Cătălin Drulă a prezentat, marți, documente oficiale obţinute de la Ministerul de Interne și Ministerul Transporturilor, despre care liderul USR susţine că arată nereguli la licitația organizată în mandatul lui Lucian Bode pentru achiziţia sutelor de BMW-uri destinate Poliţiei Române.
Drulă a declarat că un document de la Ministerul Transporturilor dezvăluie că licitația a fost organizată astfel încât ”specificațiile tehnice restrâng în mare măsură concurența” şi „favorizează firma prietenului lui Klaus Iohannis”.
„La un an de la declanşarea scandalului BMW-urilor cumpărate de Lucian Bode de la prietenul preşedintelui Iohannis, vă punem astăzi la dispoziţie documente care arată, din surse oficiale, de la Ministerul Afacerilor Interne, semnate de domnul Predoiu, şi de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, semnate de Sorin Grindeanu, că s-au comis ilegalităţi.
Este un raport de neconformitate scris negru pe alb, semnat şi necontestat de Ministerul Afacerilor Interne şi nu s-a cerut niciun leu, niciun euro din bani europeni”, a declarat Cătălin Drulă, marți, la Palatul Parlamentului, citat de Agerpres.
"Aceste documente oficiale arată că nu au fost solicitate fonduri europene pentru achiziția BMW-urilor lui Lucian Bode de la firma prietenului președintelui Iohannis, creând un prejudiciu bugetului de stat estimat la cel puțin 50 de milioane de lei", arată USR într-un comunicat remis marţi.
Documentele respective au fost emise după ce s-a controlat procedura de achiziţie a autovehiculelor.
„Aceste documente spun că specificaţiile tehnice incluse în documentaţia de atribuire, de către autoritatea contractantă, se referă la cerinţe tehnice foarte specifice şi intră în celebrele dimensiuni la centimetru ale maşinii, combinaţia acestor aspecte tehnice foarte specifice restrânge în mare măsură concurenţa, deoarece prin comparaţia vehiculelor similare de clasă cu vehiculele ofertate de SC Automobile Bavaria SRL, firma prietenului preşedintelui Iohannis, BMW Seria 3, rezultă că se exclud un număr mare de vehicule de clasă similară.
Autoritatea contractantă nu a justificat cerinţele foarte specifice, a fost restrânsă în mod nejustificat concurenţa cu încălcarea articolului 18, alineatul 1, din Directiva 2014 a UE.
A constatat un organism din subordinea Ministerului Transporturilor, care a verificat procedura şi, prin urmare, a decis şi penalizări şi, deşi acest raport a fost făcut în mai, care spune că procedura a fost nelegală, nu a fost contestat până astăzi”, a mai arătat Drulă.
Președintele USR a subliniat în context că „documentele arată cum 50 de milioane de lei au fost jefuite din bugetul statului pentru ca acești bani să fie dați unei clientele de partid. Arată cum Bode a mințit permanent și este acoperit de Predoiu (Cătălin Predoiu - actual ministru de Interne) prin nerambursarea acestor bani europeni pentru proiectul BMW-urilor de la prietenul președintelui Klaus Iohannis”.
Drulă susţine că, deși erau disponibile pentru rambursare fonduri semnificative din partea Uniunii Europene, nu a fost făcută nicio solicitare în acest sens. Astfel, în luna iulie 2023, ar fi trebuit cerute 14 milioane de lei, iar în septembrie 2023, 12 milioane de lei.
„Ne spune domnul Predoiu că s-au livrat 288 de autospeciale, iar 270 au fost şi plătite, 52 de milioane de lei. Câţi bani au fost ceruţi înapoi până astăzi - zero. Era un calendar pe care l-am cerut, orice contract de finanţare trebuie să aibă un calendar de rambursare ”, adaugă Drulă.
„Vorbim de un proiect european. Ei refuză să ceară rambursarea banilor de la Uniunea Europeană.
Motivul este foarte simplu. Domnul Bode nu vrea să ajungă pe mâna doamnei Kovesi. Dacă cere bani la rambursare, achiziția va fi investigată de Parchetul European. În acel moment, Lucian Bode devine pasibil de urmărirea penală a Parchetului European. Așa că preferă să pierdem 50 de milioane de lei din fonduri europene și să plătească suma bani de la bugetul național”, a adăugat Cătălin Drulă.
Afacerea BMW
Anul trecut, în septembrie, presa a aflat că IGPR va cumpăra sute de mașini BMW Seria 3 pentru Poliția Rutieră. O singură ofertă a fost depusă, care a fost și acceptată, cea a Automobile Bavaria SRL.
Automobile Bavaria SRL este importator oficial BMW în România și este administrată de cetățenii germani Leonhard Georg Pfeffer și Michael Schmidt Horst. În octombrie 2021, Michael Schmidt și soția sa l-au însoțit pe președintele României, Klaus Iohannis, în Germania, la decernarea premiului Carol cel Mare. De altfel, Iohannis declara în 2014 că are o relație apropiată cu Schmidt.
Maşinile costă 32.000 de euro bucata.
Sindicatul Europol acuza atunci că licitația a fost una ”cu cântec”, pentru că specificațiile tehnice pe care producătorii trebuiau să le îndeplinească au fost foarte dure.
”Licitația a fost una ,,cu cântec” am putea spune noi, întrucât specificațiile tehnice pe care producătorii trebuiau să le îndeplinească au fost foarte dure, însa UNA a sărit în evidență: se dorea o autospecială cu o putere minimă de 130 kW, motor pe benzină, cuplu motor min. 290 Nm, tracțiune integrală 4×4 permanent (AWD), tipul caroseriei să fie AA, iar transmisia să fie automată pe o cutie de minim (atenție!) 8+1 trepte.
Aici licitația a devenit extrem de interesantă! Încă de la apariția anunțului de participare (15.05.2022) am stat și am căutat ce modele de autovehicule s-ar putea mula pe aceste specificații. Nu mică ne-a fost mirarea când, dupa aproximativ 2 săptămâni de căutări și discuții cu reprezentanți ai marilor dealeri auto, am ajuns la concluzia că SINGURA marcă ce ,,pică” pe aceste specificații este BMW”, precizează Europol.
Iată şi reacţia de atunci a celor acuzaţi: