Pentru că pe imacularea centrului apăruse pata model Bavaria, dl Bode (urmașul direct al lui Brătianu, după cum se vede cu ochiul liber) a sărit cu o operațiune de spălare, folosind însă un detergent extrem de prost.
Ministrul de Interne a trântit pe masa presei un vraf de documente din care ar rezulta că achiziționarea celor 300-600 de mașini BMW, dotate cu cutie de viteză automată cu 8+1 trepte, de 32 de mii euro bucata fără TVA, a fost o afacere legală, binecuvântată de ANF, fostul ministru Drulă, ANAP, BEI și, dacă stăm bine să ne gândim, chiar Dumnezeu tatăl.
Tot ce a reușit dl Bode să producă însă este o documentație din care rezultă existența unui proiect cu finanțare europeană destinat sporirii siguranței rutiere, care prevedea o serie de achiziții: 250 de aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor, 4.000 de dispozitive mobile, 1.400 de imprimante mobile termice, 44 de sisteme electronice mobile de depistare a substanțelor stupefiante în salivă, un sistem de colectare a datelor pentru siguranţa în trafic și 300 de autospeciale de poliţie.
Niciunde însă în acest program nu este menționată vreo caracteristică tehnică a mașinilor, cu atât mai puțin o marcă anume. Cine a semnat caracteristicile tehnice care făceau eligibile pentru licitație numai mașini de clasa BMW, Mercedes, Jaguar? Cumva dnii Brăcea și Mirițescu, după cum afirmă surse din IGPR? Asta dl Bode nu a mai simțit nevoia să precizeze.
Așa cum nu a explicat cum de cele 300 de mașini prevăzute în proiect au ajuns 600.
Nu a explicat nici ce s-a întâmplat cu restul achizițiilor prevăzute în proiect. A cumpărat și radarele, aparatele pentru depistarea drogurilor? Nu, se pare.
Să trecem peste ironia că vorbește de siguranța rutieră demnitarul al cărui SPP-ist alerga ca un bezmetic pe șosele, motiv din care a și provocat un accident rutier destul de serios. Alerga de capul lui în timp ce dl Bode dormea ca un pui pe bancheta din spate, a susținut cu mare curaj dl ministru pentru fraierii care cred că vreun SPP-ist în misiune e de capul lui.
Problema de fond a dlui Bode și a celor care au semnat caietul de sarcini e oportunitatea.
“Necesitatea achiziţiei este una reală şi evidentă. Poliţia Rutieră are nevoie imperativă de mijloace performante pentru atingerea obiectivului naţional de reducere a numărului de victime ale accidentelor rutiere”, citează urmașul lui Brătianu din concluziile propriului corp de control.
Sigur că România, țara în care se moare pe capete pe șosele, are nevoie ca de aer de măsuri care să disciplineze traficul rutier. E o junglă. De exemplu, joi pe la prânz, două camioane mari croșetau în trafic nederanjate printre autoturisme, între Buftea și Tărtășești.
Pentru ele are nevoie Poliția Rutieră de cel puțin 300 de BMW-uri 8+1, mașini cu asemenea caracteristici tehnice de top? Ce să facă cu ele? Ni s-a spus că sunt pentru autostrăzi, să prindă vitezomanii.
România are în total cam 1.000 de km de autostradă și drumuri expres. Dacă împărțim 1.000 de km la 300 de BMW-uri, ar însemna 3,33. Dacă împărțim 1.000 de km la 600 de BMW-uri, ar însemna 1,6. În mintea dlui Bode, dacă pui un BMW la 3 km sau 1,6 km de autostradă rezolvi traficul?
Câți vitezomani au fost fugăriți pe autostradă în ultimul an? Nu spune dl Bode. În plus, fugărirea este cea mai proastă soluție pentru că ea poate provoca teribile victime colaterale. După cum a arătat deja Emilian Isailă, sunt alte soluții să-i oprești.
A socotit cineva cât ar costa anual întreținerea și asigurarea RCA și CASCO pentru fiecare dintre aceste mașini de lux? Nu spune dl Bode.
Câți dintre polițiștii români au cursuri de șofat în condiții speciale? Nu spune dl Bode. Pentru ca nu există asemenea cursuri? Câte dintre mașinile Logan noi au fost avariate în primele luni de la cumpărare din cauza lipsei acestor cursuri? Nu spune dl Bode.
Vrea urmașul lui Brătianu să întărească siguranță rutieră?
Să împânzească țara nu cu radare mobile, ci fixe, nu la ciupeală, ci la vedere, anunțate din vreme, tocmai pentru a inhiba cheful de viteză. Dar asta e o măsură impopulară, pentru că și bombardierii au drept de vot. În plus, radarul fix nu face diferența între marca și numărul mașinii, nu știe ce funcție sau protecție are șoferul.
Ai nevoie de hărți de risc, care să îți identifice zonele cu multe accidente și pentru care să iei măsurile cele mai potrivite în funcție de ceea ce constați.
Ai nevoie de aparate Drugtest, pentru că mai mult decât alcoolul, drogurile fac ravagii pe străzi. Erau de altfel incluse și în proiectul din fonduri europene, dar prioritate au BMW-urile 8+1.
Și ai nevoie de polițiști mai mulți și cu mult mai bine pregătiți, apți să facă față cu succes situațiilor de reală criză. Și pentru asta trebuie să-i școlarizezi, să-i perfecționezi și periodic să-i reinstruiești. Altfel vor păți cu noile mașini BMW 8+1 cum au pățit cu pistoalele Beretta: s-au împușcat între ei.
Și după ce le ai pe cele de mai sus, poți să ai și câteva mașini de mare putere, conduse de șoferi special antrenați pentru anumite misiuni speciale. Cum a cumpărat Cehia 70 de BMW-uri.
Dl Bode a început cu mașinile și nu câteva, ci 300-600. Câte dintre ele vor sta la fiecare 3 km de autostrada și care vor ajunge să fie conduse de șefi rămâne de văzut.
Din punct de vedere legal, are cine să facă lumină. A fost sesizat EPPO și ceva îmi spune că dna Kovesi va analiza cu maximă atenție un caz ale cărei ramificații pot duce până la Klaus Iohannis, președinte de țară și secretar general NATO “wanna be”.