Polonia a introdus restricții asupra traficului aerian de-a lungul granițelor sale estice cu Belarus și Ucraina, a anunțat joi Comandamentul Operațional al Forțelor Armate.
Măsura a fost luată pe fondul tensiunilor crescute, la o zi după multiple incursiuni ale dronelor în spațiul aerian al țării membre NATO, scrie Reuters.
Între timp, sectorul aviației civile din Europa este tot mai îngrijorat din cauza dronelor rusești.
- Polonia a doborât, în premieră, drone rusești și a închis patru aeroporturi. Varșovia analizează invocarea Articolului 4, dar NATO nu vede incursiunea ca pe un atac
- Polonia cere invocarea Articolului 4 din Tratatul NATO. Ce presupune acest lucru. Reacția lui Mark Rutte
- Rusia susține că nu are intenția de a lovi Polonia și se oferă să aibă „consultări” cu Varșovia, deși „răspândește mituri”
- Prima reacție de la Trump după incursiunea dronelor rusești în Polonia: „A început!”
„La cererea Comandamentului Operațional al Ramurilor Forțelor Armate, restricțiile de trafic aerian vor fi introduse în partea de est a Poloniei sub forma zonei restricționate EP R129”, a anunțat Agenția Poloneză de Navigație Aeriană într-un comunicat.
Restricțiile au intrat în vigoare miercuri la ora 22:00 GMT și se aplică până pe 9 decembrie.
De la răsărit până la apus, zborurile în zona restricționată sunt interzise, cu excepția aeronavelor cu echipaj uman care operează în conformitate cu un plan de zbor adecvat și mențin o comunicare bidirecțională cu autoritățile aeriene, a precizat agenția.
Restricțiile fac excepție și pentru zborurile militare și unele zboruri speciale suplimentare.
„De la apusul soarelui până la răsăritul soarelui, există o interdicție totală a zborurilor, cu excepția aeronavelor militare. În zona EP R129, există o interdicție de zbor de 24 de ore pentru aeronavele civile fără pilot”, a declarat agenția.
Îngrijorări pentru aviația civilă a Europei
Incursiunea dronelor rusești în Polonia a reaprins îngrijorările legate de siguranța și vulnerabilitatea transportului aerian civil în Europa, au declarat pentru Reuters experți în aviație și asigurări, aceasta fiind cea mai recentă problemă cu care se confruntă companiile aeriene din cauza escaladării conflictelor la nivel global.
Proliferarea zonelor de conflict din întreaga lume a crescut povara asupra operațiunilor și profitabilității companiilor aeriene, intensificând preocupările legate de siguranță și perturbând călătoriile.
După ce a fost închis spațiul aerian din jurul Rusiei și Ucrainei, în tot Orientul Mijlociu, între India și Pakistan și în anumite părți ale Africii, companiile aeriene au rămas cu mai puține opțiuni de rută.
Ocolirile au majorat costurile cu combustibilul pentru companiile aeriene și au prelungit timpul de călătorie. Eurocontrol, organismul care monitorizează traficul aerian al Europei, a informat că închiderea spațiului aerian al Ucrainei a contribuit la congestionarea cerului din regiune.
Din octombrie 2023, multe companii aeriene internaționale au suspendat zborurile către regiune din cauza temerilor de interferență cu rachete și drone.
Iar analiștii din domeniul aviației spun că operatorii aerieni sunt din ce în ce mai îngrijorați cu privire la riscurile reprezentate de incursiunile în zonele de zbor civile.
”Cred că acesta este un semnal de alarmă pentru toți cei din Europa care se pot aștepta ca acest lucru să se întâmple mai des”, a declarat Eric Schouten, șeful firmei de consultanță în securitate Dyami.
De asemenea, două surse importante din piața asigurărilor aeriene au declarat că piața urmărește îndeaproape evenimentele din Polonia și Qatar.
În urma incidentului cu dronele rusești, companiile aeriene își pot revizui evaluările de risc din Polonia, a declarat Matthew Borie, directorul de informații la firma de consultanță în risc aviatic Osprey Flight Solutions.
Cel mai rău scenariu pentru companiile aeriene care zboară în apropierea unei zone de conflict este ca un avion să fie lovit fie accidental, fie deliberat.