Parchetul General: Propunerea USR de desfiinţare a Secției Speciale e deficitară şi nu întruneşte normele de tehnică legislativă cerute de lege

Parchetul General: Propunerea USR de desfiinţare a Secției Speciale e deficitară şi nu întruneşte normele de tehnică legislativă cerute de lege

Propunerea legislativă depusă de USR de desfiinţare a Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie (Secția Specială) este deficitară şi nu întruneşte normele de tehnică legislativă cerute de lege, transmite Parchetul General.

Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a făcut publice punctele de vedere întocmite în cadrul instituţiei prin care au fost formulate propuneri şi observaţii la proiectul de lege pentru desfiinţarea Secţiei Speciale.

PÎCCJ subliniază că propunerea este copy-paste cea respinsă la finele anului trecut de Senat.

ADVERTISING

"În ceea ce priveşte propunerea legislativă de faţă, se remarcă faptul că aceasta este identică ('mot-a-mot') cu propunerea legislativă pentru desfiinţarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie înregistrată la Senatul României cu numărul L612/2019, respinsă definitiv de Senat, în calitate de cameră decizională, în şedinţa din 11 decembrie 2019", se arată în document.

Potrivit sursei citate, proiectul care face obiectul acestei lucrări "nu întruneşte normele de tehnică legislativă cerute de lege, fiind deficitar atât sub aspectul conţinutului, cât şi al fundamentării soluţiei legislative propuse".

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Astfel, se arată în notă, se desprinde necesitatea modificării şi completării unor prevederi ale proiectului, întrucât există arii nereglementate, cum ar fi resursele umane şi cele materiale, sau care lasă loc de ambiguităţi interpretative.

”Proiectul este deficitar şi sub aspectul dispoziţiilor tranzitorii”

De asemenea, în document se precizează că proiectul este deficitar şi sub aspectul dispoziţiilor tranzitorii, impunându-se, în special, reglementarea unor ipoteze menite, pe de o parte, să asigure trecerea în mod procedural a dosarelor la unităţile de parchet care îşi vor redobândi competenţa, iar, pe de altă parte, să evite apariţia unor probleme similare celor întâmpinate cu ocazia înfiinţării secţiei.

ADVERTISING

Cu privire la situaţia cauzelor în curs de soluţionare, sursa menţionată susţine că învestirea unui parchet cu soluţionarea unei cauze nu este, nu poate fi o măsură administrativă epuizată în operaţiunea materială de predare/preluare fizică a unui dosar, ci trebuie să constea într-o măsură procedurală.

"Au existat în trecut dispoziţii legale care prevedeau trecerea administrativă a cauzelor de la parchete sau instanţe desfiinţate la cele devenite competente.

Soluţia legislativă propusă, discutabilă de altfel, nu a creat probleme în transpunerea ei în practică întrucât legea prevedea în mod expres care sunt parchetul, respectiv instanţa competente (un singur parchet, respectiv o singură instanţă).

În cazul SIIJ, însă, stabilirea parchetului competent are în vedere mai multe criterii legale, noua competenţă putând varia atât după materie, cât şi după calitatea persoanei, precum şi după teritoriu. Decizia trebuie luată în fiecare caz în parte, acestea fiind motivele pentru care ea trebuie să fie rezultatul unei dispoziţii a magistratului, dispoziţie cu caracter procesual, de aplicare a normelor în materie de competenţă.

În situaţia noastră, singura soluţie legală care se întrevede, din punctul nostru de vedere, este emiterea unei ordonanţe de declinare a competenţei", se arată în document.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇