Vă propun un scenariu banal. Atât de banal încât i se poate întâmpla oricând oricărui bucureșean, afară de cazul când respectivul stă la vilă, cu grădină, cu piscină, cu centrală termică proprie și cu apă caldă tot proprie: își face duș numai când vrea el, nu când vor cei de la CMTEB, fostă RADET.
Așadar, cetățeanul meu din scenariu s-a umplut pe tot corpul cu clăbuc și iată că deodată, tocmai când să înlăture clăbucul, simte că apa caldă vine rece de tot sau nu mai vine deloc. Cetățeanul gândește atunci că s-a produs o avarie, că asta pică pe neașteptate și că c’est la vie, n-ai ce-i face.
Avaria este imprevizibilă, iar noi avem marele noroc că există fosta RADET, devenită CMTEB, ca s-o rezolve în numai în 2-3 zile, poate o săptămână, nu mai mult!
Dar cât de imprevizibilă este oare așa-zisa „avarie”?
Iată un fapt discutabil. Căci, printre diferitele avarii, prezentate pe site-ul prin care compania informează publicul consumator despre oprirea apei calde, iată ce mai putem citi, de exemplu, la rubrica întitulată „cauze”:
„Mentenanță pentru schimbătoarele de căldură în punctul termic pe circuitul de apă caldă de consum”
Mentenanța nu este în niciun caz avarie, ceva picat pe neașteptate, ci este „Totalitatea operațiilor de întreținere și reparație ale unui sistem termic” – așa cum scrie negru pe alb în Dicționarul Explicativ al Limbii Române – DEX.
Orice inginer, chiar și începător, știe însă că operațiunile de întreținere și reparație fac parte dintr-un program – de obicei, anual – care se întocmește din timp, se prevede cu termene precise, unul pe baza căruia se efectuează aprovizionarea cu cele necesare, se asigură forța de muncă adecvată și se informează toți factorii interesați, ca să știe fiecare că, într-o anumită perioadă, eventualele servicii dependente de instalația aflată în revizie devin indisponibile.
Pentru acest motiv, graficele cu revizii, reparații, înlocuiri de conductă mentenanță ar trebui să fie publice și afișate, spre cunoștința tuturor abonaților companiei.
În opinia mea, inginerii de la fosta RADET devenită CMTEB și funcționarii de la Relațiile cu publicul ai companiei fac însă altceva: sfidează publicul, își bat joc de cei pe care ar trebui să-i servească și să-i informeze „ante factum” despre termenele tuturor lucrărilor programate în rețeaua de termoficare și – înainte de toate – să le respecte.
Să le respecte? Ca un beneficiar al CMTEB ce sunt, nutresc senzația că domnii de acolo mă tratează ca pe ceva de prisos, ca un je m’en fiche fără egal. Mai pe românește spus, îi doare-n cot pe ei de mine, de vecinii mei, de întregul cartier, de capitala toată, respectiv de cei care le plătesc lor facturile, pentru ca ei să-și incaseze salariile.
Ca să vedeți, ei își incasează salariile totdeauna la timp și niciodată cu întârziere, iar eu primesc apa caldă numai dacă ei nu și-au prevăzut vreo mentenanță, de care eu habar n-am!
Dar mentenanța nu este singurul fapt care intervine în afara avariilor. La rubrica intitulată „cauze”, mai citesc adesea (foarte frecvent) și explicația „Lipsa parametrii (sic!) pentru livrare apa calda de consum”.
Vorba lui Nae Ipingescu: „e scris adânc”. Sau a lui Moromete: „Ăsta vorbește străinește, nu înțeleg”. Căci parametru este, conform DEX, „mărime proprie a unui obiect, unui mecanism, unui sistem, unui fenomen etc., care servește la caracterizarea unor proprietăți ale acestora”.
Ei bine, „lipsa parametrii (sic)” e scrisă și adânc, și străinește, căci este greu să înțelegi ce „mărime proprie a unui obiect le lipsește”, de nu ne pot da apă caldă.
Da, poate le lipseșe energia făuritoare de căldură, dar îmi vine greu să înțeleg de ce nu ne spun verde, românește, care le este lipsa, ci umblă pe ocolite poate-poate nu se observă adevărul.
De ce să nu se observe? Lipsa de energie se cunoaște, nu este nici secret și nici ceva imprevizibil. În niciun caz lipsa de energie nu se poate pune la capitolul „avarii”, așa cum apare când pocnește o țeavă sau, Doamne ferește, ca atunci când îți lovește fulgerul vreo instalație și o lasă... fără parametri.
Specialiștii ar trebui să știe exact nu numai câtă energie au și câtă pot consuma, dar și când vor rămâne în pană. Mi se pare musai să informeze din timp abonații, nu să-i lase goi și cu clăbucul pe ei. Greșesc cumva?
Mai citesc, tot la rubrica cu „cauze”: „Lucrari de reparatii si inlocuire retea primara”. Deci, atenție, reparații obișnuite și nu avarie. Și mai citim încă: „Revizie tehnică”. Oho, cu cât timp înainte se programează o revizie și cu cât timp înainte ar trebui să știe toată lumea, inclusiv bietul abonat, săpunit pe tot corpul?
Nu știu dacă mai e cazul să amintesc și alte „cauze” care n-au nici în clin, nici în mânecă cu avariile: „înlocuire conductă tur primar DN 200 pe racord PT (punct termic - n. red.), placare și punere în funcțiune”. Sau, în altă parte, „Lucrări in PT pe circuitul primar” sau iarăși „lucrari de reparatii si inlocuire retea primară”.
Niciuna din acestea nu este avarie, niciuna nu a apărut subit, niciuna nu justifică oprirea neanunțată a apei calde.
Toate se pot cuprinde într-un program de reparații și mentenanță, care să fie afișat din timp pe site, pe care să-l cunoască din timp toți abonații și pe care aceștia să-l poată consulta de fiecare dată, atunci când se pregătesc să intre sub duș.
Nu-i corect?
Dar, mă întreb, dacă-i atât de simplu, de ce nu se conformează specialiștii din CMTEB, de ce nu-i obligă managerii, de ce nu intervin inspectorii din Primărie? Recunosc că nu știu de ce, dar nici nu pot crede că, dacă asemenea program există, atunci manageriatul ar avea motive să nu-l facă public și chiar să nu se laude cu profesionalismul lor, afișându-l.
Opinez că un asemenea program ori nu există, favorizând clasicul sistem heirupist, ori există, dar manageriatul este atât de nesigur în ce privește respectarea celor prevăzute, încât preferă să-l țină secret decât să afle toată lumea că-și propusese una, dar a făcut alta.
Nu de alta, dar este atât de simplu să păcălești abonatul, sugerându-i că toate opririle din sistem sunt numai și numai accidente fortuite.
Se va întreba cineva: dar primarul general ce face? Cum de le tolerează pe toate?
Recunosc, primarul general este mult sub așteptările avute, atunci când l-am votat. Dar nici nu-i pot pune în cârca unui matematician tot ce se întâmplă încurcat prin companiile primăriei. Aș zice că, în asemenea război, nici Pitagora nu s-ar dovedi mai eficient.
Totuși, Nicușor Dan, chiar dacă se situează sub așteptările mele, tot mi se pare mai corect decât niște predecesori, precum Firea, Oprescu, Videanu, Băsescu sau trioul Lis-Ciorbea-Halaicu, cu toții vinovați că ani în șir nu s-a executat nimic din lucrările de mentenanță, prevăzute toate de proiectant în Caietul de Sarcini al instalației.
POST SCRIPTUM
A propos: mai ține cineva, în fișet, prețiosul Caiet de Sarcini sau o fi deja demult pierdut, rătăcit, aruncat și chiar reciclat, eventual cu alte hârtii inutile din arhive? Nu afirm, mă întreb numai.