Auditul de mediu: primul pas către o afacere sustenabilă

Auditul de mediu: primul pas către o afacere sustenabilă
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Sustenabilitatea reprezintă mai mult decât o tendință socială, a devenit o necesitate de business. Pentru definirea obiectivelor de sustenabilitate, este necesar auditul de mediu. Află în continuare cum se desfășoară acest proces sistematic, documentat și obiectiv de evaluare a modului în care activitățile, produsele sau serviciile unei organizații interacționează cu mediul.  

Identificarea impactului asupra mediului

Este necesară evaluarea operațiunilor de business care au un impact negativ asupra mediului. Solicită un audit de mediu, pentru a determina emisiile de gaze cu efect de seră, poluarea apei, consumul de energie și utilizarea materialelor utilizate în activitățile firmei tale.

ADVERTISING

Impactul direct se manifestă imediat la locul unde are loc activitatea, iar cel indirect este rezultatul modificărilor în mediul înconjurător, cum ar fi schimbările climatice. Există diverse metode de evaluare a impactului asupra mediului, printre care analiza ciclului de viață, evaluarea impactului asupra mediului sau evaluarea riscului ecologic.

Analiza ciclului de viață examinează impactul asupra mediului a unui produs sau serviciu, de la producerea/livrarea lui, până la consumarea efectivă. Evaluarea impactului asupra mediului este o metodă sistematică de identificare a potențialelor efecte ale unei decizii propuse asupra mediului. Evaluarea riscului ecologic, pe de altă parte, se concentrează pe riscul potențial pentru ecosistemele naturale.

ADVERTISING

Conformitatea cu legislația de mediu

Un audit de mediu ajută la asigurarea conformității cu legislația și reglementările de mediu aplicabile. Acest lucru poate preveni amenzi costisitoare și alte sancțiuni legale. Prin respectarea normelor de mediu firma ta evită penalități și, mai important, pune bazele unei culturi organizaționale bazate pe respectul și protejarea mediului înconjurător.

Colaborează cu organizații de implementare a obligațiilor privind responsabilitatea extinsă a producătorului (OIREP). În acest mod, optimizezi costurile aferente îndeplinirii obligațiilor de reciclare și valorificare și te asiguri că deșeurile produse de firma ta sunt gestionate corespunzător.

ADVERTISING

Îmbunătățirea eficienței operaționale prin audit de mediu

Prin auditul de mediu poți identifica oportunități de a reduce consumul de resurse (cum ar fi energia și apa) și de a minimiza deșeurile. Pe baza tehnologiilor inovative, eficiente energetic, vei reuși să crești eficiența la nivelul firmei, prin diminuarea cheltuielilor operaționale și optimizarea fluxurilor, pe tot lanțul de aprovizionare.

Auditul de mediu poate fi, de asemenea, un instrument eficient pentru creșterea productivității. Prin identificarea și eliminarea proceselor ineficiente și a resurselor irosite, îmbunătățești rentabilitatea companiei. Gestionează riscurile de mediu și implementează măsuri preventive, cu efecte importante pe termen scurt, mediu și lung.

Creșterea responsabilității corporative

Prin implementarea unor practici ecologice, firma ta își poate îmbunătăți reputația și relațiile cu stakeholderii (clienți, colaboratori, angajați,  investitori). Auditul de mediu reprezintă un instrument valoros pentru creșterea responsabilității corporative. Acesta nu este doar o modalitate de a verifica conformitatea cu legile de mediu, ci și o oportunitate de îmbunătățire a viziunii, a misiunii, a valorilor companiei.

Implicarea angajaților în procesele de audit și în inițiativele de sustenabilitate poate crește angajamentul față de obiectivele de mediu ale companiei. Creșterea responsabilității corporative prin auditul de mediu reprezintă un demers strategic pentru dezvoltarea durabilă a afacerii, într-un context de business tot mai preocupat de ecologie și de protejarea mediului.