Cum a devenit mersul pe două roți un hobby național în Olanda, țara cu mai multe biciclete decât locuitori

Cum a devenit mersul pe două roți un hobby național în Olanda, țara cu mai multe biciclete decât locuitori
un proiect spotmedia.ro
realizat cu sprijinul
Konrad Adenauer Stiftung

Cei mai mulți olandezi merg zilnic pe bicicletă. Mai multe măsuri eficiente au ajutat acest mod de deplasare să devină foarte popular.

În fiecare an, în Olanda sunt efectuate aproximativ cinci miliarde de călătorii cu bicicleta. În această țară cu o populație de aproximativ 17,7 milioane de locuitori bicicleta e un mijloc de deplasare foarte popular, grație măsurilor pe care autoritățile le iau constant pentru a încuraja pedalatul.

Viziunea olandeză de bază: oricine poate să pedaleze

Olanda a ajuns la acest nivel de popularizare a bicicletei după nenumărate inițiative care urmăresc să promoveze pedalatul în toate segmentele de vârstă ale populației, nu doar în cel al tinerilor care au crescut mergând pe două roți, notează Euronews.

Iar dacă 64% din populația țării folosește bicicleta cel puțin o dată pe săptămână, atunci ceea ce fac autoritățile olandeze merge uns.

Programul guvernamental "Doortrappen" ("Pedala") facilitează continuarea mersului cu bicicletă în siguranță pentru persoanele vârstnice. Sprijinul vine sub formă de instrumente – oglinzi pentru sporirea vizibilității, de pildă – sau sub formă de sfaturi.

ADVERTISING

Întrucât cercetările arată că majoritatea accidentelor au loc când bicicletele staționează, cele mai simple recomandări includ coborârea șeii sau alegerea unui cadru de bicicletă care asigură ușurință la montare și demontare.

Alte inițiative se adresează migranților care poate nu au mers cu bicicleta înainte de a veni în Olanda. Cursul de ciclism "Faceți loc pentru biciclete" include zece lecții pe care primăria din Haga le oferă în mai multe centre comunitare. E un fel de școală de condus pe două roți, la care oamenii învață într-un spațiu sigur, unde își pot depăși temerile, să meargă pe bicicletă înainte de a ieși singuri în trafic.

Beneficiile sunt evidente: cei care fac cursul obțin mai multe șanse de angajare, au o formă fizică mai bună și capătă independență, iar pentru părinți reprezintă o modalitate perfectă de a petrece timp de calitate cu copiii, explică Tessa Leferink, specialistă în mobilitate urbană care lucrează ca voluntar în centrul comunitar Moerwijk din Haga.

Olandezii nu se opresc din inovare și îmbunătățirea infrastructurii

În Olanda, peste 37.000 de kilometri de piste pentru biciclete ajung în intersecții concepute cu obiectivul de a menține cât mai scăzută posibil rata accidentelor. Însă această țară nu a fost dintotdeauna locul ideal pentru bicicliști - ca oriunde în Europa, planurile de urbanism erau create în jurul folosirii mașinii.

ADVERTISING

Acum, o serie de măsuri de reorganizare și inovații în curs de desfășurare lasă mașinile în umbră. La Utrecht, de exemplu, autoritățile au închis o autostradă cu 11 benzi care ducea cândva direct în oraș, transformând-o într-un canal plin cu apă.

Schimbarea se vede și în alte locuri în Utrech, precum zona Cartesiusweg, unde din patru benzi rezervate mașinilor s-a trecut la doar două, sau podul pentru bicicliști Dafne Schippersbrug, care leagă centrul istoric al orașului cu cartierul învecinat Leidsche Rijn.

Se deschid și rute fără întreruperi pentru biciclete, care permit parcurgerea unor distanțe altădată străbătute cu mașina. Primul din cele nouă astfel de trasee preconizate care va fi inaugurat este Utrecht - Amersfoort.

Intermodalitatea, utilizarea a mai mult de un mod de transport pentru o călătorie, reprezintă, de asemenea, cheia pentru înțelegerea imaginii de ansamblu a ciclismului în Olanda.

Grație eficienței digitale remarcabile a facilităților de depozitare a bicicletelor din stațiile subterane, cei care călătoresc cu trenul interurban sunt încurajați să-și lase bicicleta în stație, să ia trenul, iar apoi să închirieze o bicicletă "OV-Fiets" până unde au nevoie.

ADVERTISING

În stația subterană principală din Utrecht pot intra 180 de biciclete pe minut. În felul acesta se rezolvă și problema "armatei" de biciclete legate care copleșesc trotuarele.

Ce învață copiii și ce învață o țară întreagă

Educația joacă, cu siguranță, un rol important în această integrare largă a bicicletelor în societate, pentru că obiceiurile din copilărie alimentează o viață presărată cu călătorii durabile.

După ce fac pregătire cu jocuri digitale, videoclipuri și hărți, în Olanda copiii din școlile primare susțin un test practic de ciclism, prin programul Fietsexamen. Obiectivul este ca micuții să aibă cât mai multă independență în anii de gimnaziu.

Olanda este mai obișnuită să exporte decât să importe expertiză în domeniul ciclismului, fiind recent nominalizată la premiul Webby pentru instrumentul său AI care transpune o viziune a ciclului prietenos pe orice stradă din lume. Însă olandezii nu refuză să învețe de la alte națiuni. "Mai bine ceva furat bine decât ceva inventat prost" - este o zicală cu care mulți olandezi au fost de acord când modelul cu străzi pentru biciclete a fost preluat din Germania.

Deși activiștii de mediu se tem că guvernul de extremă dreapta va frâna politicile țării în lupta contra crizei climatice, majoritatea deciziilor și a resurselor le revin autorităților locale.

În Olanda se pedalează mult și nu doar de nevoie

Olandezii pedalează în medie 2,6 kilometri pe zi. Dacă acest model ar fi extins în toată lumea, emisiile anuale de carbon s-ar reduce cu 686 milioane de tone, mai mult decât toată poluarea generată de Marea Britanie, arată un studiu citat de Euronews.

În plus, Olanda se numără și printre țările din Europa în care oamenii primesc bani dacă merg la serviciu pe bicicletă.

Dar aici bicicletele nu sunt folosite doar pentru naveta la serviciu sau școală. Olandezii au observat că atunci când ciclismul este practicat de plăcere și interacționează cu cultura, sportul și comunitatea, oamenii au multe de câștigat.

Remco de Rijk, pasionat de biciclete și desemnat "primarul bicicliștilor" din Haga, are rolul de a servi ca intermediar între cicliști și factorii de decizie. Ciclo-festivalurile pe care le organizează lunar sunt un prilej pentru localnici de a se bucura de mișcare și de muzică.

Pedalatul ajută națiunea să fie mai relaxată și mai sănătoasă, iar olandezii încearcă permanent să îmbunătățească relația cu bicicleta. "Întotdeauna căutăm puncte moarte și modalități de a stimula mai mult ciclismul", explică Ernest van den Bemd, de la Utrecht Bike Community. El valorifică energia ciclismului în orice mod posibil, inclusiv reunind cei mai buni profesioniști din domeniul medical la evenimente specifice, având în vedere legătura clar pozitivă dintre ciclism și beneficiile pentru sănătate.

Bicicletele nu se aruncă, se repară

Olanda este renumită și pentru că are mai multe biciclete decât locuitori, iar oamenii sunt încurajați să-și păstreze bicicletele vechi în loc să cumpere unele noi.

Municipalitatea din Haga adună mii de biciclete abandonate pentru a le recicla și a le distribui copiilor care nu dețin una. Iar studenții din campusul Science Park al Universității din Utrecht pot învăța la centrele comunitare cum să-și repare bicicleta. Iar cei care caută de lucru pot aplica pentru a deprinde abilități în reparații care să-i ajute să-și găsească o slujbă.

Atelierul Roetz-Bikes din Amsterdam merge mai departe - bicicletele second-hand sunt demontate, iar piesele sunt folosite pentru a repara alte biciclete și a le reintroduce în circulație.

Tot aici a fost lansat conceptul "Life bike", care implică realizarea unor biciclete la comandă, cu specificații înalte, modulare și ușor de întreținut, cu rezistență de lungă durată.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇