Menținerea Republicii Moldova pe traseul pro-european a devenit unul dintre obiectivele strategice ale Uniunii Europene, care investește, dincolo de bani, capital de încredere, legitimitate și de informații la Chișinău.
Orice vulnerabilizare a Republicii Moldova, țintă directă a războiului hibrid pe care Rusia îl adaugă frontului din Ucraina, este, în acest moment, de nepermis. Și, totuși, politicieni de la București continuă să o facă.
România este un aliat al Republicii Moldova și de-a lungul timpului sprijinul dat a fost unul corect și legitim. La nivelul discursului politic predominant, traseul pro-european al Chișinăului nu este pus la îndoială.
- Totuși, sunt două breșe semnificative: însoțirea unor politicieni români – și astfel validarea – cu politicieni de la Chișinău considerați a fi anti-politica dusă de Maia Sandu, dacă nu chiar din anturajul fugarului Plahotniuc.
În ziua în care premierul moldovean vorbește, la Chișinău, despre urgența contracarării războiului informațional al Rusiei, la București este audiată cea propusă să conducă Institutul Cultural Român din Chișinău: Monica Babuc, care, potrivit Rise Moldova, a fost de-a lungul timpului consiliera mai multor deputați, inclusiv a oligarhului Vladimir Plahotniuc și a lui Iurie Roșca, fostul lider creștin democrat. Informația despre nominalizarea lui Babuc a fost publicată de câteva zile de cotidianul Libertatea, dar chiar și așa, propunerea a rămas pe masă.
Fost ministru al Culturii, la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021, Babuc a candidat pe lista Partidului Democrat din Moldova, partid care nu a trecut însă pragul electoral.
Numele Monicăi Babuc, unul dintre foștii apropiați ai lui Plahotniuc, apare tocmai în contextul în care acesta din urmă a tot încercat să-și recâștige influența la Chișinău.
Cine este Plahotniuc, în cuvintele SUA:
OFAC îl recunoaște pe fostul oficial guvernamental al Republicii Moldova, Vladimir Plahotniuc (Plahotniuc), fost parlamentar al Republicii Moldova, ce a activat ca lider de facto și președinte ales al Partidului Democrat din Moldova (PDM). Plahotniuc a menținut controlul asupra organelor de drept ale țării pentru a-și viza rivalii politici și de afaceri.
Mai exact, Plahotniuc a direcționat organele de drept ale Republicii Moldova să conducă anchete asupra persoanelor și entităților care se aflau în opoziție politică cu acesta și PDM în preajma alegerilor din 2018.
Plahotniuc a folosit, de asemenea, funcționari ai Guvernului ca intermediari pentru a corupe oamenii legii, în scopul de a le păstra loialitatea și pentru a-și întări controlul asupra Republicii Moldova. În 2018, Plahotniuc a ordonat miniștrilor din Guvernul Republicii Moldova să voteze și să implementeze proiecte pentru a mări recompensele financiare acordate oamenilor legii cu scopul de a le cumpăra fidelitatea.
Plahotniuc a controlat sistemul judiciar și a folosit tribunalele Republicii Moldova pentru a manipula și invalida alegerile municipale din iunie 2018 din Chișinău. Într-o acțiune separată, Plahotniuc a închis secții de votare în regiunile unde partidul său nu se aștepta la rezultate favorabile.
Totodată, Plahotniuc a menținut controlul asupra instituțiilor mass-media cheie, fapt care i-a permis să-și sporească influența și abilitatea de a exercita presiune asupra Guvernului, pentru a-și viza oponenții și pentru a se proteja atât pe sine, cât și pe aliații săi.
Plahotniuc a fost implicat direct în aranjamente de corupție cu oficiali ai guvernului Republicii Moldova. De exemplu, Plahotniuc a făcut tot posibilul ca ruda unui oficial de rang înalt al guvernului Moldovei să obțină o poziție-cheie în mediul de afaceri, în schimbul susținerii de către oficialul guvernamental a numirii unei entități energetice din Moldova la alegerea lui Plahotniuc.
De asemenea, el a încercat să mituiască politicieni, pentru ca aceștia să-și schimbe partidele.
OFAC îl recunoaște pe Plahotniuc în temeiul Ordinului Executiv (E.O.) nr. 13818 pentru faptul de a fi un fost oficial al guvernului, care este responsabil de sau complice în, sau care a fost implicat în corupție direct sau indirect, inclusiv în acte de deturnare a bunurilor statului, exproprierea bunurilor private pentru câștig personal, corupție legată de contracte guvernamentale sau extracție a resurselor naturale, ori mituire.
Departamentul de Stat a impus restricții de viză asupra lui Plahotniuc în ianuarie 2020, în conformitate cu secțiunea 7031(c) a Regulamentului Departamentului de Stat privind Operațiuni Externe și Delapidarea Fondurilor pentru fapta sa de implicare în acte de corupție în proporții semnificative.
Plahotniuc și rudele sale apropiate sunt per general ineligibili pentru obținerea vizelor de călătorie în Statele Unite".
E deja loc comun cum folosește Rusia tocmai institutele culturale și Biserica, pentru a-și putea transmite propaganda.
Legitimarea unuia dintre foștii apropiați ai lui Plahotniuc nu e un gest singular.
La doar câteva săptămâni după ce Departamentul Trezoreriei al Statelor Unite ale Americii arată că Mișcarea Alternativa Națională, lansată de primarul Chișinăului Ion Ceban, fost umăr la umăr cu pro-rusul Igor Dodon, ar fi primit ajutor din partea consilierilor politici apropiați guvernului de la Moscova, Marcel Ciolacu, președintele unuia dintre partidele aflate la guvernare la București și viitor premier, potrivit înțelegerii de rocadă, îl legitimează public pe Ion Ceban.
Iată ce spun americanii: După eșecurile de a influența alegerile din Republica Moldova în 2020 și 2021, confruntându-se cu pierderea sprijinului popular pentru vechea elită pro-rusă din Republica Moldova, Kremlinul a continuat să încerce să readucă un guvern pro-rus la putere, la Chișinău.
Astfel, echipa condusă de fostul ofițer FSB Igor Gudilin, care a fost în Republica Moldova pentru a-l consilia în alegeri pe fostul președinte Igor Dodon și Partidul Socialiștilor, a oferit sprijin pentru un grup politic de opoziție – Mișcarea Alternativa Națională.
În documentul autorității americane, este indicat expres unul dintre instrumentele prin care Moscova a controlat Republica Moldova: încurajarea și alimentarea corupției.
„Sancțiunile impuse astăzi dezvăluie nu doar strategia secretă a Rusiei în Moldova, ci demonstrează și modul în care corupția subminează statul de drept”, a declarat Brian E. Nelson, subsecretar al Departamentului Trezoreriei pentru Terorism și Informații Financiare.
Operațiunile de influență ale Rusiei încearcă să exploateze punctele slabe din țările țintă pentru a le destabiliza din interior.
Statele Unite continuă să sprijine eforturile Republicii Moldova de a combate corupția și de a contracara influența Rusiei.
De ani de zile, Guvernul Federației Ruse a sprijinit campanii de influență și destabilizare, care adesea implică înarmarea corupției pentru a-și atinge obiectivele. În timp ce GFR își promovează narațiunea susținând agenții de influență, acesta profită concomitent de corupție pentru a-și promova propriile interese„ - Departamentul Trezoreriei al SUA
Ion Ceban a negat constant acuzațiile aduse de instituția americană, potrivit presei de la Chișinău.
Totuși, turneul lui la Chișinău a inclus participarea la congresul Partidului Democrat din Moldova, fost partid al fugarului Plahotniuc. O coincidență face că acest partid care se înfrățește, iată, cu PSD-ul aflat la guvernare în România, să-și anunțe rebrand-uirea, se va numi de acum Partidul Social Democrat European (PSDE), la câteva zile după ce și Plahotniuc a anunțat că nu renunță la politica de la Chișinău, dar rămâne fugar.
- Declinarea unor teme care servesc cu precădere agendei Rusiei.
În principal, e vorba despre teza unionistă, pe care George Simion și AUR o tot alimentează, ajungând până la a cere ca România să nu mai sprijine financiar Republica Moldova, ci să lucreze la unire.
Tema aceasta este una facilă pentru Moscova: nu este vorba despre o mișcare socială pro-unire, ci despre polarizare și mai ales despre strategia de a putea eticheta România drept stat care atentează la suveranitatea altui stat.
Mai sunt însă și diferite teze colaterale, care o vizează pe Maia Sandu și a căror miză este detronarea acesteia din rolul de lider politic autentic, reprezentativ pentru popor. Aici se încadrează declarația fostului ministru al Apărării Vasile Dîncu, cel care a făcut notă complet disonantă față de UE și SUA, spunând că Moscova nu are niciun plan să destabilizeze Moldova, ci totul e o încercare de a recâștiga un capital de simpatie populară pentru președinta Maia Sandu.
Ce spune Dîncu nu poate fi inofensiv: chiar și BBC l-a chestionat marți seară pe ministrul de Externe Bogdan Aurescu în privința altei declarații a lui Dîncu, la fel de în răspăr față de pozițiile aliaților din NATO și UE: Ucraina nu poate câștiga, trebuie să negocieze cu Rusia, asta spunea pe scurt fostul ministru al Apărării. Singura replică dată de Aurescu, aceea că Dîncu nu mai e în Guvern, nu stă în picioare: ca ministru al Apărării, Dîncu a avut acces la mape și informații de nuanță.
În ultimii ani, am mai scris, politicienii pro-europeni de la Chișinău au avertizat că sunt politicieni la București care validează personajele toxice, pro-Kremlin, de la Chișinău și că acest lucru compromite eforturile clasei politice pro-europene de a contracara propaganda și uzurpările politice controlate de Rusia.