foarte veche, conductele pocnesc și apa care ar trebui să asigure funcționarea sistemului se scurge în pământ.

Iar ca să repare conducta spartă, muncitorii Termoenergetica sunt uneori nevoiți să oprească apa chiar și pentru mii de bucureșteni simultan. Dacă reparațiile merg mai greu, durata de remediere anunțată pe site se prelungește.

Citește aici pe larg cum funcționează sistemul de termoficare și care este efectul avariilor

Într-o altă secțiune de pe site-ul Termoenergetica se anunță durata întreruperilor cauzate de lucrările programate la rețeaua de termoficare.

Ca țevile să nu crape și mai des decât acum, muncitorii le înlocuiesc preventiv. Sunt lucrări care, de asemenea, pot necesita întreruperea apei calde pentru mulți bucureșteni simultan.

În cele din urmă, mai există pe site-ul Termoenergetica SA și o secțiune care se numește ”Furnizare sub parametri”. Aici sunt listate adresele bucureștenilor care – din varii motive tehnice – primesc apă mai rece decât ar trebui sau chiar deloc.

În plus, Termoenergetica mai are și o adresă de e-mail la care bucureștenii pot trimite sesizări, dar și un număr de telefon cu tarif normal la care pot face reclamații.

Și, cu toate astea, o mulțime de bucureșteni încă nu știu de ce rămân fără apă caldă și cât timp va trece până la reluarea furnizării.

A fost de vină oprirea CET Sud, au fost avarii sau au fost lucrări programate?

Ne-am convins că pentru un bucureștean poate fi o misiune imposibilă să afle de ce a rămas fără apă caldă și când i se va relua furnizarea, abia după ce am pățit-o!

Am rămas fără apă caldă pe 21 iulie. Termoenergetica SA a anunțat că, din cauza intrării în revizie a CET Sud, sistemul de termoficare funcționează mai greu (din cauză că e vechi și poate ceda pe alocuri, la manevre de reechilibrare – n.red.). În consecință, vreme de 48 de ore puteau apărea probleme în sistem.

A apărut apoi și o avarie, comunicată ca atare în meniul cu același nume de pe site-ul Termoenergetica. Dar și în acest meniu compania municipală anunța că, în noaptea de 23 spre 24 iulie, furnizarea apei calde ar fi trebuit să se reia.

Dar nu s-a reluat. În plus, adrese din zeci de blocuri care încă nu aveau apă caldă au dispărut din evidența clienților cu probleme de furnizare de pe site-ul Termoenergetica.

Am încercat să aflu despre ce e vorba, ca orice cetățean. Am stat o oră la telefonul de pe site-ul Termoenergetica, pentru a obține detalii. N-a răspuns nimeni.

Am depus și o solicitare scrisă în care am întrebat Termoenergetica SA:

  • care era cauza pentru care Termoenergetica SA nu furnizează apă caldă;
  • de unde puteam afla cum consideră compania că e calitatea serviciului pe care ni-l oferă (de vreme ce pe site-ul companiei nu se mai raporta nicio problemă de furnizare la adresa noastră);
  • când se va relua furnizarea de apă calda;
  • de vreme ce apelul pentru reclamații (la care oricum nu a răspuns nimeni) e taxabil, de unde putem afla cât costă? Și de ce trebuie să plătim pentru a sesiza o problemă pentru care nu suntem vinovați?

Termoenergetica SA a mai postat un anunț prin care informa că lucrează la o magistrală și că apa va fi oprită până în noaptea de sâmbătă, 25 iulie.

Apa caldă n-a venit nici sâmbătă, nici în zilele următoare.

Primarul general, Gabriela Firea, a anunțat că în Sectorul 3 a fost o problemă de furnizare a apei calde, dar s-a rezolvat.

Și totuși nu aveam apă caldă. Care era problema? De ce se anunța că totul e bine, deși nu era? Și mai ales, cât avea să mai dureze?

Abia pe 29 iulie, la solicitarea SpotMedia.ro, conducerea Termoenergetica SA a precizat că mai erau circa 50-70 scări de bloc din zona Titan în care nu se furniza apă caldă. Iar problema urma să se rezolve – măcar în parte – doar peste câteva zile.

Mai exact, odată cu finalizarea unor lucrări la Magistrala 3, zona afectată urma să fie alimentată pe o cale mai scurtă dintr-un alt CET. Dacă apa de la robinete urma să fie fierbinte sau nu, nu era chiar clar. Dar chiar și o apă dezmorțită era o speranță pentru oameni care de mai bine de o săptămână se spălau la lighean!

Întrebarea este: până la urmă, care a fost problema și de ce Termoenergetica nu a comunicat-o în timp real, așa cum face cu alte avarii și lucrări?

Răspunsul la rece: se făceau lucrări de mentenanță

La mai bine de o lună de la momentul sesizării scrise pe care am trimis-o la companie, am primit și răspunsul. Evident, nu ne mai e de niciun folos acum. Mai ales că – din înțelegerea noastră – prezintă alte cauze pentru criza de apă caldă de la finele lunii iulie decât ni se transmiseseră până acum.

Potrivit răspunsului Termoenergetica SA, ”livrarea apei calde de consum a fost perturbată până la oprirea completă în unele cazuri, pentru anumite intervale de timp (9 zile, în cazul nostru – n.red.) din cauza unor lucrări de mentenanță preventivă și corectivă în vederea eliminării pierderilor de agent termic primar depistate în urma controalelor pe traseul de rețea primară situat pe Bulevardul 1 Decembrie 1918. Din această cauză, unele puncte termice au avut parametri scăzuți”, a transmis Termoenergetica SA.

Compania municipală susține că a afișat pe ușile blocurilor termen de remediere, dar că din cauza complexității lucrărilor, a durat mai mult.

Și că ”în baza prevederilor contractuale, furnizorul are dreptul să limiteze sau să întrerupă furnizarea agentului termic pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea avariilor produse în sistem”, a mai transmis Termoenergetica SA.

Una peste alta – deși din punct de vedere al comunicării cu cetățeanul a fost foarte prost manageriată – problema respectivă s-a rezolvat. Dar bucureșteanul rămâne cu teama că oricând i s-ar putea tăia din nou apa caldă, fără explicații pe înțelesul lui legate de motivele și perioada sistării.

Iar dacă o astfel de sistare s-ar produce iarna, când oamenii depind nu doar de apa caldă, ci și de căldura pe care o dă Termoenergetica, atunci lucrurile ar sta cu atât mai rău.

Citește și:

În plină pandemie, zeci de mii de bucureșteni au rămas, de câteva zile, fără apă caldă. La Termoenergetica nu răspunde nimeni la telefon. Cum am ajuns aici și când se va rezolva problema?

Alba neagra cu termoficarea Capitalei. Țevile se sparg, dar Firea nu se hotărăște care dintre apropriații ei să le repare și care să le înlocuiască