După atacul comis de Hamas pe 7 octombrie, Israelul a postat zeci de mesaje online plătite, care includ și imagini necenzurate cu victimele, pentru a obține susținere internațională față de bombardamentele din Gaza.
O imagine cu un bebeluș mort, plin de sânge, cu chipul blurat, a circulat pe X, fosta Twitter, în ultimele patru zile. „Este cea mai dificilă imagine pe care am publicat-o vreodată. Tremurăm în timp ce scriem asta”, transmite mesajul.
Fotografia nu a fost făcută de un reporter care relatează despre conflict din Israel sau din Gaza ori de pe unul dintre nenumăratele conturi de pe rețelele de socializare care distribuie înregistrări ale atrocităților. E un mesaj plătit de Ministerul de Externe al Israelului, relatează Politico.
Campanie PR pentru război
După atacul Hamas, guvernul israelian a declanșat o campanie de amploare pe rețelele de socializare în țările occidentale cheie, pentru a obține sprijin față de răspunsul său militar împotriva organizației palestiniene.
Strategia include, printre altele, zeci de postări plătite conținând imagini brutale și emoționante și imagini ale violențelor Hamas, difuzate pe platforme precum X și YouTube, potrivit datelor consultate de publicația citată.
Încercarea Israelului de a câștiga războiul informațional face parte din tendința ascendentă a guvernelor din toată lumea de a avansa agresiv în mediul online pentru a-și clădi imaginea, în special în timpul unor crize.
Campaniile de PR din războaie și din preajma acestora nu reprezintă ceva nou. Însă plata pentru campanii de promovare online vizând anumite țări și populații este acum unul dintre principalele instrumente prin care guvernele își prezintă mesajele.
Eforturile guvernului israelian coincid cu propaganda pe care Hamas o desfășoară pe Telegram și X. Grupul desemnat organizație teroristă de Uniunea Europeană, Statele Unite și Marea Britanie a difuzat luni online o primă înregistrare cu o tânără franco-israeliană care este ținută ostatică.
Campaniile de social media au început la scurt timp după ce militanții Hamas au ucis peste 1.300 de persoane și au răpit aproape 200 de oameni într-un atac care a luat prin surprindere Israelul. Armata israeliană a răspuns cu bombardamente în Fâșia Gaza, soldate până acum cu peste 3.000 de palestinieni ucişi.
Peste două milioane de palestinieni prinși în Gaza se confruntă cu condiții teribile înaintea ofensivei anunțate a Israelului în acest teritoriu, iar liderii occidentali fac apeluri insistente la adresa guvernului israelian să respecte legile războiului.
Ofensiva online lansată de Israel
În mai puţin de o săptămână, Ministerul israelian de Externe a lansat 30 de postări care au fost urmărite de peste patru milioane de persoane pe X. Înregistrările video și fotografiile plătite care au început să apară pe 12 octombrie au țintit persoane adulte, în vârstă de peste 25 de ani, din Bruxelles, Paris, Munchen și Haga, potrivit datelor platformei.
Postările plătite prezintă Hamas ca "un grup terorist feroce", asemănător cu Statul Islamic, și au arătat nivelul și tipul abuzurilor, inclusiv imagini oribile, precum cadavrul dezbrăcat al unei femei, aflat într-un camion.
O altă înregistrare video postată pe X, cu un mesaj alternând între "ISIS" și "Hamas", conține imagini tulburătoare care accelerează treptat până când numele celor două organizații teroriste devine unul singur. "Lumea a învins ISIS. Lumea va învinge Hamas" - astfel se încheie clipul.
Pe YouTube, MAE israelian a încărcat mai mult de 75 de clipuri, inclusiv unele cu imagini explicite. Acestea au țintit persoane din țările occidentale, printre care Franța, Statele Unite și Marea Britanie, și au fost difuzate între atacul din 7 octombrie comis de Hamas și ziua de luni, potrivit datelor afișate de Google.
"Înainte nu am fi publicat niciodată lucruri atât de explicite. Așa ceva nu face parte din cultura noastră. Avem tot respectul pentru cei decedați", a spus sub protecția anonimatului un membru al misiunii diplomatice a Israelului la UE, care a adăugat că "războiul nu se duce doar pe front".
Într-unul dintre clipurile plătite, intitulat "Bebelușii nu pot citi mesajul din acest video, dar părinții lor pot", se aude un cântec de leagăn în fundal, iar pe ecran apare un curcubeu, iar un unicorn zboară. "Știm că copilul tău nu poate citi asta", transmite clipul, făcând apel la părinți să simpatizeze cu cei ai căror copii au fost uciși de atacul din Israel.
Un alt material video subliniază că "Israelul va lua toate măsurile necesare pentru a-și proteja cetățenii contra acestor teroriști barbari". Iar altul prezintă imagini ale ostaticilor plini de sânge și cu chipurile blurate.
Israelul a vizat în mare parte continentul european cu versiunea sa pentru a căpăta susținere. Aproape 50 de clipuri în engleză au fost distribuite pe YouTube către statele UE, în timp ce utilizatorii din SUA și Marea Britanie au fost țintiți cu 10, respectiv 13 materiale. Unul dintre clipuri a adunat peste trei milioane de vizualizări până marți seara.
Fără campanii despre război pe Facebook, Instagram și TikTok
Campaniile de promovare au creat în trecut probleme companiilor de social media, acestea fiind nevoite să stabilească anumite standarde cu privire la tipul de conținut care poate fi postat pe platformele lor.
Google, de exemplu, a eliminat aproximativ 30 de materiale conținând imagini violente, după ce Politico a solicitat luni un punct de vedere în legătură cu acest subiect.
Compania a răspuns că nu permite conținut care conține limbaj violent, imagini îngrozitoare sau dezgustătoare ori imagini explicite și care prezintă traume fizice. Ce-i drept, unele clipuri explicite postate de MAE israelian și care încă sunt disponibile conțin avertizări despre conținutul extrem de dur.
Cât privește X, conducerea platformei nu a comentat situația. Compania este anchetată în prezent de Comisia Europeană, care vrea să afle dacă modul în care a gestionat conținutul ilegal și dezinformarea legate de atacul Hamas a respectat legislația de moderare a conținutului din UE, regulamentul privind serviciile digitale (DSA).
Potrivit legislației europene, companiile trebuie să înlăture rapid conținutul ilegal, inclusiv propaganda teroristă, și să limiteze răspândirea de informații false. În caz contrar, sunt pasibile de amenzi de până la 6% din veniturile anuale obținute la nivel global.
Până luni, pe celelalte rețele deținute de Meta, Facebook, Instagram, și pe alte platforme, precum LinkedIn și TikTok, nu au apărut postări plătite.
Unele dintre reclamele online au fost respinse de către utilizatori, aceștia căutând modalități pentru a nu mai fi vizate de MAE israelian. Însă experții din domeniu spun că aceasta este noua realitate a campaniilor de PR din jurul războaielor. "Tactica e la fel de veche ca și războiul… A stârni indignarea pentru a clădi sprijinul pentru război este o practică foarte veche. Dar nu cred că s-a mai întâlnit vreodată cu rețele de socializare în felul acesta", arată Emerson Brooking, membru al Consiliului Atlantic.
Totuși, ofensiva online a Israelului s-ar putea dovedi mai complicată pe viitor. Comisarul european care răspunde de regulamentul privind serviciile digitale, Thierry Breton, a avertizat unele rețele de socializare să ia măsuri pentru protejarea utilizatorilor tineri de conținutul dăunător, iar săptămâna trecută UE i-a atras atenția lui Sundar Pichai, CEO-ul companiei Google, să fie "foarte atent" în a se asigura că YouTube respectă regulile europene privind conținutul online.
Israelul domină pe X și YouTube, Hamas contraatacă pe Telegram
În timp ce Israelul își intensifică războiul online, loviturile sale aeriene asupra infrastructurii de telecomunicații din Gaza "îi lasă fără semnal" pe militanții Hamas și pe susținătorii lor.
"E dificil să-ți imaginezi un efort solid de contra-mesaj al grupurilor pro-palestiniene care ar putea folosi același mediu de promovare. Este o parte din câmpul de luptă de pe rețelele de socializare pe care Israelul are un avantaj real", a declarat Emerson Brooking.
Mii de susținători ai palestinienilor s-au plâns că postările lor au fost blocate pe Instagram și Facebook. Meta a recunoscut problema și spune că lucrează la rezolvarea bug-ului, scrie New York Times.
În schimb, Telegram - rețea foarte populară în rândurile organizațiilor extremiste pentru că are reguli foarte permisive de moderare a conținutului - îi permite organizației Hamas să comunice prin intermediul unui canal propriu, al cărui număr de urmăritori a crescut de la 200.000 înainte de război, la peste 300.000 acum.
Potrivit CNN, există și alte canale de Telegram prin care sunt răspândite mesajele Hamas, unul dintre acestea crescând de la 166.000 la 414.000 de urmăritori.