Ministrul Alexe așteaptă măsuri în orașele fruntașe la poluare. Niciun semn de la Firea. Ce fac Timișoara și Clujul ca să iasă din vizorul Bruxelles-ului

Ministrul Alexe așteaptă măsuri în orașele fruntașe la poluare. Niciun semn de la Firea. Ce fac Timișoara și Clujul ca să iasă din vizorul Bruxelles-ului

Ministrul Mediului, Costel Alexe, a avut miercuri videoconferinţe cu primăriile din Timişoara şi Cluj-Napoca, două din cele cinci oraşe aflate în prezent sub procedură de infringement pentru depăşirile constante la dioxidul de azot (NO2).

În urma discuțiilor, ministrul a constatat că în Cluj Planul Integrat de Calitate a Aerului e deja aprobat şi oraşul îşi propune ca până în 2026 transportul în comun să fie 100% electric, iar în Timişoara 2020 întrerupe tendinţa de depăşire la dioxidul de azot, înregistrată în ultimii trei ani.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Oficialul de la Mediu consideră că, prin măsurile pe care le iau, oraşele din România sunt capabile să închidă procedura de infringement.

Ministrul Alexe a convocat videoconferinţe cu toate cele cinci oraşe ale României aflate în prezent sub procedură de infringement pentru depăşirile constante la dioxidul de azot (NO2), Bucureşti, Timişoara, Cluj, Braşov şi Iaşi.

Primele întâlniri au avut loc miercuri cu primăriile Timişoara şi Cluj-Napoca. Discuţiile cu restul oraşelor continuă în zilele următoare.

Aceste întâlniri au rolul de a formula răspunsul la scrisoarea de punere în întârziere transmisă României de către Comisia Europeană.

CE vrea o reducere mai mare a emisiilor de gaze cu efect de seră, până în 2030. România nu susține noul target până nu evaluează studiul de impact

Primăria Capitalei nu a dat niciun semn

Până la această oră, doar patru din cele cinci oraşe au transmis deja Ministerului Mediului măsurile pe care le au în vedere pentru a se încadra în valorile admise ale NO2 şi care vor face parte din răspunsul integrat al ţării noastre. Este vorba despre Braşov, Cluj, Timişoara şi Iaşi, informează Ministerul Mediului.

Așadar, Primăria Capitalei condusă de Gabriela Firea nu a dat niciun semn până acum.

„În perioada următoare vom acţiona ca avocaţi ai acestor oraşe în faţa Comisiei Europene. Însă apărarea României în această procedură se va face exclusiv pe baza soluţiilor fiecărui oraş în parte.

Deşi termenul limită pe care îl avem pentru răspunsul la scrisoarea de întârziere este 14 septembrie 2020, vreau ca până la jumătatea lunii august să fim gata cu întreaga comunicare.

Aşa cum le-am spus şi astăzi reprezentanţilor celor două municipalităţi, măsurile pe care le vom prezenta Comisiei Europene trebuie să fie în primul rând credibile, iar credibilitatea vine din termene comprimate de implementare, dar şi indicatori de cuantificare a eficienţei fiecărei măsuri în parte”, a declarat ministrul Costel Alexe.

Ce face Timișoara împotriva poluării

Costel Alexe a avut prima rundă de discuţii cu reprezentanţii oraşului Timişoara. În cadrul videoconferinţei, conducerile celor două instituţii au stabilit ca, în perioada următoare, echipele tehnice ale ministerului şi cele ale administraţiei locale să finalizeze răspunsul municipiului Timişoara, ţinând cont de fiecare observaţie în parte a Comisiei Europene.

”În privinţa Municipiului Timişoara, vestea bună este ca anul 2020 întrerupe tendinţa de depăşire la dioxidul de azot, înregistrată în ultimii trei ani. Scăderea concentraţiilor a fost posibilă ca urmare a finalizării, de către primărie, a unor lucrări de infrastructură, vitale pentru traficul timişorean. Aştept de la oraşul Timişoara adoptarea cât mai urgentă a planului integrat de calitate a aerului dar şi revenirea asupra unora dintre termenele de implementare a măsurile prinse în PICA (Planul Integrat de Calitate a Aerului, n.r.)”, a mai spus Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

Transport 100% electric la Cluj

A doua rundă de discuţii a avut loc cu conducerea primăriei Cluj-Napoca. De asemenea, şi în cazul acestei muncipalităţi a fost stabilită o întâlnire la nivel de experţi care să analizeze măsurile oraşului Cluj-Napoca în funcţie de solicitările Comisiei.

„În ceea ce priveşte Clujul, vestea bună este că PICA e deja aprobat. Această administraţie are o ţintă extrem de ambiţioasă: până în 2026 transportul în comun să fie 100% electric. De asemenea, planul municipalităţii este de a realiza coridoare verzi pietonale pe malurile Şomeşului, centura metropolitană, inclusiv restricţia traficului în centrul oraşului.

După cele două întâlniri, am convingerea că măsurile pe care le au oraşele din România sunt capabile să închidă procedura de infringement.

Este important ca toate primăriile să înţeleagă rolul pe care îl au în lupta cu poluarea aerului din oraşe şi să nu ducă România în faţa Curţii Europene de Justiţie”, a subliniat ministrul Costel Alexe, la încheierea celor două runde de discuţii de miercuri.

Boc face ”Clujul verde” – 100.000 de arbori și parcuri noi în fiecare cartier