După un an de lucrat de acasă și de schimbări din cauza pandemiei putem deja să tragem unele concluzii. Astfel, compania Zitec a realizat un studiu național pentru a afla cum s-au adaptat instituțiile publice lucrului de acasă.
La Studiul Regista au participat reprezentanți din peste 400 de instituții publice din toate județele țării în perioada 15 februarie – 14 martie 2021. Cei mai mulți dintre respondenți provin din următoarele sectoare publice de activitate: administrații publice locale (30%), învățământ (25%), urmate de sănătate (10%) și instituții guvernamentale (10%).
Iată principalele concluzii:
- 75% dintre angajații din sectorul public care au lucrat de acasă parțial sau permanent s-au simțit cel puțin la fel de productivi ca atunci când își desfășurau activitatea la birou.
- 71% dintre respondenții care au lucrat de la distanță consideră că cel mai mare beneficiu al lucrului de acasă a fost timpul câștigat prin faptul că nu s-au mai deplasat la birou
- 55% au apreciat flexibilitatea în organizarea timpului de lucru
- 17% au declarat că au avut costuri lunare mai mici pe perioada cât au lucrat de acasă.
Deși 60% dintre funcționari consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituției la care lucrează, 85% dintre aceștia nu au urmat niciun curs de digitalizare în contextul schimbării modului de lucru.
Mai mult, peste jumătate dintre respondenți folosesc în continuare adresele de e-mail personale în interes de serviciu, iar 65% nu au folosit un sistem VPN (Virtual Private Network) pentru o conexiune securizată în utilizarea aplicațiilor instituției.
Părțile dificile ale lucratului de acasă
Din datele rezultate, printre cele mai mari dificultăți cu care s-au confruntat angajații din sectorul public în lucrul la distanță au fost:
- comunicarea cu echipa (37%),
- singurătatea (26%),
- lipsa spațiului sau a mobilierului adecvat (25%).
Deși majoritatea angajaților au considerat că, în perioada în care au lucrat de la distanță, comunicarea eficientă cu colegii a fost o provocare, 27% dintre respondenți spun că nu au folosit nicio aplicație pentru a organiza videoconferințe cu echipa, iar 67% nu folosesc semnatura electronică.
Înainte de pandemie, aproape 70% dintre respondenți au spus că nu au mai lucrat niciodată de acasă.
În timpul stării de urgență:
- aproximativ 55% au lucrat exclusiv de acasă,
- 20% au lucrat parțial de acasă și parțial de la birou,
- 25% au continuat să lucreze exclusiv de la birou.
Totodată, 20% dintre respondenți au lucrat de la distanță și în Starea de Urgență și continuă să lucreze de acasă și în prezent.
Citește și articolele zilei pe SpotMedia.ro
A.G.