Cine plătește paguba de zeci de milioane de lei cauzată de greva ilegală de la STB? Salariații care au blocat lucrul vor ajunge la tribunal

Cine plătește paguba de zeci de milioane de lei cauzată de greva ilegală de la STB? Salariații care au blocat lucrul vor ajunge la tribunal

Societatea de Transport București (STB) SA va încerca să recupereze sumele uriașe pe care le-a pierdut din cauza grevei ilegale a șoferilor și vatmanilor, de la salariații care și-au împriedicat colegii și subalternii să reia lucrul.

STB SA este o societate publică, ai cărei acționari sunt Municipiul București (prin Consiliul General) și Județul Ilfov.

În consecință, acționarii – prin reprezentanții pe care și-i numesc în Adunarea Genereală a Acționarilor și care, la rândul lor, dau mandate Consiliului de Administrație al societății – decid ce măsuri trebuie luate în firmă, inclusiv în situații de criză.

Din punct de vedere politic, poziția de forță la STB o ocupă liberalii, în timp ce USR este partener minoritar.

În acest context, i-am întrebat pe oamenii politici care au puterea de decizie în STB SA cum anume va proceda societatea pentru a recupera paguba creată de greva ilegală și pe care directorul Adrian Criț a estimat-o la circa 20 de milioane de lei.

„În primul rând, acea estimare viza primele 3 zile de grevă. Dar greva a continuat, așa că, probabil, paguba a crescut la circa 25 de milioane de lei.

Dar pentru a stabili cu certitudine cum se va proceda, AGA – din care sunt membru – a mandatat conducerea să selecteze un auditor extern. Acest auditor va stabili clar întinderea prejudiciului creat de grevă.

Iar banii vor fi recuperați de la cei vinovați”, a precizat pentru SpotMedia.ro consilierul general Florin Melciu (PNL). Acesta este membru în AGA STB SA și președintele Comisiei de Transport și Mobilitate Urbană din cadrul Consiliului General al Municipiului București (CGMB).

În acest moment, avem 3 categorii de pierderi.

În primul rând, contractul de delegare a serviciului public de transport, pe care STB SA l-a semnat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public București Iflov (TPBI), prevede un număr de kilometri prestați (și care nu s-a realizat – n.red.).

Tot prin acest contract, este prevăzută o penalizare de 100 de lei pe zi pentru fiecare autovehicul care nu iese pe traseu.

Apoi, mai este vorba despre contractele pentru gaze, carburanți și alte consumabile. Acestea au un anumit preț doar dacă se cumpără în cantitate constantă. În cazul în care nu se cumpără cantitățile prestabilite (din cauză că nu e nevoie de ele, în zilele când mijloacele de transport nu circulă – n.red.), prețurile sunt mai mari. Și pot apărea penalități care să destabilizeze desfășurarea întregului contract de achiziții”, a explicat pentru SpotMedia.ro consilierul general Florin Covaci (USR), membru în AGA STB SA.

Viceprimarul Stelian Bujduveanu: STB merge în instanță împotriva vinovaților. Nu ne jucăm nici nu legea și nici cu serviciile publice

Viceprimarul Capitalei a explicat pentru SpotMedia.ro ce înseamnă, de fapt, recuperarea banilor de la cei vinovați pentru grevă.

„Toată acțiunea de protest a fost una ilegală, desfășurată cu încălcarea flagrantă a Codului Muncii - în ceea ce privește obligațiile de serviciu - a Legii Administrației Publice Locale și a Legii Serviciilor Publice. Acestea menționează, cât se poate de clar, că trebuie asigurată continuitatea serviciului.

Să spunem că, într-o primă fază, joi, acel protest ar fi fost spontan. La acel moment, conducerea STB SA a mers în instanță. Iar instanța a stabilit să se reia activitatea, iar șoferii și vatmanii trebuie să iasă pe traseu. Persoanele care au încălcat această dispoziție legală vor răspunde în solidar pentru încălcarea deciziei instanței.

Ulterior, conducerea STB SA a anunțat (vineri - n.red.) că nu se va îndrepta împotriva personalului navigant care își reia activitatea (începând cu data de 22 ianuarie, orea 24.00 – n.red.). Circa 40% din personalul navigant a decis să revină pe traseu.

Tot vineri, conducerea societății a transmis șefilor de autobază un formular pe care să îl pună la dispoziția șoferilor, care să spună dacă intră pe traseu sau refuză. Trebuia completat numele șoferului și menționat: refuză să intre pe traseu sau intră pe traseu.

E un document administrativ, considerat, potrivit Codului Muncii, un fel de somație. Are rolul de a verifica: ești la serviciu sau nu, ești pe traseu sau nu.

Există cazuri punctuale în care salariații au refuzat să iasă pe traseu. Dar mai mulți șefi de autobază nu au transmis aceste documente către personalul navigant. Deși era obligație de serviciu să o facă.

Așa că la acest moment se reduce aria vinovaților la câteva persoane. Poate câteva zeci.

Parchetul va decide cine se face vinovat pentru această cauză. Auditorul extern va decide care e valoarea pagubei.

Iar STB SA va utiliza instrumentele legale pe care le are la dispoziție pentru a recupera paguba. Nu vorbim aici doar despre măsuri administrative, cum ar fi poprirea pe salariu.

STB SA se va îndrepta, în instanță, împotriva celor vinovați, pentru a recupera acele sume pe care le va stabili auditorul extern. Pentru că trebuie dat un semnal care să descurajeze astfel de proteste care încalcă legea și nesocotesc nevoile bucureștenilor”, a precizat pentru SpotMedia.ro viceprimarul liberal al Bucureștiului, Stelian Bujduveanu.

În cazul în care procurorii găsesc doar câteva zeci de vinovați pentru greva ilegală, STB SA le-ar putea cere să plătească fiecare sute de mii de lei sau chiar milioane din prejudiciul creat. Iar în cazul (cel mai probabil) în care aceștia nu dispun de sumele respective, se va îndrepta împotriva lor, în instanță, pentru a-i executa silit.