Trei lucruri pe care le-ar face un agent FSB responsabil cu propaganda în România și idioții utili ai doctorului blestemat

Trei lucruri pe care le-ar face un agent FSB responsabil cu propaganda în România și idioții utili ai doctorului blestemat
Acest articol face parte din proiectul
INTELECTUALI FAȚĂ CU ISTORIA
realizat cu sprijinul
Konrad-Adenauer-Stiftung

Unul dintre specialiștii în dezinformarea rusă din perioada Războiului Rece, Ladislav Bittman, descria acțiunile Kremlinului ca pe cele ale unui doctor blestemat: în loc să vindece pacientul, acesta căuta slăbiciunile, pentru a le transforma în boli grave. Cum ar face asta un agent FSB care ar avea în sarcină îmbolnăvirea României și ce se întâmplă deja, cu ajutor de la București?

Înaine de invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina vorbeam despre campaniile de dezinformare orchestrate de Moscova în Occident. Dacă în primele luni ale războiului la scară largă dus de Rusia în Ucraina, cu atrocități greu de imaginat, Rusia părea că dă înapoi de pe terenul propagandei în Occident, pentru că era evident pentru toată lumea că e un stat agresor, la București au reînceput să apară teze care hrănesc Kremlinul și cei care le colportează.

Oamenii acceptă să își trădeze țara pentru bani, din motive ideologice, prin șantaj (vezi vestitul Kompromat) și din lipsa de apreciere (socială sau profesională).

Toți idioții utili care promovează propaganda Kremlinului în Romania o fac din unul din aceste motive, dar motivul ideologic și ego sunt cele mai vizibile.

Cine sunt aceștia? De ce Andrei Marga, fost ministru de Externe, a ieșit iarăși la rampă, să răspândească dezinformări moscovite? De unde inconștiența unor politicieni de la București de a alimenta desolidarizarea de UE?

Corneliu Bjola

Am analizat repoziționările Kremlinului și tehnicile acestui doctor blestemat cu profesorul de studii diplomatice la Universitatea Oxford și director al Oxford Digital Diplomacy Research Group Corneliu Bjola, membru al Asociației Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE).

ADVERTISING

Cum s-a repoziționat propaganda rusească și a recuperat imaginea negativă a Moscovei

"Propaganda rusească în Romania a pierdut ceva influență după decizia UE din martie 2022, de a interzice canalele de dezinformare ale Kremlinului pe teritoriul statelor membre. Din păcate, au reușit să se adapteze destul de repede, fie prin folosirea conturilor de social media ale ambasadelor și centrelor culturale, fie prin crearea de noi site-uri, care se prezintă ca site-uri locale de știri, dar care sunt controlate editorial de Kremlin.

În Romania, e vorba despre Ambasada Rusiei, dar mai ales Centrul Rus de Știință și Cultură au devenit noile focare de dezinformare, ele recirculând agresiv o mare parte din fake-news-urile și narațiunile putiniste.

Mai grav, după cum remarca recent ICDE, unele canale rusești care fuseseră blocate în martie pot fi din nou accesate în spațiul informațional românesc, iar un site care copiază formatul Sputnik, dar folosește alt nume (vestidinrusia.ro) a devenit extrem de activ în promovarea dezinformărilor rusești.

În mod normal, Directoratul Național de Securitate Cibernetică ar trebui să blocheze aceste site-uri și să prevină apariția de clone. Să sperăm că se trezesc din amorțeală și își fac treaba cum trebuie".

Cum acționează Kremlinul ca un doctor blestemat și pe ce anume mizează

"Trebuie subliniat faptul că acțiunile de contracarare a dezinformării rusești nu țin numai de blocarea canalelor prin care narațiunile Kremlinului sunt răspândite, ci și de neutralizarea acestora înainte că ele să capete amploare.

Pentru a putea face acest lucru, trebuie înțeles din interior modul în care propaganda rusească este gândită.

ADVERTISING

Ladislav Bittman, unul dintre specialiști de referință în dezinformare din perioada Războiului Rece - era numărul 2 în departamentul de dezinformare al serviciilor secrete ale Cehoslovacie - a redat cred cel mai bine modul în care opera propaganda sovietică atunci și pe care varianta rusească îl reproduce azi: propaganda Kremlinului, spunea el, se comportă ca un doctor blestemat. Kremlinul este expert în a detecta și diagnostica vulnerabilitățile și slăbiciunile „pacientului” și face tot posibilul de a le agrava.

Obiectivul „doctorului blestemat” nu este de a ajuta pacientul de a se pune pe picioare, ci de a-l îmbolnăvi și mai rău, de a-i slăbi masiv imunitatea și de a-l trimite spre cimitir cât mai repede.

Observația lui Bittman e foarte importantă: în ciuda percepției destul de răspândite, Kremlinul nu încerca să impună narațiuni cu forța, ci ascultă atent temele și conversațiile politice locale, diagnostichează posibile tensiuni, după care încearcă să le amplifice prin dezinformare, în linie cu anumite obiective".

Butoanele pe care apasă Moscova în România. Ce ar face un agent FSB

"Cam asta e busola care trebuie folosită pentru a înțelege cum dorește „doctorul blestemat” (Kremlinul) să îmbolnăvească România (sau Marea Britanie sau UE).

Rusia știe că România e un aliat de bază în coaliția transatlantică de sprijinire diplomatică, economică și militară a Ucrainei. Știe, de asemenea, că România sprijină puternic eforturile Moldovei de a se rupe definitiv de zona morbidă de influență a Moscovei. Evident, această poziție nu se aliniază cu obiectivele Rusiei de a subjuga Ucraina și Moldova.

ADVERTISING

Rusia și-ar dori o Românie obedientă, dependentă de ea energetic, în conflict cu UE și NATO și condusă de un regim autoritar favorabil Moscovei. Pe scurt, o nouă Ungarie Orbanistă.

În momentul de față, instrumentele Rusiei de presiune economică și diplomatică împotriva României sunt destul de slabe, dar instrumentul dezinformării poate „corecta”, în principiu, această asimetrie, dacă nu suntem atenți.

Dacă aș lucra ca agent FSB de „măsuri active” la biroul pe România în Moscova, aș folosi următoarele tehnici:

1. Aș începe prin a bombarda spațiul informațional din România prin intermediul agențiilor pe care încă le am disponibile (Ambasada, Centrul Cultural, site-urile locale de știri – noul Sputnik) cu un flux continuu de „fake news” și narațiuni provocatoare cu capacitate bună de viralizare.

Atenție, temele de dezinformare nu vor ținti forțarea unei realinieri a publicului românesc, în sensul de a susține agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei. Ar fi foarte greu de obținut acest lucru, având în vedere atrocitățile comise de Rusia în Ucraina. Temele de dezinformare ar ținti în schimb mărirea distanței cognitive între publicul romanesc și Ucraina, pe de o parte, și Uniunea Europeană, pe de altă parte.

Cu alte cuvinte, aș încerca să amplific cât pot de mult neîncrederea între români și ucraineni sau între români și europeni, prin folosirea de mesaje cu încărcătură simbolică și emoțional puternică - de exemplu, cele legate de minoritatea română din Ucraina sau de autorizarea insectelor ca alimente în UE, pe care le-am observat cu toți în perioada recentă.

Ideea în acest caz ar fi să reușesc să rup și să pasivizez o parte din publicul românesc, care sprijină acum Ucraina, schimbând agenda de discuție de la atrocitățile Rusiei la alte subiecte care să maximizeze percepțiile negative ale românilor față de Ucraina și UE.

2. Aș încerca, de asemenea, să ascult foarte atent conversațiile liderilor politici, pentru că ele pot oferi oportunități extraordinare pentru crearea de tensiuni sociale. De exemplu, genul de mesaje care încearcă să minimizeze importanța solidarității energetice europene în acesta iarnă, cum sunt cele transmise recent de politicieni iresponsabili că Marcel Ciolacu, Rareș Bogdan sau Mihai Tudose, sunt muzică la urechile Kremlinului.

Dincolo de faptul că, în domeniul politicii interne cei trei se scaldă într-o mediocritate cruntă, pe planul de reprezentare externă sunt o nulitate absolută.

Diatribele lor împotriva nevoii de solidaritate europeană sunt practic o invitație scrisă, cu antet și ștampilă pe adresa Kremlinului, de a lansa un atac de dezinformare împotriva României.

Pentru un agent FSB, poziția celor trei e aur curat, întrucât indică o posibilă falie care ar putea fi amplificată și transformată într-un conflict social.

Exemplul infamant al celor trei aduce însă în discuție un alt element important care influențează capacitatea unei țări de a face față Doctorului Blestemat de care vorbea Bittman: calitatea elitelor politice.

Dezinformarea prosperă în țările în care elitele politice devin complice, prin ignoranță sau din motive populiste, la campaniile de dezinformare rusești.

Elitele slabe, inculte, incompetente și corupte sunt cei mai buni agenți de dezinformare ai Kremlinului.

3. În fine, o a treia abordare pe care un agent FSB ar putea să o folosească, complementar la celelalte două, e să creeze o radiografie a posibililor agenți de influență care benevol sau stimulați ar fi pregătiți să sprijine o campanie de dezinformare.

Una dintre metodele de recrutare folosite de serviciile de informații, și care e discutată des în studiile de intelligence, e prescurtată MICE (Money, Ideology, Coercion and Ego).

Oamenii acceptă să își trădeze țara pentru bani, din motive ideologice, prin șantaj (vezi vestitul Kompromat) și din lipsă de apreciere (socială sau profesională). Toți idioții utili care promovează propaganda Kremlinului în România o fac din unul din aceste motive, dar motivul ideologic și ego sunt cele mai vizibile.

Unii cred sincer în minciunile răspândite de Kremlin împotriva UE sau SUA, în timp ce alții încearcă să își regăsească un statut social pe care l-au avut în trecut, dar și l-au compromis colaborând cu Securitatea - Andrei Marga - sau fiind condamnați pentru acte de corupție - Adrian Severin.

În trecut, potențialii agenți de influență erau invitați la Moscova la tot felul de evenimente, tratați cu respectul după care tânjeau așa de mult, promovați în Sputnik, RT și fițuicile de propagandă rusești. Acum e mai greu, din cauza războiului, dar colaborarea continuă asiduu.

Orice mic semnal de la Moscova e amplificat pe rețele sociale de agenții de influență, obiectul evident fiind de a crea un curent politic cât mai favorabil agendei Moscovei.

Toate aceste tehnici de propagandă sunt aplicate în momentul de față de către serviciile rusești în România, dar în proporții diferite.

Obiectivul „Doctorului Blestemat” - Kremlin - rămâne însă același în toate cele trei cazuri: de a detecta vulnerabilitățile sociale ale României și de a o cangreniza politic.

Evident, nu putem lăsa acest lucru să se întâmple, dar pentru asta trebuie să înțelegem foarte bine că mesajele care încearcă să amplifice sistematic neîncrederea între români sau ucraineni sau UE nu sunt întâmplătoare, că derapajele iresponsabile ale politicienilor avansează agenda Moscovei și nu a României, și că agenții de influență ai Kremlinului trebuie privați de capitalul social pe care încearcă asiduu să și-l reclădească prin subminarea intereselor fundamentale de securitate ale României".


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇