Revista Nature: De ce școlile nu sunt, probabil, puncte fierbinți de răspândire a coronavirusului. Ce arată datele colectate la nivel mondial

Revista Nature: De ce școlile nu sunt, probabil, puncte fierbinți de răspândire a coronavirusului. Ce arată datele colectate la nivel mondial

Este puțin probabil ca elevii de vârste mici să răspândească noul coronavirus, însă cei mari sunt mai expuși acestui risc, spun cercetătorii.

Datele colectate la nivel mondial sugerează din ce în ce mai mult că școlile nu sunt ”puncte fierbinți” pentru infecțiile cu coronavirus.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

În ciuda temerilor, infecțiile cu COVID-19 nu au crescut atunci când școlile s-au redeschis, iar atunci când apar focare, acestea conduc în principal la un număr mic de oameni care se îmbolnăvesc, scrie revista Nature.

Cu toate acestea, cercetările arată, de asemenea, că și cei mici pot contracta virusul și pot elimina particule virale infecțioase, iar copiii mai mari sunt mai predispuși decât cei foarte mici să îl transmită altora. Oamenii de știință spun că explicațiile sunt neclare momentan.

Școlile și centrele de îngrijire pentru copii par să ofere un cadru ideal pentru transmiterea coronavirusului, deoarece grupuri mari se adună în interior pentru perioade lungi de timp, spune Walter Haas, epidemiolog la Institutul Robert Koch din Berlin.

Cu toate acestea, la nivel global, infecțiile cu COVID-19 sunt încă mult mai mici la copii decât la adulți, spune el.

Dovezi la școli din mai multe țări

Datele colectate la nivel global au arătat că școlile se pot redeschide în siguranță atunci când transmisia comunitară este redusă.

Dar chiar și în locurile în care infecțiile comunitare erau în creștere, focarele în școli au fost mai puțin frecvente, în special atunci când au fost luate măsuri de precauție pentru a reduce transmisia.

Peste 65.000 de școli din Italia s-au redeschis în septembrie, pe măsură ce numărul cazurilor în comunitate creștea. Dar doar 1.212 campusuri au avut focare patru săptămâni mai târziu. În 93% din cazuri, a fost raportată o singură infecție și un singur liceu a avut un grup de peste 10 persoane infectate.

În statul Victoria, Australia, unde un al doilea val de infecții cu COVID-19 a crescut în iulie, focare la școli și centre de îngrijire a copiilor au fost, de asemenea, rare, deși școlile erau parțial deschise. Două treimi din cele 1.635 de infecții cu COVID-19 din școli au fost limitate la un singur caz per școală, iar 91% au implicat mai puțin de 10 persoane.

În Statele Unite, transmisia comunitară a rămas ridicată în multe locuri, când școlile au început să se redeschidă în august, iar proporția infecțiilor la copii a continuat să crească, spune Ashlesha Kaushik, medic pediatru în Sioux City, Iowa, și purtător de cuvânt al Academiei Americane de Pediatrie.

Însă nu este clar cât de des focarele din școli au contribuit la transmiterea comunitară, deoarece alți factori, precum ridicarea mai multor restricții, au contribuit la răspândirea comunitară a virusului. Totodată, creșterea numărului de testări a dus la majorarea numărului de cazuri depistate, spune Kaushik.

Datele privind focarele confirmate în școli din Anglia au arătat, de asemenea, că adulții au fost adesea primii infectați. Majoritatea celor 30 de focare școlare confirmate în iunie au presupus transmiterea între membrii personalului și doar două au implicat răspândirea de la un elev la altul.

Copiii mici transmit mai puțin

Cercetătorii cred că un motiv pentru care școlile nu au devenit puncte de răspândire COVID-19 este acela că cei mici – în special cei cu vârsta cuprinsă între 12-14 ani – sunt mai puțin susceptibili la infecție decât adulții.

Și odată ce sunt infectați, copiii mici, inclusiv cei cu vârsta cuprinsă între 0 și 5 ani, sunt mai puțin predispuși să transmită virusul altora, spune Haas.

Într-o analiză a școlilor germane, echipa lui Haas a constatat că infecțiile au fost mai puțin frecvente la copiii cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani decât la copiii mai mari și adulții care lucrează la școli.

Riscul de a transmite virusul crește odată cu vârsta, iar adolescenții sunt la fel de susceptibili să-l transmită ca adulții, spune el. Adolescenții și profesorii ar trebui să se concentreze asupra măsurilor de prevenire, cum ar fi purtarea măștilor sau revenirea la cursurile online atunci când transmiterea comunitară este mare, spune Haas.

Aceste date apar și în alte țări. În Statele Unite, rata infectării este de două ori mai mare la copiii cu vârsta cuprinsă între 12 și 17 ani decât la copiii între 5 și 11 ani.

Potrivit datelor colectate de la 200.000 de elevi din 47 de state americane, incidența a fost mai mare la elevii de liceu, urmată de cei din gimnaziu și apoi de școala primară.

De ce copiii mici transmit mai rar? Un mister

De ce copiii mici răspândesc noul coronavirus mai puțin este neclar, spune Haas. O explicație ar fi că, deoarece au plămâni mai mici, sunt mai puțin capabili decât adulții să elimine particule infecțioase.

O altă explicație pentru care cei mici tind să transmită mai puțini virusul ar fi că sunt asimptomatici. Într-un studiu realizat în Marea Britanie la copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 15 ani, până la 50% dintre cei infectați nu au prezentat simptome.

„Nu există transmitere zero sau risc zero”, spune Russell. Dar riscul de infecție la școală este scăzut, mai ales atunci când transmiterea comunitară este scăzută, spune ea.