Dacă vrei să-ți digitalizezi afacerea, dar nu știi nici de unde să începi, nici cât va dura și cât va costa procesul, acum ai pe cine să întrebi.
Există un marketplace numit Softlead care îți citește „ADN-ul digital” al firmei și care te pune în legătură cu IT-știi care pot și vor să te ajute să iți digitalizezi compania.
Cum funcționează acest sistem a explicat, la Digital Shift, Alexandra Roată, co-fondator al Softlead.
Fondatorii Softlead și-au dorit să creeze, încă din 2013, un comparator de soluții pentru digitalizarea companiilor.
Mai multe firme de IT urmau să încarce, în respectivul comparator, soluții de digitalizare și prețurile lor. Iar antreprenorii urmau să își aleagă, dintre toate acele soluțiile din comparator, varianta dorită.
În urmă cu un deceniu era, însă, prea devreme pentru un astfel de business. Piața digitalizării din România era la început. IT-iști nu voiau să publice prețuri pentru soluțiile personalizate de digitalizare pe care le creau. Așa că, până la urmă, comparatorul n-a mai apărut.
Echipa Softlead a folosit, însă, experiența acumulată în acei ani și a creat un alt produs, care a intrat pe piață exact la timp, în anul 2020.
Este vorba despre un marketplace, unde antreprenorii care vor să își digitalizeze afacerea îi pot întâlni tocmai pe acei IT-știi care pot și vor să îi ajute.
Mai multe aflați ascultând integral acest episod al podcast-ului Digital Shit, în care invitata lui Gabriel Kolbay este co-fondatoarea Softlead, Alexandra Roată.
Mai jos găsiți câteva dintre declarațiile Alexandrei Roată și minutele la care le puteți asculta:
Ai o companie și vrei să îți digitalizezi unele procese. Intri pe site-ul Softlead. La ce servicii ai acces? (de la min. 05:08):
„Noi plecăm de la ideea că o companie nu știe de ce are nevoie (pentru a se digitaliza cu succes și a ajunge să profite de pe urma transformării digitale – n.red.).
Și, de fapt, asta este și problema în piață. Există foarte mult marketing. E posibil să te atragă foarte mult ideea că ți-ar trebui o aplicație care să-ți automatizeze, să-ți eficientizeze … Să scadă numărul de documente gestionate, spre exemplu. Dar poate tu nu ai bani pentru aplicația respectivă. Poate cifra ta de afaceri acum e de doar 10 ori mai mare decât prețul aplicației. Nu ți-o permiți. Sau poate că nu ai resursa umană să folosești acea aplicație.
Sau poate, deși îți place, aplicația respectivă nu rezolvă tocmai problema majoră a companiei tale, în acest punct al dezvoltării.
Ce face Softlead? Captează cererile de ofertă din piață. Și sunt două metode.
Există varianta standard, simplă, prin care compania (care vrea să se digitalizeze - n.red.) își introduce pur și simplu nevoia în platformă. O scrie, o descrie. Noi vedem toate datele legate de companie, cum ar fi număr de angajați, evoluția în timp, profitabilitate ș.a.m.d.
Și - în urma analizei noastre - îi dăm companiei o listă scurtă, un top 3 soluții și furnizori potriviți (pentru digitalizare - n.red.). Foarte important, e vorba despre 3 tipuri de aplicații care pot fi oferite de furnizorii cu care colaborăm. Adică și furnizorul este OK cu ideea că tu ești poate un IMM, nu o companie mare. Și chiar să te vrea în portofoliu lui.
Prin platformă, clientul e pus în contact cu furnizorii, urmând ca ei, mai departe, să treacă prin pașii: demo, ofertare și închiderea unui contract”.
Și ADN-ul digital ce este? (de la min 07:58):
„A doua variantă – și un al doilea diferențiator al nostru – este accentul pe acest «ADN digital».
Toate companiile sunt diferite. Vin din domenii diferite, au viziuni diferite, au obiective de creștere diferite, au aplicații deja instalate diferit și așa mai departe. Pentru noi, asta înseamnă «ADN-ul digital» al firmei.
Dacă nu vrei să mergi pe varianta descrisă anterior - adică să îți descrii succint nevoia și să primești propunerile de soluții de digitalizare de la furnizori, prin intermediu nostru - poți să apelezi la instrumentul numit «Softlead Digital DNA». Și doar să bifezi procesele tale de business.
De ce? Am observat că - deși poate nu își înțelege nevoile când vine vorba despre digitalizare - fiecare companie știe foarte clar să spună ce se întâmplă în organizație, care sunt procesele, care sunt fluxurile de activități. Și atunci, antreprenorul poate foarte ușor, în platformă, să bifeze ce face.
Noi am modelat peste 3.500 de activități din organizații diferite, pe diferite industrii, cu ajutorul unei companii de consultanță. Am făcut niște galerii de activități și procese, ca să le fie foarte ușor companiilor din diverse domenii să intre și să bifeze, să folosească «Softlead Digital DNA»
La final, primești (ca antreprenor care vrea să își digitalizeze afacerea - n.red.) un raport 100% personalizat, în care tu vezi gradul de digitalizare curent al companiei. Afli ce aplicații îți trebuie și ce buget e necesar. Afli care sunt aplicațiile care se suprapun, ca să nu mai plătești licențe pentru programe care fac același lucru.
Din ce domenii provin cele mai multe firme care vor să digitalizeze? (de la min 15:30):
„Dacă ar fi să fac așa un top, avem: producție, construcții și servicii. Mai nou, servicii financiare (non-bancare - n.red.) sau firme de consultanță în domeniul fiscal. Și firme din domeniul medical.
Cred că acolo e și durerea mare a antreprenorului, pentru că sunt procese de business specifice. Dacă se eficientizează un flux, dacă se automatizează niște procese, s-ar putea să se vadă destul de repede la nivelul profitabilității”.
Antreprenori care digitalizează cu statul susțin că nu găsesc, în instituții, parteneri de dialog. Oameni care să înțeleagă ce trebuie făcut și să știe ce să ceară.
„Undeva la 80% dintre cererile de ofertă pe care le primim noi (pentru servicii de digitalizare - n.red.) vin de la antreprenori. Deci din zona de top management.
Restul cererilor sunt din departamente care sunt responsabile strict de partea de digitalizare. Adică de la un fel de project manager (care să se ocupe de proiect și să gestioneze digitalizarea).
Cererile de ofertă pentru digitalizare care vin din zona IT-ului nu sunt neapărat «calificate», cum le numim noi. Ce înseamnă asta? Înseamnă că de obicei IT-ul vrea să meargă și cu o ofertă proprie în paralel, să demonstreze, poate, că digitalizarea s-ar putea realiza «in house». Departamentul IT-ul nu vine și cu o perspectiva de business.
Și atunci cumva, noi trebuie să calificăm acea ofertă, ca să le-i punem la dispoziție furnizorilor. Ce înseamnă calificare? Înseamnă că avem discuții cu cei care au trimis oferta, ca să ne asigurăm că au o intenție de achiziție pentru următoarele 3-6 luni.
Dacă cererea e doar cu scop informativ, fără o intenție reală de digitalizare, atunci nu le-o înaintăm furnizorilor, pentru că ei nu au cum să și-o integreze în fluxul de business de la acest moment”.
Câți clienți au venit să ceară soluții cu intenția serioasă de digitalizare din 2020 până astăzi? Și câți s-au și apucat de treabă? (de la min. 19:06):
„Avem peste 15.000 de clienți, companii care au venit prin platformă. Și pe anul 2022 am avut o rată de 40% implementări, deci companii care au semnat contract efectiv de de digitalizare prin noi”.
Cât de digitalizat e mediul privat din România, comparativ cu mediul public? (de la min, 24:48):
„Ce pot să spun clar este că e un nivel de educare mult mai mare în mediul privat, în ceea ce privește procesul de a afla ce ți se potrivește și ce soluții au competitorii săi (...)
Pe antreprenori îi arde o problemă. Deci, în momentul în care ajung să digitalizeze, ei caută o soluție pentru o problemă de business pe care o au. În sistemul public se iau decizii altfel. Nu există neapărat indicator de performanță.
Nu există indicator de profitabilitate, nu există obiective de creștere. Nu există ideea de a te extinde internațional sau la nivel regional. Și atunci poate tu nu ai nicio nevoie acută de a avea sisteme care să monitorizeze, nu știu, flote auto sau oameni la distanță”.
Sunt și antreprenori care nu digitalizează. De ce sunt sceptici? Ce motive invocă ? (de la min 33:06):
Poate fi vorba despre reticența colegilor (din firma care vrea să se digitalizeze - n.red.). Poți să cumperi, de exemplu, o aplicație de tip customer relationship management (CRM) pentru management-ul clienților, furnizorilor și obiective de vânzări.
Dar poate colegii care lucrează pe teren, care fac vânzări efectiv, nu introduc date. Asta s-ar numi eșec în implementare. Tu ai cumpărat soluția, furnizorul a făcut tot ce trebuia. Și totuși, nu folosești acea soluție. Te poți teme de asta.
Mai poate să fie o reticență legată de partea financiară. Nu neapărat de bugetele inițiale, ci de cele necesare mai târziu, pentru ceea ce urmează să faci (pentru că sistemele și produsele au nevoie și de mentenanță, actualizare, posibile dezvoltări etc.)
Mai erau reticenți clienții din anumite segmente care nu digitalizaseră încă deloc. Un exemplu: executorii judecătorești. Era teama de a introduce date despre care tu, utilizator, nu știi unde se duc. La aplicațiile cloud, tu nu vezi datele stocate pe calculatorul tău. Dar acest tip de teamă s-a mai domolit un pic.
Există și teama de a nu folosi la maxim soluția de digitalizare. Teama să vezi niște panouri cu date complexe despre afacerea ta și să nu știi ce să faci cu ele. Sau chiar să îți fie teamă să te întâlnești cu propriile date”.
Ce ai schimba în modul în care se raportează ei la fenomenul ăsta? (de la min. 37:30):
Așteptările. Cred că astea ar fi. Ar fi principalul aspect pe care aș încerca - nu știu dacă să-l schimb - dar să ajut la educarea lui. E importantă stabilirea unor așteptări legate de ce ar trebui să facă o aplicație. Și mai mult decât atât, așteptările legate de ce ar trebui să îi dai tu, ca antreprenor, aplicației, ca ea să își facă treaba bine.
Aplicațiile software nu sunt niște instrumente pentru care dai o sumă de bani, le implementezi și după aceea ele singure se ocupă ca tu să ai parte de acele date, transparență, să-ți indice care angajat este performant și care nu e performant e clar că trebuie să fie. E o investiție continuă de input, de introducere de date pe care tu trebuie să le transferi din viața reală, din ecosistemul antreprenorial real, în aplicație.