Marius Pașculea, cofondator al Kulth: Cum folosești tehnologia ca să îți deschizi drumul către artă, la nivel global

Marius Pașculea, cofondator al Kulth: Cum folosești tehnologia ca să îți deschizi drumul către artă, la nivel global
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Pe lângă faptul că te ajută să-ți termini mai repede treaba la birou, instrumentele digitale îți oferă și posibilitatea de a te bucura mai intens de timpul liber.

Și nu vorbim aici despre statul pe rețelele sociale sau despre jocuri, ci despre aplicații care îți deschid lumea și îți dau șansa să descoperi – în mediul online – lucruri la care altfel n-ai putea ajunge.

Despre asta vorbim cu Marius Pașculea, cofondator al aplicației Kulth, care își propune să anuleze distanțele dintre artiști și operele lor, pe de o parte, și utilizatorii curioși sau deja pasionați de artă contemporană, pe de altă parte.

Marius Pașculea este doctor în economie, pasionat de filosofie și de artă contemporană. Împreună cu alți doi cofondatori, care gestionează provocările tehnice, a creat și lansat aplicația Kulth, în primăvara acestui an.

E o aplicație care promite să devină, pentru fiecare utilizator, un partener în descoperirea artei contemporane, care să:

  • te ajute cu informații de context despre opere
  • să-ți dea acces la opere care nici măcar nu sunt expuse public
  • să te ghideze, în căutarea de artă contemporană, în marile orașe din România, dar și peste Ocean, în orașe la New York și Los Angeles

Aplicația nu-și propune, în această etapă, să crească vânzările de artă contemporană, ci să le ofere posibilitatea curioșilor și pasionaților să exploreze și să cunoască.

Pentru mai multe detalii, ascultă integral episodul din Digital Shift al cărui invitat este Marius Pașculea, cofondator al aplicației Kulth.

Mai jos, câteva dintre declarațiile lui Marius Pașculea, la Digital Shift și minutele la care le poți asculta:

Instalezi aplicația. Ce îți oferă? (de la min de la min 6:02)

„Depinde unde te afli când o instalezi. Dacă nu ești într-o galerie de artă, ai acces la un feed de lucrări de artă care sunt expuse deja. Și pe care le poți vedea în aplicație, cu detalii. Ai și un buton care îți dă posibilitatea să contactezi galeria.    

Dacă instalezi aplicația când ești într-o galerie – când vezi un indicator cu simbolul aplicației noastre – aplicația va recunoaște lucrarea respectivă de artă, fără să mai fie nevoie să scanezi un cod QR.

Vei primi – cu privire la respectiva lucrare - informații oferite de către specialiști din zona de artă, de la curatori, la galeriști până chiar și la artiști.

Apoi, ai acces la un chat bot. Un asistent care extinde acel context și pe care-l poți întreba tu orice. Sau poți apăsa câteva butoane pe care noi le-am prestabilit pentru a deschide o conversație.

Pentru că aici se află valoarea artistică pe care o propune arta contemporană. Sigur că îți poate transmite și emoțional ceva, dar mare parte din valoare e într-o zonă mai intelectualizată”.

Fiind într-o etapă pilot, avem galerii partenere în București și în Cluj-Napoca. Plănuim să ne extindem și spre Timișoara.

Avem discuții cu mai multe galerii din mai multe orașe. Ne pregătim să abordăm și galeriile din afara țării, de pe piețele mari, dezvoltate. Ideal, New York și Los Angeles”.

Se creează suficientă artă contemporană, în România, pentru a ajunge în atenția publicului? Spre exemplu, dacă am avea un Banski, probabil că în București te-ai aștepta să-i vezi lucrările. Și nu prea vezi așa ceva, la noi (de la min 10:59):

„Oferta de artă contemporană este foarte mare. Și pot da și cifre. La nivel global, pe bază de estimări, se produc anual în jur de 23 de milioane de lucrări.

Dar foarte puține se vând.

Un exemplu concret: la Ploiești este acum un festival de artă contemporană numit Artown NOW. Îl veți regăsi și la noi în aplicație.

Sunt pozele cu acele murale și contextul din jurul lor. Context care poate fi extins cu acest chat bot despre care vă povesteam. Și pe care-l puteți întreba.

Deci există lucrări, dar ele sunt nedescoperite. Unul dintre scopurile pentru care am făcut această aplicație e să sporim vizibilitatea acestor artefacte.

(...) Vrem să le dăm o șansă și artiștilor care au lucrări foarte bune, dar care nu ajung să expună, în galerii. Pentru că nu este suficient loc. Deci ne dorim să aducem în aplicație și lucrări valoroase, pe care nu le poți vedea încă expuse nicăieri”.

Sunt investitori pentru domeniul ăsta? Cine susține dezvoltarea unei aplicații care să mediatizeze arta contemporană (de la min. 15.27):

„Am vrea să ajungem la 10.000 de utilizatori, în următorii 2 ani.

Investitori interesați sunt. Sigur, există aici niște criterii pentru a obține această finanțare, care țin de tracțiune.

Unde trebuie să lucrăm mult? La a demonstra că nevoia e reală și că – pe o piață emergentă, din punctul meu de vedere – trebuie doar făcut acest produs, cu funcționalitățile potrivite ca să adreseze acea nevoie.

O bună parte dintre investitorii cu care vorbim sunt colecționari de artă. Este și parte din munca pe care o fac: să identific acești investitori interesați de artă, cu care noi ne dorim să lucrăm.

Mai sunt, însă, și alte oportunități.   

Noi suntem acum într-un accelerator. Se numește InVest, finanțat de EIT Mobility  (deci bani europeni – n.red.). Și acolo este o componentă de finanțare. Dar chiar mai mult chiar decât banii ne poate ajuta accesul la o comunitate în care noi putem scala.  

Asta încercăm acum, la Timișoara, să facem un mic proiect pilot de circuit printre spații de artă contemporană, să demonstrăm premisa și conceptul pe care îl propune.

Trebuie să reținem că noi ne adresăm unui public global. Și că potențialul acestei piețe este unul fabulos”.

De multe ori, îi vezi pe oameni că evită să intre la expoziții de artă contemporană, atât în țară cât și în alte orașe din Europa, în care călătoresc. Te ajută aplicația Kulth să descoperi și să înțelegi mai ușor ce vezi? (de la min. 20:49):

„Aici cred că e principala problemă: să fie o potrivire între interesele, gândurile tale și preocupările tale și tot ce se întâmplă acolo.

Iar aplicația noastră face o legătură directă între toate. Practic, pentru asta am introdus asistentul, acel chat bot. E parte versatil. Îl poți întreba ceva și el te poate duce destul de departe, apoi.

E partea de mobilitate. Te pot duce într-un tur printre opere, nu printre locații. În perspectivă, ne-ar plăcea să  facem conexiuni între mai multe tipuri de artefacte. Adică să pot, asistat de aplicație, să merg să văd o operă de artă, apoi să-mi cumpăr o carte despre post-modernism, să identific și să vizitez o clădire și așa mai departe”.

Pentru mai multe detalii, ascultă integral acest episod al podcastului Digital Shift, al cărui invitat este Marius Pașculea, cofondator al aplicației Kulth.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇