Hoție la „primăria de sticlă”? Impozite de 10 ori mai mari calculate nelegal în Sectorul 1

Hoție la „primăria de sticlă”? Impozite de 10 ori mai mari calculate nelegal în Sectorul 1

Profitând de reglementarea confuză și contradictorie a legiuitorului, unele primării, între care și cea a Sectorului 1 al Capitalei, au eludat una dintre puținele reglementari precise în favoarea contribuabilului. Scopul evident: arde-l pe fraier și stoarce-l de bani, chiar și nelegal!

Primăria Sectorului 1 (PS1) a majorat complet nelegal de 10 (zece) ori o anumită categorie de impozite pe imobile.

Persoanele fizice pot deține imobile cu destinație rezidențială, cât și nerezidențială. Pentru cele nerezidențiale, impozitul datorat este de 0,2% din valoarea care rezultă din raportul de evaluare pe care contribuabilul trebuie să-l depună la primărie o dată la 5 ani.

Potrivit art. 458 alin. (4) din Codul Fiscal „în cazul în care proprietarul clădirii nu depune raportul de evaluare la organul fiscal competent până la primul termen de plată a impozitului, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile”.

Deci o majorare de 10 ori cu valoare de penalitate pentru lipsa raportului.

Primul termen de plată la care face referire art 458 este 31 martie 2023. Deci până la acea dată contribuabilul este în termen și nu îi poate fi impusă penalitatea.

ADVERTISING

Și, totuși, cei care au cont pe ghișeul.ro s-au trezit din 3 ianuarie cu impozitul majorat de 10 ori fără nicio explicație și, cel mai grav, spune avocata Elenina Nicuț, fără bază legală cât timp contribuabilul se află în termen pentru depunerea raportului de evaluare a imobilului și nu a primit o decizie de impunere.

Într-un răspuns pentru spotmedia.ro,  Direcția Generală de Impozite și Taxe Locale Sector 1 citește legea invers, adică întâi impozit majorat, deşi contribuabilul e în termen, și apoi, dacă se prinde cumva și depune raportul în termen, recalcularea impozitului nelegal:

„Contribuabilii persoane fizice în cazul cărora impozitul pe clădirile cu destinație nerezidențială s-a calculat prin aplicarea cotei de 2% au posibilitatea să depună rapoartele de evaluare până la primul termen de plată, respectiv 31 martie 2023, caz în care instituția noastră are obligația de a recalcula impozitul pe clădiri prin aplicarea cotei de 0,2% asupra valorii rezultată din acestea.”

Șmecheria e că poate contribuabilul nu se prinde în timp util și plătește suma indicată pe ghișeul.ro înainte de a primi decizia de impunere, eventual ca să beneficieze de bonusul de 10%. Sau primește decizia de impunere prin poștă prea târziu, prin martie, când să îi fie extrem de greu dacă nu imposibil să găsească evaluator și să obțină raportul în timp util. Sau poate nici măcar nu e atunci în țară.

În plus, chiar dacă este în termen până pe 31 martie, deci nu ar trebui să figureze cu impozit majorat de 10 ori, în certificatul fiscal al contribuabilului ceea ce apare este această datorie majorată. De unde tot felul de consecințe, de exemplu, în caz de vânzare a imobilului.

Ca să evite spolierea contribuabilului de către autoritatea locală lacomă, din 26 iulie 2022 a intrat în vigoare Legea 252/2022, care modifică art 458 din Codul Fiscal. Astfel, majorarea impozitului la 2% pentru nedepunerea raportului de evaluare este condiționată strict de notificarea prealabilă a contribuabilului:

„Impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor art. 457, cu condiția că proprietarul clădirii să fi fost notificat de către organul fiscal competent despre posibilitatea depunerii raportului de evaluare.

Notificarea se comunică proprietarului clădirii prin publicarea acesteia în spațiul privat virtual sau prin poștă, în cazul contribuabililor care nu sunt înrolați în spațiul privat virtual.

Termenul până la care trebuie comunicată notificarea este 31 octombrie a anului curent pentru impozitul datorat începând cu anul următor. În cazul în care notificarea nu este comunicată până la această dată, impozitul urmează a se calcula prin aplicarea cotei stabilite potrivit alin. (1) asupra valorii impozabile determinate conform prevederilor art. 457.”

Legea 252 specifică expres că prevederea se aplică pentru impozitul/taxa pe clădiri datorat/datorată începând cu data de 1 ianuarie 2023.

Deci PS1 nu avea dreptul să aplice nicio majorare de impozit pentru lipsa raportului de evaluare în 2023, nici înainte nici după 31 martie, decât dacă îi notifica pe proprietarii aflați în această situație.

Am întrebat PS1 câți proprietari a notificat în baza Legii 252 că le expira în 2023 raportul de evaluare. Deși evită să răspundă direct, din lipsa unui număr, este evident că PS1 nu a trimis nicio notificare.

Susţine totuși că ar fi trimis nişte înștiințări, nu e clar câte, cui și în ce formă. Nu am descoperit pe nimeni care să fi primit vreo astfel de înștiințare oficială, personal nu am primit niciuna.

Și totuși PS1 recunoaște că pentru 381 de proprietari cu rapoarte de evaluare expirate „impozitul pe clădirile cu destinație nerezidențială, aflate în proprietatea persoanelor fizice, s-a calculat prin aplicarea cotei de 2% asupra acestor valori”.

„S-a calculat”, deși oamenii erau încă în termen de depunere, la 1 ianuarie niciunul nu primise decizie de impunere și nu au fost notificați conform unei legi în vigoare încă din 25 iulie 2022.

Ca să nu mai spunem că surse oficiale din primărie vorbesc despre 5.000 de persoane în această situație, nu doar 381. Dar poate greșesc sursele.   

PS1 nici măcar nu știe clar de ce nu a trimis notificările cerute de Legea 252/2022. Primul inspector mi-a spus la telefon că nu știe de vreo obligație legală de notificare. Al doilea a aflat de obligația notificării, dar era ferm convins că se aplică pentru impozitele calculate pentru 2024, deși legea scrie clar 2023.

A treia variantă a fost că între intrarea în vigoare a Legii 252 și 1 ianuarie 2023 au trecut mai puțin de 6 luni necesare modificării legislației fiscale. Pentru asta PS1 se putea adresa, în cadrul unui proces, CCR.

În versiunea comunicată oficial, după 10 zile de meditație, PS1 susține că în 31 octombrie 2022, când expira termenul legal pentru notificarea proprietarilor, ne aflam în conflict de legi. (Aici răspunsul integral al PS1). Ceea ce e adevărat.

Pe de-o parte, Codul fiscal, așa cum fusese modificat de Legea 252 în favoarea contribuabilului prin obligația notificării, pe de altă parte OUG nr. 16/2022, care urma să schimbe modul de calcul al impozitului pe clădiri.

Dar un jurist, precum cei de la primărie, învață în anul I de Facultate de Drept că OUG 16 din 18 iulie nu avea cum să abroge Legea 252 din 25 iulie, ulterioară. Deci obligația de notificare privind raportul de evaluare era la locul ei, iar PS1 nu avea dreptul să aleagă legea care-i convenea mai mult.

Soluția cu respect pentru cetățean era cu totul alta.

„Primăriile au fost obligate prin legea 252/2022 să notifice toți contribuabilii persoane fizice care dețin clădiri nerezidențiale și toți contribuabilii persoane juridice, că le expiră cei 5 ani de la ultima evaluare.

Fără această notificare, contribuabilii sunt protejați de creșterea cotelor de impozitare dacă au uitat să își refacă rapoartele de evaluare. Legea a fost dată să protejeze contribuabilii de efectele uitării.

Termenul limită este 31 octombrie, așa că primăriile își fac treaba, iar contribuabilii iau act de acest document. Ce este de făcut de către contribuabili urmează să știm exact după 1 ianuarie 2023, când vom cunoaște deja cum arată codul fiscal în acest domeniu (deocamdată este în Parlament)”,  a explicat anterior pentru economedia.ro Adrian Vascu, vicepreședinte al Asociației Evaluatorilor Autorizați din România.

În luna decembrie, aplicarea OUG 16 a fost prorogată pentru 2025. Măcar atunci, după ce a constatat că a mizat pe reglementarea greșită, PS1 putea să trimită în regim de urgență notificările, mai ales că, în varianta oficială, nu erau decât 381.

Multe primării, mai preocupate să servească cetățeanul decât propriile interese, au notificat contribuabilii conform Legii 252

Printre ele Primăria Sectorului 6, de la care am primit următorul răspuns:

„În luna octombrie 2022, conform modificărilor aduse Codului fiscal de Legea nr.252/2022, am derulat o campanie de notificare a persoanelor fizice sau juridice ce dețin clădiri nerezidențiale pentru care nu au rapoarte de evaluare sau au trecut 5 ani de la ultima evaluare.

La nivelul anului fiscal 2023, în această situație se găsesc 1.286 persoane fizice și 261 persoane juridice, pentru care au fost expediate notificări cu confirmare de primire și a fost îndeplinită procedura de comunicare prin publicitate, atât prin afișare la sediul instituției cât și pe pagina de internet.”

Primăriile care au considerat că nu mai au timp pentru notificări ca la carte au optat pentru varianta telefonică (de ex. Lerești, jud Argeș) sau prin afișare de anunțuri colective pe site-ul și ușa primăriei (de ex. Cornetu, jud Prahova).

Depinde ce vrei, să spoliezi sau să servești cetățeanul care te plătește.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇