Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, marţi, Legile Educaţiei, într-o ceremonie care a avut loc la Palatul Cotroceni.
Ceremonia de semnare a decretelor de promulgare a Legilor Educaţiei a fost precedată de intonarea imnului şi urmată de un discurs lemnos citit de pe foi al şefului statului, care evident nu a acceptat şi întrebări de la presă.
„Mă bucur să marcăm astăzi împreună un moment cu impact major pentru dezvoltarea societății în viitor.
România Educată, proiectul meu de suflet și o prioritate a mandatelor mele, devine realitate. Proiectul România Educată e un angajament îndeplinit", a proclamat Klaus Iohannis.
Laudele au continuat la adresa administraţiei sale: "Am reușit să aducem laolaltă sute de experți, să elaborăm soluții coerente pentru îmbunătățirea învățământului. Am reușit ca în pofida crizelor să continuăm și să obținem susținerea politică necesară noii legislații. Obiectivul ambițios a însemnat un proiect extrem de complex, laborios, de anvergură fără precedent.
Educația bazată pe valori ajunge în centrul interesului public. (...) Legile pun bazele unei Românii conectate la prioritățile secolului XXI".
Mai multe organizații din Educație, precum și experți în domeniu au criticat legile, pentru că nu aduc reforme care să aibă în centrul elevii, sunt păstrate privilegiile pentru rectori şi nu este stimulată performanța profesorilor.
În schimb, preşedintele susţine că "lista schimbărilor e lungă, de la noua admitere la liceu la desfășurarea bacalaureatului", aducând "șansa de a schimba în bine școala românească".
Iohannis atrage atenţia că Legile Educaţiei în sine nu vor rezolva problemele acute, dacă nu vor fi puse în aplicare.
"Sunt ferm convins că, prin noile legi pe care le-am promulgat astăzi, avem un cadru solid, pe care putem construi un sistem de învăţământ pregătit pentru încercările vremii. Drumul care ni se aşterne în faţă nu este însă lipsit de provocări. Legile în sine nu vor rezolva problemele acute ale sistemului educaţional, dacă nu vor fi puse în aplicare.
De aceea, contez pe implicarea şi hotărârea dumneavoastră, în special a factorilor de decizie prezenţi astăzi aici, pentru a transforma România Educată din ideal în realitate", a mai spus şeful statului.
Pentru cine doreşte să vadă întreg discursul preşedintelui, îl puteţi găsi AICI
La finalul ceremoniei, Iohannis a luat decretele semnate în braţe şi le-a ridicat la piept, apoi s-a postat pentru fotografie în faţa unui grup enorm de invitaţi, printre care fostul premier Nicolae Ciucă (acum preşedinte la Senat), dar şi ministrul Educaţiei, Ligia Deca (artizanul României Educate).
Au mai fost prezenţi diverşi alţi miniştri şi consilieri prezidenţiali, dar şi parlamentari, reprezentanți ai universităților, precum și președintele CCR, Marian Enache.
Anterior, parlamentari ai USR au protestat în fața Palatului Cotroceni. Detalii AICI
Legile controversate ale Educaţiei
Senatul a adoptat, în calitate de for decizional, proiectele legilor învăţământului preuniversitar şi superior, pe data de 22 mai. Parlamentarii USR şi partidului Forţa Dreptei au sesizat Curtea Constituţională.
Cele două partide au argumentat că au găsit mai multe prevederi neconstituţionale, cele mai grave fiind limitarea dreptului la învăţătură al copiilor şi încălcarea principiul egalităţii în drepturi.
„În ceea ce priveşte legea învăţământului preuniversitar, argumentele de neconstituţionalitate se referă la limitarea accesului la educaţie în funcţie de vârstă, posibilitatea de exmatriculare a elevilor şi discriminarea în ceea ce priveşte admiterea la liceu. USR a subliniat, de asemenea, posibile încălcări ale drepturilor la viaţa privată ale elevilor şi profesorilor, în lipsa garanţiilor legale privind folosirea înregistrărilor video în şcoli”, explica USR, într-un comunicat de presă.
Pe 21 iunie, CCR a respins ca neîntemeiate sesizările Opoziţiei, cu unanimitate de voturi.
În aceeaşi zi, USR, dar şi organizaţiile de elevi au solicitat preşedintelui Klaus Iohannis să retrimită în Parlament Legile Educaţiei, pentru a corecta prevederile care discriminează între elevi, baronizează universităţile şi protejează plagiatorii, dar cererea a rămas fără efect.