„Cea mai mare pană IT din istorie”: Serviciile încep să funcționeze din nou, dar haosul ar putea dura zile întregi - Avertismentul experților

„Cea mai mare pană IT din istorie”: Serviciile încep să funcționeze din nou, dar haosul ar putea dura zile întregi - Avertismentul experților
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Serviciile – de la companiile aeriene până la asistenţă medicală, transport maritim şi finanţe – au început să îşi revină, vineri seară, după ce o defecţiune digitală la nivel globală a perturbat sistemele informatice timp de câteva ore bune.

Deși problema a fost rezolvată, companiile se confruntă acum cu zboruri întârziate şi anulate, programări medicale şi comenzi pierdute, dar şi cu alte situații care ar putea dura câteva zile până când vor fi remediate, transmite Reuters.

Elon Musk, șeful Tesla, a descris pana cibernetică drept „cel mai mare eșec IT din istorie”, într-o postare pe X.

Pe măsură ce recuperarea continuă, experții consultați de The Guardian spun că întreruperea a subliniat preocupările legate de faptul că multe organizații nu sunt bine pregătite să pună în aplicare planuri de urgență atunci când un singur punct, cum ar fi un sistem IT sau un software din cadrul acestuia, se defectează.

ADVERTISING

Dar aceste întreruperi se vor repeta, spun experții, până când nu vor fi integrate mai multe planuri de urgență în rețele și până când organizațiile nu vor introduce sisteme de rezervă (backup) mai bune.

Troy Hunt, un important consultant în domeniul securității cibernetice, a declarat pentru sursa citată că amploarea eșecului IT a fost fără precedent. De asemenea, Alan Woodward, profesor de securitate cibernetică la Universitatea din Surrey, a explicat că soluția necesită o repornire manuală a calculatoarelor afectate și că „cei mai mulți utilizatori obișnuiți nu ar ști cum să urmeze instrucțiunile”. Organizațiile cu mii de calculatoare distribuite în locații diferite se confruntă cu o sarcină mai dificilă, a adăugat el.

ADVERTISING

Dar care a fost problema? O actualizare de software defectuoasă a afectat, vineri, sistemul de operare Windows al Microsoft. Aceasta a venit de la compania americană de securitate cibernetică CrowdStrike și a dus la apariția erorii cunoscute ca „ecran albastru al morții”, deoarece computerele lor nu puteau porni.

Problema a fost identificată și rezolvată, astfel că începând de vineri seară unele servicii au început să își revină.

În acest context, acţiunile CrowdStrike au scăzut cu aproximativ 12%. Titlurile rivalilor săi au crescut, SentinelOne câştigând 8% şi Palo Alto Networks - 1,5%. Acţiunile Microsoft, care a transmis că își sprijină clienţii pentru repornirea sistemelor, au scăzut cu 0,8%.

CrowdStrike - în lumina reflectoarelor

Întreruperea a scos în lumina reflectoarelor CrowdStrike, o companie de 83 de miliarde de dolari care nu este un nume foarte cunoscut, dar care are peste 20.000 de abonaţi în întreaga lume, inclusiv giganți precum Amazon.com şi Microsoft.

ADVERTISING

CEO-ul CrowdStrike, George Kurtz, a declarat pe platforma de socializare X că a fost găsit un defect ”într-o singură actualizare de conţinut pentru gazdele Windows”, care i-a afectat pe clienţii Microsoft.

”Regretăm profund impactul pe care l-am cauzat clienţilor, călătorilor şi oricui este afectat de acest lucru, inclusiv companiei noastre. Mulţi dintre clienţi repornesc sistemul şi acesta va fi operaţional”, a declarat Kurtz pentru NBC News.

CrowdStrike deţine una dintre cele mai mari cote de pe piaţa extrem de competitivă a securităţii cibernetice, ceea ce îi determină pe unii analişti din industrie să se întrebe dacă controlul asupra unui astfel de software critic din punct de vedere operaţional ar trebui să rămână doar la câteva companii.

Întreruperea a ridicat, de asemenea, îngrijorarea că multe organizaţii nu sunt bine pregătite pentru a implementa planuri de urgenţă atunci când un singur punct de defecţiune, cum ar fi un sistem IT sau o bucată de software din cadrul acestuia, se defectează.

Dar aceste întreruperi se vor întâmpla din nou, spun experţii citați de Reuters, până când mai multe situaţii neprevăzute vor fi integrate în reţele şi organizaţiile vor introduce backup-uri mai eficiente.

Mii de zboruri anulate și servicii critice căzute în toată lumea

Călătoriile aeriene au fost imediat afectate, vineri, deoarece transportatorii depind de o programare fără probleme care, atunci când este întreruptă, se poate transforma în întârzieri mari.

Din cele peste 110.000 de zboruri comerciale programate vineri, 5.000 au fost anulate la nivel global, fiind aşteptate mai multe, potrivit companiei de analiză a aviaţiei Cirium.

Aeroporturile din Los Angeles până în Singapore, Amsterdam şi Berlin au declarat că companiile aeriene înregistrau pasagerii cu cărţi de îmbarcare scrise de mână, ceea ce provoacă întârzieri. Haosul s-a resimțit și pe Aeroportul Otopeni.

Băncile şi companiile de servicii financiare au avertizat clienţii cu privire la întreruperi, iar traderii au vorbit despre probleme la executarea tranzacţiilor. De asemenea, agenţiile guvernamentale au fost afectate, ministerele de Externe olandez şi al Emiratelor Arabe Unite raportând unele întreruperi.

Furnizorii de asistenţă medicală din SUA au raportat că întreruperile afectează centrele de apeluri, portalurile pentru pacienţi şi alte operaţiuni.

Mass General Brigham din Boston a spus că tratează doar cazuri urgente, în timp ce Centrul Medical Tufts a avertizat că pacienţii pot întâmpina întârzieri sau trebuie reprogramaţi.

Asiguratorii s-ar putea confrunta cu o serie de cereri de despăgubiri din cauza întreruperii activităţii.

În Marea Britanie, sistemele de rezervare folosite de medici erau offline, au spus postări pe X ale oficialilor medicali, în timp ce Sky News, unul dintre cei mai mari radiodifuzori ai ţării, a fost scos din emisie.

Pe măsură ce ziua a progresat, mai multe companii au raportat o revenire la serviciul normal, inclusiv operaţiunea aeroportului spaniol Aena, transportatorii americani United Airlines şi American Airlines şi Commonwealth Bank din Australia.

Secretarul american pentru Transporturi, Pete Buttigieg, a spus că problemele legate de sistemul de transport par să se rezolve şi, sperăm, că vor reveni la normal până sâmbătă.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇