Laura Ștefan: Certificatul verde poate fi introdus, nu e nicio filosofie, dar de Parlament. Acum lucrurile sunt lăsate în derivă

Laura Ștefan: Certificatul verde poate fi introdus, nu e nicio filosofie, dar de Parlament. Acum lucrurile sunt lăsate în derivă

Certificatul verde poate fi introdus și la noi, dar ca să treacă de CCR decizia trebuie luată de Parlament, pentru că el este reprezentantul poporului. ”Cum arată reprezentantul poporului? Arată ca poporul, adică faptul că noi avem o rată de vaccinare, care e atât cât e, e perfect corelat cu faptul că Parlamentul nu trece măsuri restrictive. Avem o reprezentativitate perfectă pe această chestiune”, spune Laura Ștefan, coordonatorul activităților anticorupție pentru Expert Forum.

Multe dintre statele europene au introdus de luni bune certificatul verde, într-o formă adaptată legislației proprii, iar rezultatele s-au văzut: A crescut numărul vaccinărilor și a scăzut cel al morților. România încă se mai gândește ce să facă, iar rezultatele se văd limpede: Numărul vaccinărilor a scăzut și sute de români mor zilnic din cauza Covid-19.

Franța, de exemplu, renumită pentru protestele de amploare ale antivacciniștilor, vorbește deja despre valul 5 al pandemiei, iar Parlamentul de la Paris a prelungit permisul sanitar până în iulie anul viitor.

Germania este, de asemenea, îngrijorată de creșterea numărului zilnic de cazuri, și ia decizii peste decizii, la nivel local, federal sau național. Berlinul a hotărât să interzică, de luni, persoanelor nevaccinate accesul în mai multe spații interioare, printre care restaurante, baruri, saloane de coafură și săli de sport. 

La București, într-o țară cu mii de cazuri pe zi, sute de decese și un sistem sanitar aproape prăbușit, Parlamentul încă stă și cugetă. Legea certificatelor verzi a încăierat partidele și chiar taberele din interiorul lor, în timp ce antivacciniștii protestează pe unde apucă (în stradă, în Parlament și la televizor), iar societatea civilă încearcă să se facă auzită prin petiții online, pro sau contra vaccinării.

Tot acest haos a generat, cum era de așteptat, scăderea bruscă a numărului celor interesați să se vaccineze anti-Covid, cu consecințe logice care se vor vedea abia în perioada imediat următoare.

Daca ceva a scazut mai brusc decat cazurile atunci alea sunt vaccinurile.---------???? Vaccinare Graphs.ro:...

Publicată de Dragos Vana pe Joi, 11 noiembrie 2021

De ce în alte state s-a putut introduce certificatul verde și la noi nu?

Pentru că acolo au bază legală. (...) Dar și la noi s-ar putea, nu e nicio filosofie. Dacă se face prin lege, adică dacă majoritatea parlamentară este de acord cu astfel de măsuri, ele vor fi sustenabile, inclusiv în fața Curții Constituționale. Dacă nu, nu.(...) Dar nimeni nu dorește să își asume astfel de măsuri”, spune Laura Ștefan, unul dintre membrii echipei de experți ai EFOR, care a comentat câteva dintre fațetele acestui subiect complicat pentru cititorii Spotmedia.ro:

Foto: Facebook / Laura Ștefan

”Problema pandemiei a fost acoperită și în raportul ’Rule of law’ al Comisiei Europene”

”Țările europene pot lua astfel de măsuri pentru că au un cadru legal adaptat situației în care ne aflăm, și anume una de criză, care le permite să opereze astfel de restricții de drepturi și libertăți.

Problema pandemiei a fost acoperită și în raportul Rule of law al Comisiei Europene. Primul raport a avut o parte dedicată situației juridico-politice din statele membre, în privința reglementărilor care guvernează situația pandemică.

Acolo se dau mai multe exemple și se arată faptul că în mai multe țări europene a existat o interacțiune între guverne, parlamente și Curtea Constituțională pe limitele mandatelor constituționale ale diverselor instituții publice.

Nu este cazul la noi. Uitați-vă că ne chinuim să formăm un guvern, de atâta timp...

Noi avem un cadru legislativ deficitar, care nu ne permite să ne mișcăm mai rapid în această perioadă pandemică și, în plus față de asta, avem și o diversitate foarte mare de opinii în Parlament, din cauza căreia astfel de măsuri nu trec la vot, Parlamentul fiind organul legislativ suprem în această țară și fiind, de fapt, reprezentativ în ceea ce privește societatea românească.”

”Și la noi s-ar putea, nu e nicio filosofie”

Legea o să treacă de Curtea Constituțională dacă reglementările sunt ok. Ce a spus CCR este că restrângerea de drepturi și libertăți se face prin LEGE. De ce prin lege și nu printr-un act normativ adoptat de guvern? Tocmai din perspectiva legitimității și pentru că nu se pot restrânge drepturi și libertăți prin ordonanțe de urgență.

Avem art.115 din Constituție alin.6 care spune foarte clar că ordonanțele de urgență nu pot afecta drepturile și libertățile prevăzute de Constituție.

Dar și la noi s-ar putea, nu e nicio filosofie. Dacă se face prin lege, adică dacă majoritatea parlamentară este de acord cu astfel de măsuri, ele vor fi sustenabile, inclusiv în fața Curții Constituționale. Dacă nu, nu.

Repet, totul trebuie făcut în Parlament. De ce? Pentru că acolo e reprezentantul poporului. Cum arată reprezentantul poporului? Arată ca poporul, adică faptul că noi avem o rată de vaccinare, care e atât cât e, e perfect corelat cu faptul că Parlamentul nu trece măsuri restrictive. Avem o reprezentativitate perfectă pe această chestiune.

”Pur și simplu, lucrurile sunt lăsate în derivă”

”Acum, pur și simplu, lucrurile sunt lăsate în derivă, fără a exista o opțiune pentru o valoare socială sau cealaltă. Cred că nu au capacitatea să treacă astfel de măsuri prin Parlament. Nu știu dacă voința politică există sau nu există, dar din ce văd eu, nu există, atâta timp cât nu avem o majoritate care să treacă aceste acte normative absolut necesare.

Nu e că ei nu pricep, dar nimeni nu dorește să își asume astfel de măsuri.

Degeaba ieșim la televizor cu reprezentanți din toate partidele care ne explică cât de important este certificatul verde ș.a.m.d. dacă partidele din care ei fac parte nu votează așa ceva în Parlament.

E foarte ușor să aruncăm toată vina pe dna Șoșoacă. Are și ea partea ei de vină, dar totuși dna Șoșoacă nu este Parlamentul României în totalitatea sa”.

Spot: Ar trebui să răspundă cineva penal pentru numărul mare de decese?

”Eu nu mă aștept să avem astfel de dosare penale și cred că legea penală este profund depășită în această chestiune. Nu cred că despre sancțiuni penale trebuie să vorbim, cred că ce trăim acum arată limitele clasei noastre politice.

Și mai cred că toată lumea care are ceva de spus în acest domeniu este profund conștientă de faptul că spitalele românești se află într-o stare de degradare atât de profundă încât este o minune că încă mai funcționează”.

”Campania de vaccinare ieșea mai bine cu o politică de tip Opt-Out”

”Eu m-am exprimat în multiple rânduri cu privire la campania de vaccinare din România și modul în care a fost ea gestionată. Eu cred că ar fi ieșit mai bine dacă era gestionată de civili.

Și cred că se mai dărâmă un mit, acela al eficienței supranaturale a structurilor militarizate. Cred că folosea foarte mult și dacă îi ascultam pe oamenii care se pricep la politici publice. Ei puteau să explice care e diferența între o politică publică de tip Opt-In, cum a fost cea din România (adică cine vrea să se vaccineze să sune la un anumit număr sau să intre pe o anumită platformă și să se înscrie) și politicile de tip Opt-Out, adică toată lumea este înscrisă automat și cine nu vrea să facă respectivul pas trebuie să se dezînscrie, dacă pot să spun așa.

Rata de punere în aplicare a deciziei publice în cazul politicilor de tip Opt-Out (adică acolo unde trebuie să te scoți tu de pe listă) este mult mai mare decât în cazul politicilor de tip Opt-In.

Sunt lucruri evidente. Cu toții am programat oameni care nu se descurcau pe platformă. Eu nu spun că platforma era proastă, foarte bine că s-a făcut și pentru oameni care au competențe digitale a fost foarte bine. Dar pentru oamenii vulnerabili, ea nu și-a servit funcția.

Scopul nostru trebuia să fie foarte transparent: Să începem vaccinarea cu oamenii vulnerabili – vârstă + boli cronice.

Tot aud replica: ’Nu știm unde stă lumea’. Da, nu știm unde stă lumea care are 20-30-40 de ani, dar cine are 80 de ani stă sigur acasă.

”Noi credem că se poate și cu civili”

Noi, cei de la EFOR, nu suntem pentru ideea de a fi militari în funcții de acest tip, cum ar fi cea de premier, am spus acest lucru în nenumărate rânduri. Noi credem că se poate și cu civili.

Înțeleg că dl Ciucă nu a reușit să coaguleze o majoritate guvernamentală. O coagulează acum PNL și PSD fără dl Ciucă, dar cu dl Ciucă apoi premier?!

Oricum, asta arată punctul în care a ajuns clasa politică din România, dacă ea nu poate să dea un premier și să se înțeleagă cu privire la el.

Iar noi ne închipuim că ar putea să se înțeleagă și să adopte legi...”


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇