În plină pandemie, zeci de mii de bucureșteni au rămas, de câteva zile, fără apă caldă. La Termoenergetica nu răspunde nimeni la telefon. Cum am ajuns aici și când se va rezolva problema?

În plină pandemie, zeci de mii de bucureșteni au rămas, de câteva zile, fără apă caldă. La Termoenergetica nu răspunde nimeni la telefon. Cum am ajuns aici și când se va rezolva problema?

Deși suntem în timpul unei pandemii – iar menținerea igienei personale este esențială pentru sănătate – mii de bucureșteni din sectoarele 2 și 3 n-au apă caldă de la începutul săptămânii. Și mai rău e că oamenii nici n-au cum să afle când anume ar urma să li se furnizeze din nou acest serviciu.

Compania Municipală Termoenergetica SA – cea care ar trebui să furnizeze atât apă caldă, cât și explicații pe înțelesul oamenilor cu privire la sistemul de termoficare – se mulțumește să posteze pe site-ul propriu date seci și incomplete.

Iar la telefoanele companiei municipale nu răspunde nimeni, cu orele.

Pentru bucureșteni nu-i tocmai ieșit din comun să rămână, din senin, fără apă caldă. Conductele de termoficare – aflate de mai bine de jumătate de an în administrarea Companiei Municipale Termoenergetica SA – pocnesc des. Așa că oamenii se așteaptă ca, din timp în timp, să nu curgă nimic la robinetul de apă caldă.

Află aici cum funcționează sistemul de termoficare al Capitalei și de ce țevile care pocnesc lasă atâtea mii de oameni fără apă caldă

Cu toate astea, de regulă, avariile se repară într-o zi sau două. În această săptămână, însă, lucrurile nu s-au mai întâmplat așa.

Calendarul săptămânii cu dușuri reci

În mare parte din sectoarele 2 și 3, apa caldă s-a oprit în seara zilei de luni, 21 iulie, sau în dimineața zilei de marți, pe 22 iulie.

Atunci, CM Termoenergetica SA a postat pe site un anunț prin care informa că motivul pentru care furnizarea nu se face la parametri normali este că CET Sud - o centrală administrată de ELCEN – a intrat în revizie.

Așa că Termoenergetica urma să facă niște manevre de adaptare care să dureze până la 48 de ore. În acest timp, în sectoarele 2 și 3, apa de la robinete risca să fie doar dezmorțită sau chiar rece.

ADVERTISING

Pe 22 iulie, Termoenergetica a afișat pe site o listă lungă cu avarii. Remedierea unora dintre ele urma să dureze, de asemenea, 48 de ore.

Cu toate astea, după ce s-au scurs cele 48 de ore, mii de bucureșteni au constatat că furnizarea apei calde nu s-a reluat încă.

Termoenergetica SA a postat încă un comunicat pe site. De această dată, informa că – de vreme ce s-a oprit CET Sud – trebuie să facă adaptări în modul de furnizare a apei calde. Mai exact, trebuia să repare o bucată de conductă groasă. Și ca să o poată repara, a fost nevoie să oprească apa pe o porțiune mare (precizată doar orientativ), lăsând mai multe puncte termice – și câteva mii de bucureșteni – fără apă caldă.

Anunt-de-prelungirea-a-sistarii-postat-de-Termoene

Aceste noi lucrări ar urma să se termine sâmbătă, pe 25 iulie, la miezul nopții. Dar când se va relua furnizarea apei calde, în parametri normali? Nu spune nimeni!

Pentru unii dintre bucureșteni, chiar dacă situația s-ar rezolva sâmbătă noaptea, tot asta înseamnă 5 zile consecutiv fără apă caldă.

Iar dacă nu se rezolvă, cine știe cât vor mai sta oamenii fără apă caldă. Nimeni nu vorbește despre posibilitatea unor noi avarii despre faptul că sistemul ar putea continua să funcționeze în continuare ”sub parametri”, livrând apă rece în loc de apă caldă.

Cum am ajuns aici? E de vină ELCEN că a oprit CET Sud? Iată cum stau lucrurile și cât de puțin interesate au fost Primăria Capitalei și Compania Municipală Termoenergetica SA să le explice bucureștenilor ce se întâmplă, de fapt.

De ce au secat robinetele și de ce nu mai vine apa caldă

ELCEN – cu cele 4 centrale ale sale (CET Vest, Cet Sud, CET Progresu și CET Grozăvești) – este principalul furnizor de energie termică al Capitalei.

ADVERTISING

Cu alte cuvinte, CET-urile livrează, prin conducte subterane groase (numite magistrale tur), apă opărită către cele circa 1.000 de puncte termice din București. În punctele termice, respectiva apa fierbinte trece prin schimbătoare de căldură. În acele dispozitive, apa de la CET încălzește altă apă, care ajunge la robinetele noastre (și, iarna, în calorifere).

Apoi, apa de la CET se întoarce – printr-o conductă numită magistrală de retur – la centrala care a livrat-o. Acolo este reîncălzită și livrată din nou în acest circuit.

Functionarea-sistemului-de-termoficare-al-Capitale
Apa ajunge de la CET la punctul termic prin magistrale tur. Și revine la CET pe magistrala de retur. Când aceste magistrale se sparg, avariile sunt grave. Grafic realizat de Alexandru Nistor

Iarna, când avem nevoie de căldură, ELCEN livrează apa opărită din toate cele 4 CET-uri ale sale. Vara, în schimb, când nu e nevoie de apă fierbinte în calorifere, ELCEN livrează apa fierbinte doar din două CET-uri.

Dar nu livrează în permanență din aceleași două CET-uri. De ce? Din cauză că și CET-urile trebuie oprite pentru revizie. Iar atunci când un CET intră în revizie, altul îi ia locul.

Și atunci de ce am rămas fără apă caldă? E foarte simplu.

Conductele prin care apa opărită circulă între CET-uri și cele 1.000 de puncte termice din oraș sunt foarte vechi. Primăria Capitalei și RADET (care între timp a falimentat și a fost înlocuită de Termoenergetica - n.red) ar fi trebuit să le înlocuiască de zeci de ani. Dar n-au făcut-o.

Așa că acum conductele uzate se sparg des.

Apa opărită curge în pământ. Iar asta – pe lângă faptul că ne costă – destabilizează funcționarea întregului sistem de termoficare. Lucrurile nu se mai petrec așa cum ar trebui nici în punctele termice și, în consecință, nici la robinete noastre apa nu mai ajunge suficient de caldă. Sau nu mai ajunge deloc, așa cum s-a întâmplat în aceste zile.

ADVERTISING

Ca să mențină sistemul în funcțiune, ELCEN injectează în conducte mai multă apă. Această apă în plus e numită de specialiști ”apă de adaos”.

Până acum câțiva ani, vara nu era nevoie de prea multă apă de adaos, pentru că țevile nu crăpau chiar atât de des. Dar de când starea rețelei s-a înrăutățit, ELCEN bagă apă de adaos din toate cele 4 CET-uri, chiar și în timpul verii.

Iar atunci când un CET se oprește pentru revizie – așa cum s-a întâmplat la începutul acestei săptămâni cu CET Sud (care potrivit surselor SpotMedia.ro livra doar apă de adaos - n.red.) – scade presiunea în conductele magistrale ale Termoenergetica SA.

În această situație, Termoenergetica SA încearcă să se adapteze la noile condiții. Face o serie de adaptări hidraulice. Dar din cauză că țevile sunt vechi, iar presiunea în sistem e mică, apar dezechilibrele. Când se închide o vană și apa trebuie să o ia pe un alt traseu - prin rețeaua de conducte - lucrurile nu merg mereu așa cum ar trebui.

Apar avariile. Adică pocnesc conducte magistrale. Și ca să le repare, compania municipală trebuie să izoleze sectoare întregi și să oprească apa.

Și așa ne trezim în situația din această săptămână: zeci de mii de bucureșteni rămân fără apă caldă și ajung să păzească robinetele, zile în șir.

Telefoane care sună în gol, cifre și explicații seci. Nicio preocupare față de oameni și problemele lor

Și mai greu decât să nu ai apă caldă e să nu știi când anume se va relua furnizarea ei.

Sigur că Termoenergetica SA a tot postat comunicate pe site în această săptămână. Numai că rostul comunicatelor respective era mai degrabă să anunțe prelungirea perioadei în care nu furnizează apă caldă așa cum trebuie.

Cum să mai creadă oamenii care nu mai au apă caldă de luni seara că, într-adevăr, mai durează doar 24 de ore și problema se rezolvă? Nu cumva termenul se va depăși din nou?

Ca să aflăm mai multe, am sunat la Termoenergetica SA, la numărul indicat pe site.

Robotul ne-a comunicat din start că apelul va fi înregistrat. Și că e taxabil!

N-am înțeles de ce ar trebui să plătească bucureștenii pentru a afla de ce nu le dă apă caldă Termoenergetica SA. Această societate e deținută de Primăria Capitalei. Iar grosul finanțării și-l ia de la primărie, adică fix din banii bucureștenilor pe care îi lasă fără apă caldă.

În plus, bucureștenii nu sună la acest număr de plăcere, ci ca să afle când se rezolvă problemele unui serviciu pe care administrația Capitalei ar trebui să îl furnizeze ireproșabil.

Nu ni s-a comunicat nici măcar cu cât se taxează conversația. Cu toate astea, n-am închis.

Am rămas pe fir puțin peste o oră. În tot acest timp, robotul ne-a tot rugat să așteptăm din cauză că ”momentan, toți operatorii noștri sunt ocupați”. În cele din urmă, am renunțat și am încheiat apelul fără să fi vorbit cu vreun operator.

apel-la-Termoenergetica

Vineri după-amiază am trimis două emailuri la Termoenergetica SA, ca simpli cețățeni, solicitând informații despre motivele care au dus la sistarea apei calde și la momentul în care aceasta se va furniza din nou. N-am primit nici măcar răspunsuri din care să reiasă că cineva a citit mesajele.

Și tot în după-amiaza zilei de vineri, 24 iulie, am realizat și un sondaj pe unul dintre grupurile de Facebook ale cetățenilor din Sectorul 3. I-am întrebat pe oameni de când nu au apă caldă.

Unii ne-au răspuns că nu mai au apă caldă de luni, 20 iulie. Alții - cei mai mulți - ne-au spus că apa s-a oprit marți. Străzi întregi - de la Ilioara și Prevederii, până la Liviu Rebreanu și până spre Dristor - au rămas atunci fără apă caldă.

Din zona Dristor, bucureștenii ne-au semnalat că apa caldă ar fi revenit doar la blocurile de pe o parte a străzii.

Iar alții bucureșteni au spus că furnizarea s-a reluat pentru câteva ore, în cursul zilei de vineri, dar apoi s-a oprit din nou.

Unora dintre oameni - cum sunt cei din Calea Vitan sau din zona Ozana, spre exemplu, li se oprise apa în cursul zilei de vineri, 24 iulie.

Am întrebat și bucureșteni din Sectorul 2 dacă au apă caldă. Parte dintre cei chestionați ne-au spus că apa s-a oprit de marți, 20 iulie, sau miercuri, 21 iulie. Iar vineri la prânz era abia dezmorțită, încă prea rece pentru duș.

În aceste condiții, l-am întrebat pe directorul general al Companiei Municipale Termoenegetica SA, Alexandru Burghiu, de ce s-a oprit apa caldă și când se reia furnizarea.

Mai ales că acesta ne-a declarat - în cursul unor discuții documentare anterioare - că furnizarea pentru cetățeni se oprește pentru mai mult de 48 de ore doar în cazuri excepționale.

Ce-a fost oare excepțional acum, când un CET și-a oprit activitatea pentru revizie, așa cum face în fiecare vară? N-am reușit să înțelegem.

Drept răspuns, directorul general al Termoenergetica SA ne-a trimis pe WhatsApp comunicatul pe care compania l-a postat pe site și prin care anunță că trebuie să repare o porțiune de magistrală, iar asta înseamnă probleme în furnizarea apei calde până în noaptea de 25 iulie. Fără nicio altă explicație.

Va veni în sfârșit apa caldă pentru toți bucureștenii din sectoarele 2 și 3 în noaptea de sâmbătă spre duminică sau pe mulți îi mai așteaptă și alte dușuri reci? Nu știm.

Mulți dintre bucureșteni din aceste părți ale orașului, deși nu au apă caldă, nu își mai găsesc adresele nici pe lista celor cărora li s-a sistat serviciul din cauza avariilor, nici pe lista celor care primesc serviciul ”sub parametri”. Practic, potrivit evidenței afișate de Termoenergetica SA pe site, respectivii oameni - deși n-au apă caldă - nu figurează ca având vreo problemă.

Și din păcate nici conducerea Companiei Municipale Termoenergetica SA, nici primarul general Gabriela Firea și nici altcineva din administrația acesteia n-a ieșit, de luni încoace, să le vorbească bucureștenilor despre problemele care i-au obligat să facă dușuri reci.

Gabriela Firea a avut în aceste zile mai multe postări pe pagina sa de Facebook pentru a-și anunța o serie de realizări. Printre ele, asfaltarea a 700 de metri din Prelungirea Ghencea (stradă lungă de 6 km) și semnarea unui contract de consolidare pentru clădirea în care se află Club A din București.

De asemenea, Firea și-a lansat sloganul de campanie: Firea Oamenilor.

Dar se pare că nu și a miilor de oameni care, în timp de pandemie, fac dușuri reci de aproape o săptămână și habar nu au când vor mai avea apă caldă. Pentru care nu a avut nimic de spus.

Citește și

Alba neagra cu termoficarea Capitalei. Țevile se sparg, dar Firea nu se hotărăște care dintre apropriații ei să le repare și care să le înlocuiască

Firea susține că rezolvă problema apei calde cu bani europeni. Cât va trece până să simtă bucureștenii schimbarea în bine


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇