Motivul pentru care TikTok nu e disponibil în China, deși compania-mamă își are sediul la Beijing

Poate părea surprinzător, dar aplicația TikTok, așa cum o știm noi, nu există în China, deși compania-mamă își are are originile acolo.
Motivul pentru care TikTok nu e disponibil în China, deși compania-mamă își are sediul la Beijing

TikTok se luptă să rămână accesibilă pentru utilizatorii din Statele Unite, pe măsură ce presiunea crește în Washington pentru a interzice aplicația dacă proprietarii săi chinezi nu vând compania.

Recent, CEO-ul TikTok, Shou Zi Chew, a fost audiat în Congresul american în contextul temerilor că datele utilizatorilor din SUA ar putea ajunge în mâinile guvernului chinez prin intermediul ByteDance, compania-mamă a acestei aplicații. Asta pentru că legea chineză permite guvernului să obţină informaţii privilegiate de la companii în pretinse scopuri de securitate naţională.

Însă compania a pus în mișcare „proiectul Texas”, care include ştergerea datelor de pe serverele TikTok din Singapore şi Virginia, un proces început săptămâna trecută.

Datele de pe acele servere ar putea fi, teoretic, încă accesate de angajaţii ByteDance din China, pentru moment. Odată ce datele sunt şterse, potrivit TikTok, acei angajaţi nu vor mai avea acces la datele utilizatorilor din SUA din aplicaţie, amintește News.ro.

Dar știai că această platformă extrem de populară, dezvoltată cu tehnologie chineză, nu este accesibilă în China? De fapt, nu a existat niciodată acolo. În schimb, există o altă versiune de TikTok: aplicația-soră numită Douyin.

ADVERTISING

Ambele sunt deținute de compania-mamă ByteDance, cu sediul în Beijing, dar Douyin a fost lansată înainte de TikTok și a devenit un fenomen în China. Algoritmul său puternic a devenit fundamentul pentru TikTok și reprezintă cheia succesului său global. Dar cele două platforme, aparent foarte similare, se supun unor reguli foarte diferite.

CNN a făcut o analiză comparativă Douyin vs TikTok.

Este foarte populară

Douyin se laudă cu 600 de milioane de utilizatori activi pe zi. La fel ca TikTok, este o aplicație video, cu clipuri scurte.

Lansată în 2016, ea a fost principalul generator de bani pentru ByteDance cu mulți ani înainte de apariția TikTok, generând venituri prin bacșișuri și transmisiuni live direct în aplicație.

Dar să facem un salt și mai mare în timp. Compania-mamă ByteDance a fost fondată de Zhang Yiming, un fost angajat al Microsoft, și a devenit cunoscută pentru prima dată pentru aplicația sa de știri Jinri Toutiao (care s-ar traduce prin „Titlurile zilei”), care a debutat în 2012, imediat după ce compania a fost fondată. Aceasta a creat fluxuri de știri personalizate pentru fiecare utilizator în parte. Aplicația a devenit populară rapid: utilizatorii petreceau în medie 70 de minute pe zi pe platformă.

ADVERTISING

ByteDance a aplicat o formulă similară pentru Douyin, amintește sursa citată.

Apoi, în 2017, compania a cumpărat un startup din SUA și a lansat TikTok ca versiunea internațională a Douyin. Pe urmă a achiziționat și aplicația musical.ly, celebră pentru clipurile în care utilizatorii se filmau făcând playback pe piese celebre, și i-a mutat utilizatorii pe TikTok în 2018.

Ajutată și de perioada de lockdown din pandemie, aplicația a ajuns un fenomen global. În 2021, TikTok avea peste 1 miliard de utilizatori activi lunar în întreaga lume.

Filtrele sunt peste tot

Interfețele TikTok și Douyin arată similar, dar când utilizatorii își pornesc camerele, o diferență devine clară: Douyin are un filtru de frumusețe ce se activează automat. Acesta netezește pielea și adesea schimbă forma feței unei persoane.

Femeile din China se confruntă de mult timp cu o presiune uriașă de a se conforma standardelor de frumusețe care accentuează o siluetă subțire, ochi mari, piele strălucitoare și pomeți proeminenți.

În această țară există o cerere uriașă pentru chirurgia plastică. Între 2014 și 2017, numărul persoanelor care au recurs la chirurgia plastică în China s-a dublat. Între timp, aplicațiile de frumusețe concurează pentru a crea filtre care le arată utilizatorilor versiuni mai frumoase ale lor.

ADVERTISING

Şi TikTok are filtre de frumusețe, dar utilizatorii le pot selecta manual atunci când filmează. Ele nu se activează automat.

Douyin este raiul cumpărăturilor online

Cumpărăturile în aplicația Douyin sunt la îndemână: produsele și reducerile sunt afișate pe ecran în timpul transmisiunilor live, iar achizițiile se fac cu o simplă glisare sau apăsare pe display.

Vânzările de produse prin live streaming este o industrie de miliarde de dolari în China și a primit un mare impuls în timpul pandemiei.

Începând cu luna iunie a anului trecut, existau peste 460 de milioane de utilizatori de comerț electronic prin livestreaming în China, conform datelor Academiei Consiliului pentru Promovarea Comerțului Internațional, o organizație afiliată Ministerului Comerțului din Beijing.

Douyin este o platformă importantă pentru transmisiile în direct și pentru cumpărăturile prin livestreaming, împreună cu Taobao, deținută de Alibaba.

Cenzura este la ordinea zilei

China are unul dintre cele mai stricte regimuri de cenzură din lume, iar Douyin trebuie să respecte regulile. Instituțiile care supraveghează Internetul reprimă regulat dizidența online și blochează informațiile politice sensibile.

Când CNN a căutat „Tiananmen 1989” în Douyin, nu a găsit nimic.

Masacrul de la Tiananmen, în care trupele chineze au reprimat brutal protestatarii pro-democrație din Beijing, a fost șters din cărțile de istorie ale Chinei. Orice discuție despre eveniment este strict cenzurată și controlată.

Dar când CNN a căutat aceeași expresie în TikTok, a obținut multe rezultate, inclusiv videoclipuri ale utilizatorilor care vorbeau despre ce s-a întâmplat, precum și un scurt rezumat de pe Wikipedia al evenimentului.

„Este foarte interesant să vezi o astfel de contradicție în cadrul unei singure companii (ByteDance - n.red), care are practic două fețe”, a spus Duncan Clark, președintele și fondatorul BDA China, o firmă de consultanță în investiții.

TikTok and Douyin: What you need to know

Restricții pentru utilizatorii tineri

O altă diferență importantă față de TikTok: Douyin are niște reguli mult mai stricte când vine vorba de utilizatorii mai tineri.

Utilizatorii sub 14 ani pot accesa doar conținut sigur pentru copii și pot folosi aplicația numai 40 de minute pe zi. Nu pot face nimic între orele 22:00 și 6:00.

De ani de zile, China a încercat să limiteze dependența de jocurile video și de alte obiceiuri nesănătoase online. A anunțat restricții pentru jocurile online pentru minori în 2019, înainte de a le interzice complet în timpul săptămânii pentru cei sub 18 ani. Iar sâmbăta și duminica, aceștia au voie să joace doar trei ore.

„A existat o atitudine foarte laxă în SUA față de conținut, chiar și față de cel care vizează adolescenții și persoanele vulnerabile”, a spus Clark. „Guvernul chinez a fost mult mai înclinat spre reglementare în etapele timpurii ale creșterii Douyin, protejând în special persoanele mai tinere.”

TikTok a făcut câțiva pași similari la începutul acestei luni, anunțând că fiecare utilizator sub 18 ani va avea limitat accesul la cont la doar o oră pe zi - dar această nouă setare implicită va putea fi dezactivată.

TikTok nu este singura aplicație chineză care se bucură de popularitate în SUA

TikTok nu este singura platformă deținută de chinezi care are parte de succes viral în Statele Unite.

Dintre primele 10 cele mai populare aplicații gratuite din magazinul Apple de pe teritoriul nord-american, patru au fost dezvoltate cu tehnologie chineză.

Pe lângă TikTok, există și aplicația de cumpărături Temu, retailerul de modă Shein și aplicația de editare video CapCut, care este deținută și de ByteDance.

TikTok rămâne extrem de populară în Statele Unite, cu peste 150 de milioane de utilizatori activi lunar.

Dar rămâne de văzut dacă TikTok poate convinge legislatorii americani că nu reprezintă o amenințare.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇