În ultimii 15 ani, la Ministerul de Interne au fost numiți 20 de miniștri, aproape toți oameni politici, de mai mică sau mai mare anvergură. Niciun mandat nu a ținut mai mult de doi ani, MAI fiind unul dintre cele mai vânate ministere.
Zilele acestea, după alegeri, ne pregătim de instalarea unui nou șef peste polițiști, jandarmi și pompieri, iar numele vehiculate în spațiul public ne fac să ne punem foarte serios întrebarea: Cum arată, totuși, profilul unui bun ministru de Interne?
Printre cei care s-au perindat pe la șefia MAI în anii din urmă îi regăsim pe Vasile Blaga, Cristian David, Gabriel Oprea, Liviu Dragnea, Dan Nica, Traian Igaș, Radu Stroe, Petre Tobă, Dragoș Tudorache, Carmen Dan și ultimul pe listă, Marcel Vela.
Aproape toți au lăsat în urmă un scandal, un protest de mare amploare, ba chiar unul sau mai multe dosare în instanță.
Ministerul de Interne este una dintre instituțiile de forță, cu rol cheie în arhitectura statului și cu atribuții esențiale pentru siguranța noastră, pentru viața noastră de zi cu zi.
Cine are dreptul să pretindă funcția de ministru de Interne, pe ce criterii și cu ce scop ar trebui ea încredințată de către președintele Klaus Iohannis?
”Noi ne dorim un ministru care să își asume obiective și care, sub o formă sau alta, să lase Armele să își stabilească propriile obiective și să își desfășoare activitatea indiferent de factorul politic”, răspunde Cosmin Andreica, liderul Sindicatului polițiștilor europeni (Europol), într-un scurt interviu acordat pentru cititorii Spotmedia.ro înainte ca PNL și președintele Klaus Iohannis să anunțe numele viitorului ministru de Interne.
Dle Andreica, sincer vorbind, are vreo importanță cine e ministru de Interne sau MAI e condus oricum de secretarii de stat și de cei din subordinea lor, așa că nu prea contează cine deține funcția supremă în minister? Și cum ar trebui să arate, din punctul dvs de vedere, profilul viitorului ministru?
Subiectul este foarte complex, pentru că, într-adevăr, au fost momente și momente în ultimii 10-15 ani.
Am avut momente în care ministrul era om politic și nu intervenea în zona de specialitate a celor 5 arme pe care le avem (Poliție, Poliție de Frontieră, Jandarmi, Pompieri și Imigrări).
Am avut și miniștri care interveneau și care și-au asumat rolul de a conduce aceste arme pe rând, în funcție de moment, de oportunitate și de vizibilitate.
Ca să dau un exemplu, l-am văzut pe ministrul Vela care apărea la televizor ca un veritabil purtător de cuvânt al Poliției Române și ne spunea ce măsuri a luat Poliția Română în cazul decesului liderului clanului Pian (dar după aceea s-a retras pentru că a fost criticat de opinia publică).
Însă e clar că în primul rând avem nevoie de stabilitate și aici nu mă refer la ministru, ci la concepția pe baza căreia este condus MAI.
Dacă facem o analiză a activității ultimilor miniștri pe care i-am avut, pot să spun cu certitudine că toți au eșuat lamentabil. Și asta pentru că, pe de o parte, nu au știut și nu au ascultat societatea, astfel încât să stabilească prioritățile pentru societate, și nici nu și-au lăsat specialiștii din sistem, din fiecare armă, să își gestioneze activitatea fără să le fie frică (sau fără să fie nevoie de acorduri prealabile sau de astfel de lucruri ce se întâmplă în momentul de față).
Spre ceea ce tindem este ca Poliția Română, Poliția de Frontieră și celelalte arme să fie independente, atunci când vine vorba despre specificul activității pe care o desfășoară, să nu fie atinse de factorul politic. Or, acest lucru în momentul de față se întâmplă din plin.
De asemenea, ne dorim un ministru care, după ce este numit (indiferent din partea cărui partid), să își asume un program în care să aibă obiective pe termen scurt, mediu și lung.
Evident, ne dorim ca aceste obiective să fie în strânsă legătură cu nevoia pe care polițiștii o resimt în momentul de față în stradă.
Aici mă refer la nevoia de modificare a legislației, de întărire a autorității, de a li se pune la dispoziție logistică pentru a fi mai eficienți în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu.
Și nu în ultimul rând vorbim și despre carieră, pentru că este un alt aspect deosebit de important. Încă nu resimțim (așa cum se va întâmpla în anii viitori!) însă generațiile s-au schimbat, au ieșit foarte mulți profesioniști din sistem (tot din cauza politicienilor, pentru că au transformat subiectul pensiilor militare într-o discuție de campanie și, în lipsa unei predictibilități cu privire la condițiile în care se pot pensiona, mulți dintre ei s-au panicat și au ieșit din sistem, deși își doreau să mai rămână), și avem foarte mulți tineri cărora li s-a pus uniforma în brațe și au fost trimiși a doua zi în stradă.
Asta e realitatea în momentul de față.
Ați vorbit despre obiective și priorități. Care ar fi cele mai importante pentru societate, pentru noi toți, pe termen scurt?
Pentru societate (și aici vorbim și despre polițiști, pentru că poliţistul după ce își termină serviciul este tot cetățean, și el are nevoie de protecție și de siguranță), în primul rând, ar trebui să se intervină punctual pe domeniile care generează astăzi crima organizată din România.
Aici vorbim despre contrabandă, traficul de droguri, traficul de persoane și despre tăierile masive de păduri în România.
Acestea sunt cele mai mari probleme care deranjează și care sunt de natură a genera foarte multă violență și nesiguranță în societatea în care trăim, pentru că, pe măsură ce avansează aceste grupuri organizate, se dezvoltă tot mai mult și au și mai multe resurse la dispoziție, e clar că acaparează societatea și, implicit, reușesc să se infiltreze în instituțiile publice (mai ales prin intermediul factorului politic).
Am văzut nenumărate cazuri din acestea, nu are rost să le mai aduc în discuție, dar e clar că acesta este traseul oricărui infractor sau oricărui grup infracțional care încearcă să se dezvolte.
Și atunci ar trebui clar intervenit pe aceste zone.
Ca să vă mai dau un exemplu – Poliția Animalelor. Ministrul Vela a anunțat înființarea Poliției Animalelor, în condițiile în care din 2004 orice polițist, orice agent constatator are posibilitatea de a interveni punctual și de a constata astfel de infracțiuni.
La Poliția Animalelor au fost prevăzute 488 de funcții, deci vom avea 488 de polițiști care se vor ocupa de acest domeniu, al protecției animalelor, însă, în acest moment, în timp ce vorbim noi, avem aproximativ 150 de polițiști care lucrează în cadrul structurilor de combatere a criminalității organizate și care se ocupă de problema traficului de persoane.
Dacă punem în balanță aceste cifre, vedem că interesul statului este unul iluzoriu pentru siguranța noastră, când știm că România este pe primele locuri în Eurostat pe tot ce înseamnă trafic de persoane, cerșetorie, muncă forțată, prostituție și multe alte asemenea fapte.
Poate fi un bun ministru cineva parașutat peste noapte în curtea MAI? Cât de important este ca ministrul să cunoască, atât cât se poate de bine din afara instituției, fundamentele, stilul de lucru, problemele acestui domeniu - Afaceri Interne?
Vorbim despre două tipologii de miniștri pe care îi putem avea.
Putem avea un om politic care primește un mandat. El poate să ’supraviețuiască’ acestei funcții, cu o singură condiție: Echipa pe care și-o organizează să fie o echipă formată din profesioniști care să cunoască realitățile și nevoile sistemului. Am avut de-a lungul anilor miniștri-oameni politici care au întrebat specialiștii și au acționat în consecință, iar rezultatele au fost favorabile.
Pe de altă parte, putem să avem un ministru ’tehnocrat’, care provine din sistem sau a fost în sistem și din partea căruia avem așteptări că va ști ’cu ce se mănâncă’ (pe românește) problemele și va interveni punctual.
Am avut și miniștri tehnocrați, am avut și miniștri care proveneau din sistem, chiar polițiști care au ocupat această funcție de demnitate publică și, totuși, au fost foarte multe dezamăgiri, din cauza faptului că odată ajunși în funcție uitau brusc menirea pentru care fuseseră numiți.
Și acționau cum, în interesul cui?
Acționau exclusiv în interes politic și în interes electoral. Dacă vreți, haideți să ne uităm în ultimul an și vedem câte momente au fost în care ministrul Vela a folosit fățiș ministerul strict în scop electoral.
Iar, pe de altă parte, dacă punem în balanță, polițistul din stradă vede că ministrul Vela nu a făcut nimic pentru el: nu l-a protejat pe durata pandemiei, nu i-a oferit alternative pentru a se proteja, ca să se testeze, nu i-a susținut cauza acordării unui stimulent de risc, pentru că suntem în linia întâi și numărul de infectări, de decese ne demonstrează că suntem procentual chiar peste infecțiile sanitare care se gestionează în această pandemie.
Deci au fost multe situații în care ministrul Vela a cules doar fructele acestui minister, pe care le-a putut folosi în scop electoral, și atât.
În concluzie, ce așteptări aveți dvs și colegii dvs de la viitorul șef al MAI?
Repet, noi ne dorim un ministru care să își asume obiective și care, sub o formă sau alta, să lase Armele să își stabilească propriile obiective și să își desfășoare activitatea indiferent de factorul politic.