Impozitul pe casele galbene și baloanele de încercare

Impozitul pe casele galbene și baloanele de încercare

Coaliția de guvernare era așteptată să decidă, luni, în privința unor subiecte extrem de importante. Pe de-o parte, modalitatea de corectare a OUG privind compensarea prețului la electricitate, absolut ineptă din multe puncte de vedere. Pe de altă parte, în privința compensării sau nu a prețului la motorină și benzină după 1 octombrie.

Ce ar fi de corectat? Pe lângă faptul că OUG privind electricitatea lasă neacoperite zone economice care, la rândul lor, pot genera efecte în lanț, precum Metrorex și furnizorii de utilități publice. Iar în cazul cetățenilor, cel puțin una dintre cele două condiții concomitent necesare pentru a beneficia de compensare este aberantă.

Prima condiție este ca anul trecut, în 2021, gospodăria să fi avut un consum mediu de maximum 300 de kwh. Ce e aberant?

1.În momentul consumului devenit referință, adică anul 2021, nu se punea problema economiei la electricitate. Până în august 2021 nici măcar coaliția de guvernare de atunci nu a discutat subiectul. Devine reper ceea ce în momentul producerii nu era definit în acest fel.

E ca și cum ai decide că toți cei care în 2021 nu aveau casele galbene trebuie să plătească anul asta impozit dublu. Dar ei habar nu au avut anul trecut ce li se va întâmpla dacă nu își vopsesc casa în galben.

Deci o încălcare gravă a predictibilității normei.

2.Cea mai mare parte a lui 2021 a fost sub semnul pandemiei, culminând cu teribilul val din toamnă. Lumea a stat mai mult în case, s-a lucrat de acasă, copiii au învățat mult online, deci de acasă. Consumul oricărei gospodarii a fost în mod cert mai mare decât normal.

3.Sunt persoane care între timp s-au mutat dintr-o locuință în alta, proprietate sau închiriată. Care consum din 2021 este luat în considerare? După numele titularului de contract? Dar poate omul a stat anul trecut în vilă, iar anul asta s-a mutat într-un apartament. Poate nici nu a avut contract pe numele lui, ci pe al soțului de care a divorțat.

După locul de consum? Cum să depind eu de consumul fostului proprietar sau al fostului chiriaș? 

4. Nimeni nu a explicat de ce e nevoie de acest prag dublu. Înțeleg că statul nu își poate permite să compenseze lunar decât un anumit consum maxim. 255 de kwh, de exemplu. Știu că dincolo de această limită voi plăti la prețul pieței și îmi adaptez comportamentul. Asta înseamnă o normă predictibilă.   

În ceea ce privește carburanții, Guvernul trebuie doar să se hotărască dacă mai poate compensa și să anunțe. Dar din timp. Pentru că mașina nu este pentru mulți doar felul în care ajung la mall și la munte, ci face parte din afacerea lor, din sursa lor de venit. Au nevoie și au dreptul să știe din vreme cum să se organizeze.

Chiar dacă nu au fost în stare să ia deciziile încă, liderii coaliției aveau obligația să iasă în fața poporului și să explice care sunt variantele, care sunt cifrele pe care se bazează fiecare variantă, care sunt dilemele care trebuie să primească răspuns.

Cu alte cuvinte, era obligația lor să facă poporul părtaș la procesul de luare a deciziei, la argumentația ei, la raționament. Și în felul acesta, cu siguranță, decizia devenea cu mult mai ușor de respectat ulterior.

Dar liderii coaliției s-au limitat să arunce pe surse niște baloane de încercare pentru a măsura efectele lor electorale.

Vom continua după 1 octombrie să decontăm 50 de bani doar din prețul litrului de motorină, nu și de benzină. O fi bine primită? Câte procente ne costă? Dacă ne iese pe minus, bagăm la loc și benzina, ceea ce deja spun alte surse.

La electricitate vom lua ca referință media pe ultimii 3 ani, nu doar 2021. Poate răsuflă lumea ușurată și nu se prinde că în felul acesta prindem în calcul și 2020, cu starea de urgență inclusă, când practic s-a stat numai în casă cu toate cele pornite, că nu era nimic altceva de făcut.

S-or prinde sau nu fraierii? Cât ne costă electoral?

Tot la fel și cu pensiile. Fiecare partid aruncă cu procentele ca la licitație. Dar nimeni nu e în stare să vină cu cifre, cu argumente, cu un un studiu de impact. Și nu e în stare pentru că probabil ele nici nu există. De aceea și OUG-uri date azi trebuie modificate mâine.

Totul e după ureche și după costul/beneficiu electoral. Și cel mai rău e că nu există niciun dram de predictibilitate. Românul de rând nu știe la ce să se aștepte, caută soluții individuale. Și asta macină încrederea lui în stat, democrație, politică și regulă.

Când ai noștri puneau la cale baloane de încercare pentru zăpăcit poporul, la Londra se desfășura impecabil, fără nicio eroare, o ceremonie cu o magnitudine fără precedent în istorie. Cum a fost posibil?

Inclusiv, dacă nu în primul rând, datorită predictibilității. Ceremonia fusese stabilită în detaliu de multă vreme deja, fiecare participant a știut exact ce trebuie să facă, ce urmează. Și cu cât ești mai puțin luat prin surprindere, cu atât conformarea la regulă e mai ușor de acceptat. Dar pentru asta e necesar ca regula să existe, să fie precisă, logică și cunoscută.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇