Bicicletele lăsate la voia întâmplării pe stradă sunt confiscate, iar amenzile s-au majorat în Maastricht, unde folosirea acestui mijloc de transport e încurajată, însă abandonarea a devenit un obicei supărător.
Tot mai multe orașe din Olanda, țară cu mai multe biciclete decât locuitori, iau măsuri împotriva „parcării sălbatice”, cum a fost denumit obiceiul de a lăsa bicicletele la nimereală pe domeniul public.
Municipalitatea din Maastricht, oraș din sudul țării foarte atrăgător pentru studenții străini, a interzis anul acesta abandonarea bicicletelor pe stradă. Iar amenzile pentru cei care vor să-și recupereze bicicletele confiscate s-au dublat, relatează The Guardian.
Pentru a fi în legalitate, cei care se deplasează pe două roți în centrul orașului trebuie să-și lase bicicletele în rastele amplasate special. Rezemarea și prinderea bicicletelor de balustrade sau de stâlpii de iluminat sunt interzise.
Din ianuarie, cei cărora li se confiscă bicicleta și vor să o recupereze trebuie să plătească o amendă de 50 de dolari în loc de 25 de euro.
În Maastricht, care are puțin peste 120.000 de locuitori, din care aproximativ 5% sunt studenți, parcarea bicicletelor reprezintă de mai mulți ani o problemă. Autoritățile au lansat o nouă campanie pentru a încuraja folosirea responsabilă a bicicletelor.
Anul acesta au fost deja aplicate 2.159 de amenzi pentru "parcarea ilegală" a bicicletelor, potrivit consiliului local, în condițiile în care anul trecut s-au dat 2.611 amenzi.
Ca și în Amsterdam și Utrecht, municipalitatea din Maastricht a amenajat garaje în care bicicletele pot fi ținute până la cel mult 14 zile, însă oamenii preferă să-și lege bicicletele de stâlpii de iluminat, întrucât punerea lor în rastele sau în garaje nu descurajează furturile.
Primarul Wim Hillenaar subliniază că e un lucru pozitiv faptul că tot mai mulți oameni folosesc bicicleta pentru a se deplasa. "Dar, pe de altă parte, asta provoacă probleme în spațiul public… iar această decizie este luată pentru că numărul bicicletelor parcate ilegal este prea mare, în ciuda tuturor eforturilor", a spus edilul.
Însă Mark Mülders, șeful filialei locale a partidului Green Left, crede că amenzile sunt contraproductive. "E într-adevăr un subiect fierbinte. Green Left vrea un oraș în care să fie cât mai puțin trafic auto… și, sincer, mă bucur dacă oamenii iau bicicleta în loc de mașină", a spus el.
"Aș prefera să ia amenzi pentru parcare incorectă a mașinii decât pentru bicicletă, fiindcă cine pedalează contribuie la un oraș fără mașini", a precizat politicianul local.
T.D.