Uitați o dată, vor rămâne în afara sistemului

Președinte Executiv Organizația Salvați Copiii România

A fost o perioadă grea pentru toată lumea, cetățeni și autorități, medici și profesori, organizații neguvernamentale și beneficiari ai programelor sociale deopotrivă, pentru că pandemia ne afectează pe toți. Totuși, trebuie să înțelegem că unii dintre noi au intrat în pandemie deja vulnerabili și astăzi sunt într-o situație mult mai fragilă, pe care nu ne permitem să o ignorăm.

Și când spun noi, mă refer la autorități, dar și la societate în sens larg, pentru că dacă vrem ca politicienii să se ocupe de problemele serioase pe care le avem, și nu de dezbateri politicianiste, atunci trebuie să le reamintim prioritățile și să ne asigurăm că acestea se regăsesc și pe lista de politici publice.

ADVERTISING

O prioritate absolută este restabilirea dreptului la educație pentru toți copiii din România.

Măsurile necesare luate pe fondul stării de urgență instaurate pentru a limita răspândirea pandemiei de COVID-19 au avut consecințe negative pentru copiii care provin din medii socio-economice precare.

Inechitățile sociale au fost agravate, în cazul copiilor care nu au avut acces la școala online, iar marginalizarea și discriminarea au repercusiuni atât educaționale, cât și psiho-emoționale pe termen lung.

Câteva informații de context.

O analiză efectuată la finalul lunii aprilie de Organizația Salvați Copiii asupra unui eșantion de peste 500 de gospodării selectare din rândul beneficiarilor noștri ridică serioase semne de alarmă cu privire la impactul pe care l-a avut criza declanșată de COVID 19 asupra copiilor care se aflau și anterior acestei conjuncturi în situații de risc (fiind în risc de abandon școlar, confruntându-se cu sărăcia sau crescând departe de părinții plecați la muncă în străinătate). Astfel, potrivit datelor obținute de Salvați Copiii:

  • La nivelul celor 891 de copii școlari din familiile cuprinse în eșantion, 162 au avut lecții online la toate materiile și 351 la unele materii, ceea ce înseamnă că 378 (42,42%) de copii nu au avut acces la educație online, ci doar la alte intervenții de educație la distanță, la sprijin educațional din afara școlii sau au fost complet privați de educație.
  • 9 din 10 persoane spun că au în gospodărie acces la Internet. Totuși, majoritatea acestora navighează online folosind telefonul mobil, ceea ce face dificilă utilizarea internetului în contexte educaționale. Analizând situația celor 891 de copii școlari din familiile cuprinse în eșantion, observăm că 89 nu au acces la Internet, 541 au acces la Internet acasă doar prin telefoane mobile și doar 261 au acces la Internet și de pe desktop, laptop sau tablete;
  • Doar 1 din 10 familii spune că reușește să își ajute suficient toți copiii pentru a continua să învețe în această perioadă.

La sfârșitul lunii mai, în cadrul Semestrului European, Comisia Europeană a atras atenția României asupra unor provocări ale sistemului de educație, cum ar fi echitatea, caracterul incluziv, nevoia de a stabili un mecanism care să abordeze părăsirea timpurie a școlii, subliniind că :

”Nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate din punct de vedere economic. (…) Din cauza infrastructurii digitale inadecvate, a materialelor didactice necorespunzătoare și a competențelor digitale insuficiente, trecerea la învățământul la distanță, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează probleme pentru instituțiile de învățământ și formare, pentru cadrele didactice și pentru elevi, în special pentru elevii defavorizați și pentru rromi.”

Salvați Copiii  începe să lucreze deja cu acești copii, pentru a restabili accesul la educație, în condiții de siguranță, dar e nevoie de un efort conjugat, pentru că un copil uitat o dată, riscă să rămână în afara sistemului.



În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇