Un dezastru iminent: Un petrolier abandonat se descompune în Marea Roșie și riscă să afecteze milioane de oameni

Un dezastru iminent: Un petrolier abandonat se descompune în Marea Roșie și riscă să afecteze milioane de oameni

Un petrolier abandonat din 2017 care se descompune în apa Mării Roșii riscă să lase 8 milioane de oameni fără apă, în cazul în care petrolul s-ar scurge în mare. În plus, comerțul global ar putea fi afectat, la fel și prețul combustibililor.

La acest moment sunt în plină defășurare negocieri serioase pentru a descărca o cantitate estimată de 1,1 milioane de barili de petrol nerafinat care au rămas la bordul FSO Safer, care se deteriorează lună de lună din 2017.

Vasul conține de patru ori cantitatea de petrol revărsată de Exxon Valdez în Golful din Alaska în 1989 și e din ce în ce mai probabil ca petrolul existent să se reverse și acum în apă, scrie The Guardian.

ADVERTISING

Petrolul s-ar împrăștia dincolo de Yemen, provocând un adevărat dezastru de mediu, care ar afecta Arabia Saudită, Eritrea și Djibouti, potrivit celor mai recente previziuni, care analizează impactul la cel mult o săptămână după revărsare.

Discuțiile tripartite dintre rebelii Houthi, guvernul yemenit (recunoscut de ONU) și ONU nu au ajuns la niciun consens, în ciuda avertizărilor repetate, inclusiv în cadrul Consiliului de Securitate al ONU, cu privire la impactul pe care l-ar avea o explozie a petrolierului sau măcar o fisurare a sa și eventuale scurgeri.

Oficialii ONU nu au reușit să garanteze menținerea integrității vasului care are deja carena ruginită și este supravegheat la acest moment de un echipaj format din doar șapte oameni.

ADVERTISING

Cel mai rău scenariu, la o crăpătură distanță

Previziunea care a fost publicată luni în jurnalul Nature Sustainability arată că o eventuală revărsare de petrol ar duce la închiderea porturilor Hodeidah și Salif din Marea Roșie în două săptămâni, afectând livrarea a 200.000 de tone de combustibil în Yemen, echivalentul a 38% din necesarul de combustibil la nivelul întregii țări.

Prețul combustibililor ar urma să crească cu 80% și absența combustibililor pentru pompele de apă ar lăsa 8 milioane de yemeniți fără apă curentă.

Iar 2 milioane de oameni vor pierde orice urmă de acces la apă potabilă, dacă s-ar polua sistemele de desalinizare a apelor din regiune.

ADVERTISING

Chiar dacă se anticipează ca jumătate din cantitatea de petrol să se risipească în apă în 24 de ore, restul ajunge pe coasta de vest a Yemenului în 10 zile, iar în porturi va ajunge în trei săptămâni.

Numărul oamenilor care ar necesita ajutoare umanitare alimentare ar varia între 5,7 milioane și 8,4 milioane, în funcție de locul în care ajunge pata de petrol în sud. Estimările variază și în funcție de sezonul în care se petrece revărsarea și cât de mare este cantitatea de petrol revărsată în ape.

Revărsarea va afecta până la 85% dintre pescăriile yemenite din Marea Roșie într-o săptămână și proporția poate crește până la 100% în trei săptămâni, în funcție de sezon.

Dar efectele unei revărsări s-ar traduce și într-o poluare a aerului, iar asta ar crește riscul spitalizărilor din cauze cardiovasculare și respiratorii, iar ele ar varia între 11 milioane de persoane afectate (în cazul unei revărsări lente pe timp de iarnă) până la peste 19 milioane de persoane afectate (în cazul unei revărsări rapide pe timp de vară).

Recifurile de corali din Marea Roșie, ce au servit drept obiect de studiu datorită rezistenței lor la încălzirea globală a apei mării, ar fi de asemenea amenințate.

Raportul publicat în revista Nature Sustainability avertizează

”Revărsarea ar putea afecta comerțul global prin strâmtoarea Bab el-Mandeb, care are 29 de kilometri lățime în cel mai îngust punct al său, prin care trece 10% din transportul global de mărfuri.

Navele ar putea fi redirecționate pe alte rute, iar navele care au apucat deja să ia contact cu petrolul vor trebui curățate. Toate acestea ar aduce întârzieri majore în livrarea mărfurilor”, se arată în raport.

”O revărsare de petrol e din ce în ce mai probabilă. Nava Safer, vizibil deteriorată, are o singură carenă, ceea ce înseamnă că fisurarea sa ar însemna că petrolul ajunge direct în apa mării”, scriu specialiștii.

În luna mai 2020 apele intraseră deja în camera motoarelor, iar de atunci sistemul de stingere a incendiilor nu mai este operațional.

Atât o eventuală fisurare a carenei aflate în stare avansată de degradare, cât și o eventuală explozie (care poate fi cauzată atât de o acumulare de gaze volatile, cât și de un eventual atac direct asupra vasului), s-ar traduce în revărsarea petrolului direct în apa mării.

ONU încearcă să obțină permisiunea rebelilor Houthi să inspecteze nava, dar aceștia spun că le dau permisiunea doar dacă și repară vasul, o intervenție pentru care ONU nu are suficiente fonduri disponibile.

O.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇