Durata discuțiilor și tonul declarațiilor de la finalul negocierilor PNL-PSD sugerează că se profilează o alianță de guvernare a celor două partide. Dar este posibil să fie un proiect cu mult mai amplu decât atât.
Strict în logica politică a momentului, o asemenea coaliție de guvernare poate fi singura soluție viabilă pentru acum, astfel încât în 2024 să nu ne trezim nici cu AUR la un procent amețitor, nici cu PSD făcând singur guvernul.
Coaliția USR-PNL-UDMR ar fi extrem de fragilă și dependentă de Ludovic Orban. Ceea ce ar însemna că guvernarea va fi în continuare victimă colaterală a luptei din PNL între Cîțu, Orban și viitorul premier care își va crea rapid un nou pol de putere.
Ar însemna să retrăim la infinit anul 2021, cu aceleași șanse de reforme. Iar președintele Iohannis în mod evident nu are talentul și inteligența politică pentru a gestiona așa ceva.
Un guvern fragil, sub tunurile PSD ajuns deja la un procent cu 4 în față și al AUR care a depășit 20%, ar continua degringolada și s-ar eroda masiv.
De partea cealaltă, coaliția PNL-PSD ar fi stabilă și pentru a accentua sentimentul de soliditate este de așteptat ca în Guvern să intre nume foarte grele din ambele partide, unele care vor renunța poate la mandate de europalamentar.
Cine ar fi premier? Propunerea despre care s-a vorbit ar fi ca prin rotație. Sursele spun că ar începe PNL, cel mai probabil cu Nicolae Ciucă, singurul pe care PSD îl poate accepta de la liberali.
Într-un final, dl Cîțu pare să fi înțeles că premier PSD ar fi varianta cea mai avantajoasă pentru domnia sa, pentru că nu ar exista alt liberal care să capteze puterea cum a făcut și domnia sa în fața lui Ludovic Orban. A și încercat, se pare, să se propună vicepremier și ministru de Finanțe cu premier PSD.
Este unul dintre motivele pentru care acest prim premier ar fi, cel mai probabil, de la PNL.
Rotația aceasta a premierilor este primul indiciu că ceea ce se pregătește nu este doar o coaliție până la alegeri cel mult, ci dincolo de ele, pentru 7 ani, adică și legislatura viitoare.
Un plan care nu poate fi împachetat decât în staniolul unui mare proiect de țară, al unor mari proiecte: reorganizare administativ teritorială, reformă constituțională etc.
Într-adevăr, PNL-PSD-UDMR-minorități au peste 60% ca să modifice Constituția.
Proiectul de țară este singura explicație cu care două partide care s-au înjurat copios ani de zile ar putea justifica împăcarea. În plus, proiecția celor 7 ani de putere va înfrânge mare parte din rezistența din ambele partide față de această coaliție.
Va fi bine pentru România?
Într-o primă fază, stabilitatea va fi benefică pentru că va opri ascensiunea galopantă a AUR, care se hrănește cu spaimă și instabilitate.
Oamenii sunt obosiți, frustrați, nu mai vor decât puțină predictibilitate și sentimentul că cineva este totuși la comandă.
Dincolo de asta însă pericolele sunt mari. Dacă înțelegerea marii coaliții pentru marele proiect va exista, certitudinea guvernării viitoare va elimina singura spaimă care mai ține în frâu politicienii. Cea de vot. Votul din 2024 va fi doar o așezare de procente.
Opoziția va deveni irelevantă, ceea ce în cazul AUR nu e cine știe ce pierdere. Dar USR ar avea în față deșertul, fără mari șanse de a reveni la guvernare în 2024 decât dacă marea coaliție se rupe și numai cu unul dintre cele două partide care se aliază acum și în care va trebui să traga cât vă putea de pe margine.
Am mari temeri în privința calității marilor reforme, în primul rând a celei constituționale, pe care o poate genera actuala combinație de partide. Și nu am deloc speranță că schimbările vor fi făcute pentru binele general și nu pentru interesul electoral de moment.
Pe de altă parte, nici marea coaliție nu e scutită de pericole. Ea va funcționa doar dacă fiecare va fi cinstit în înțelegere, ceea ce în politica românească, mai ales, e foarte greu. Modelul german merge sigur cu nemți, rămâne de văzut dacă și cu români.
În plus, chiar dacă formula de guvernare post 2024 va fi sigură, la fel ca în USL va exista o concurență pentru prezidențiale. Asta dacă reforma constituțională nu va mătrăși această funcție, ceea ce după prestația lui Klaus Iohannis nu știu dacă va mai întâmpina cine știe ce rezistență publică.