Principalele idei ale interviului acordat spotmedia.ro:
- Este extrem de rar pentru SUA să sancționeze astfel un șef de stat; Putin se alătură astfel unui grup restrâns care include despoți ca Kim Jong Un, Aleksandr Lukașenko și Bashar al-Assad.
- Președintele Putin a făcut o serie de calcule greșite. A estimat greșit dacă a crezut că trupele lui vor putea cuceri prin forță Ucraina, fără rezistență. A calculat greșit dacă a crezut că nu se va confrunta cu repercusiuni economice și financiare serioase, așa cum președintele Biden și comunitatea internațională l-au atenționat că se va întâmpla.
- Dacă publicul rus ar avea o imagine clară despre numărul răniților ruși și despre tragedia umanitară devastatoare pe care militarii lor o cauzează în Ucraina, fără să mai menționez rapoartele tot mai multe despre violuri și execuții sumare, ar vedea probabil lucrurile diferit.
- Nu vom presa Ucraina sau orice altă țară în a decide dacă se alătură sau nu NATO. Diplomația cere ca părțile să se angajeze de bună-credință în dezescaladare și Putin nu arată că e pregătit să renunțe la atacul violent. Asta pune la îndoială orice garanții pe care Rusia poate să le ofere.
- Rusia comite un atac premeditat, neprovocat și nejustificat asupra Ucrainei, violând legile internaționale și creând o criză umanitară și a drepturilor omului. Să nu facem nicio greșeală, Putin are puterea de a-și stăpâni trupele, dar nu a făcut-o. Din contra, tot ce am văzut până acum dinspre Kremlin sugerează că Rusia își intensifică și lărgește atacurile.
- Poziția noastră rămâne aceea că Rusia trebuie să pună punct imediat campaniei de crime și distrugere, să-și retragă forțele din Ucraina și să respecte suveranitatea și integritatea teritorială ale Ucrainei.
- Să fim clari: desfășurarea de trupe americane pentru a asigura o zonă de excludere aeriană ar risca un conflict direct și SUA ar intra în război cu Rusia. Președintele a spus clar că nu se va întâmpla asta. Ce încercăm să facem e să oprim acest război din Ucraina, nu să începem unul mai mare.
Înainte de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, ați declarat că dacă Rusia va ataca, va suferi consecințe economice, politice și militare. Cum apreciați acum răspunsul Vestului la agresiunea Rusiei, și care e impactul real al acestuia?
Răspunsul pe care l-am dat agresiunii lui Putin împotriva Ucrainei a fost unul puternic, unit și decisiv. Bineînțeles, mai avem multe de făcut. Trebuie atât să asigurăm mai mult ajutor și să decidem sancțiuni mai strânse, cât și să întărim apărarea NATO. Dar deja într-o lună de război am făcut multe.
Am decis sancțiuni puternice și fără precedent care vor avea costuri imediate și pe termen lung asupra economiei și sistemului financiar ale Rusiei, tăind accesul Rusiei la piețe importante și, totodată, lovind în influența lui Putin. Asta include nominalizarea de către SUA a lui Putin însuși, ca subiect al acestor sancțiuni. Este extrem de rar pentru SUA să sancționeze astfel un șef de stat; Putin se alătură astfel unui grup restrâns care include despoți precum Kim Jong-un, Aleksandr Lukașenko și Bashar al-Assad.
Totodată, asistența pe care o acordăm Ucrainei a venit și va continua să vină către mai multe sectoare, incluzând aici securitatea țării, economia și guvernanța, precum și ajutorul umanitar. Legea privind ajutoarele suplimentare acordate Ucrainei oferă încă 13,6 miliarde de dolari pentru toate formele de asistență pe care o acordăm Ucrainei și țărilor din regiune.
Care sunt planurile lui Putin, în acest moment? Vedeți o reevaluare a planului inițial, care includea, e evident, decapitarea politică a conducerii Ucrainei și înlocuirea acesteia cu un guvern marionetă? Se concentrează Putin acum pe partea de Sud, coasta Mării Negre? Va fi în pericol și Republica Moldova, dacă Odesa cade?
Nu vreau să încerc să ghicesc ce va face sau nu va face Putin – faptul că a decis să lanseze o invazie totală a Ucrainei, asta după eforturile diplomatice intense ale Vestului și enumerarea consecințelor severe și fără precedent cu care s-ar confrunta dacă o face, ne arată că nu avem de-a face cu cineva care gândește în aceiași termeni ca noi.
Cât privește întrebarea despre partea de sud-est a Ucrainei, am văzut o activitate navală crescută în nordul Mării Negre. Rusia are cam 21 de nave acolo, zece sunt nave de luptă, iar restul nave amfibii, de transport. O parte din bombardamentele la care a fost supusă Odesa provine de la aceste nave, dar nu este clar în acest moment dacă această activitate crescută este și o amenințare a unei debarcări iminente. În orice caz, noi estimăm că Odesa se va apăra la fel de puternic ca Herson și alte orașe din zonă, așa că rușilor le va fi extraordinar de greu, dacă ar încerca.
Cât de plauzibilă este teoria unei breșe în interiorul serviciilor secrete ruse, a unei facțiuni care să vrea să-l înlăture pe Putin? Rușii nu au repurtat o victorie mare în Ucraina, dar prețul uman este deja uriaș.
Este clar pentru oricine care are acces la informație necenzurată – ceea ce înseamnă cam oricine e în afara frontierelor ruse – că au fost semne mari de nemulțumire în societatea rusă. Și, așa cum ați remarcat, președintele Putin a făcut o serie de calcule greșite. A estimat greșit dacă a crezut că trupele lui vor putea cuceri prin forță Ucraina, fără rezistență. A calculat greșit dacă a crezut că nu se va confrunta cu repercusiuni economice și financiare serioase, așa cum președintele Biden și comunitatea internațională l-au atenționat că se va întâmpla.
Sincer, nu știu cum va reacționa publicul rus în următoarele luni, dar dacă ar avea o imagine clară despre numărul răniților ruși și despre tragedia umanitară devastatoare pe care militarii lor o cauzează în Ucraina, fără să mai menționez rapoartele tot mai numeroase despre violuri și despre execuțiile sumare, ar vedea probabil lucrurile diferit.
Condiția Rusiei, cea declarată, este neutralitatea Ucrainei. Dar ce înseamnă asta pentru NATO, pentru SUA și mai ales pentru Ucraina? Ce fel de garanții poate oferi Putin, de vreme ce Rusia nici măcar coridoare umanitare nu a asigurat?
Ucraina este un stat suveran și asta este o decizie pe care doar Ucraina poate să o ia. Nu vom presa Ucraina să facă niciun fel de concesii și am afirmat mereu că statele suverane au dreptul de a-și alege singure alianțele și de a lua propriile decizii privind propria securitate. Și am spus în timpul acestui război că nu vom presa Ucraina sau orice altă țară în a decide dacă se alătură sau nu NATO.
Ce întrebați aici atinge esența problemei. Diplomația cere atât ca părțile să se angajeze de bună-credință în dezescaladare, iar Putin nu arată că e pregătit să renunțe la folosirea violenței. Asta pune la îndoială orice garanții pe care Rusia poate să le ofere. Ceea ce facem noi este să ajutăm Ucraina să aibă cea mai puternică poziție de negociere, mărind presiunea asupra Rusiei, cu costuri severe pentru economia rusă și asigurând asistență de securitate de care Ucraina are nevoie pentru a se apăra.
Președintele Biden l-a numit pe Vladimir Putin criminal de război. Sunt termeni tari. Aveți confirmarea că Rusia a comis crime de război? Cine va fi tras la răspundere – comandanții militari, conducerea de la Moscova, Putin însuși?
Atât președintele, cât și secretarul de stat au afirmat clar că ei cred că s-au comis crime de război. Așa cum am mai spus, țintirea intenționată a civililor este crimă de război. Vedem în continuare rapoarte foarte credibile despre atacuri devastatoare și deliberate asupra civililor, inclusiv rapoarte credibile că forțele ruse au bombardat teatrul din Mariupol în care se refugiaseră civili. Acesta ar putea să fie cel mai mare atac deliberat în masa asupra civililor de până acum, de la începutul invaziei ilegale a Rusiei și Kremlinul nu a oferit nicio explicație plauzibilă pentru acest atac reprobabil.
Rusia comite un atac premeditat, neprovocat și nejustificat asupra Ucrainei, violând legile internaționale și creând o criză umanitară și a drepturilor omului. Să nu ne facem iluzii, Putin are pe deplin puterea de a-și stăpâni trupele, dar nu a făcut-o. Din contra, tot ce am văzut până acum dinspre Kremlin sugerează că Rusia își intensifică atacurile pe o arie din ce în ce mai mare.
Departamentul de Stat continua să urmărească și să evalueze aceste rapoarte cu atenție și vom împărtăși informațiile pe care le avem instituțiilor și organizațiilor internaționale care au lansat investigații despre crimele de război.
De pildă, în data de 3 martie, 45 de state membre OSCE, cu sprijinul Ucrainei, au invocat Mecanismul Moscova, pentru a lansa o misiune de identificare și de documentare a “impactului umanitar și asupra drepturilor omului ale invaziei și actelor de război comise de către Federația Ruse, cu sprijinul Belarusului, în Ucraina” și pentru a stabili faptele în ceea ce privește încălcarea angajamentelor OSCE, precum și posibilele crime de război.
Raportul care va rezulta va fi prezentat în final mecanismelor relevante, precum și Curților și Tribunalelor naționale, regionale și internaționale care pot avea jurisdicție. Responsabilitatea în toate aceste cazuri trebuie să fie aplicată la toate nivelurile.
Putin amenință cu armele nucleare, pentru a opri alte state să sprijine Ucraina. Vedeți vreo cale de detensionare a conflictului cu Rusia în acest moment sau vreo posibilitate de a pune capăt crizei pe cale diplomatică?
În timp ce trupele ruse continuă să moară fără sens în Ucraina și costul economic al războiului crește în Rusia, președintele Zelenski a spus foarte clar că este deschis soluțiilor diplomatice care nu compromit integritatea teritorială și suveranitatea Ucrainei. Problema este că Putin continuă să promoveze această agresiune, motiv pentru care suntem îngrijorați că războiul va continua. Sprijinim fără echivoc eforturile Ucrainei de a obține pacea și de a pune punct suferințelor umane cauzate de războiul de agresiune al Rusiei, cât de rapid posibil.
Diplomația este cheia acestor eforturi. Totuși, rămânem vigilenți în ceea ce privește intențiile Rusiei, ținând cont de ce s-a întâmplat pe teren. Poziția noastră rămâne aceea că Rusia trebuie să pună punct imediat campaniei de ucidere și de distrugere, să-și retragă forțele din Ucraina și să respecte suveranitatea și integritatea teritorială ale Ucrainei.
Oficialii ucraineni, în special președintele Volodimir Zelenski, au cerut repetat liderilor occidentali impunerea unei zone de excludere aeriană, o “no-fly zone”. De ce este aceasta o idee atât de rea? Care ar fi consecințele?
Continuă să asigurăm asistență de securitate Ucrainei, dar să fim clari: desfășurarea de trupe americane pentru a asigura o zonă de excludere aeriană ar risca intrarea într-un conflict direct, adică SUA ar intra în război cu Rusia. Președintele nostru a spus clar că nu se va întâmpla acest lucru. Ce încercăm să facem este să oprim acest război din Ucraina, nu să începem unul mai mare.
Cât de activă este propaganda rusă zilele acestea și care sunt vulnerabilitățile pe care le exploatează? Cât de vulnerabilă este România? Mă refer și la ultimele evoluții din justiție, știind că independența justiției și statul de drept sunt criterii majore pentru calitatea democrației și astfel a rezistenței în fața propagandei.
Mașina de propaganda a Rusiei este extrem de activă. Kremlinul încearcă să exercite controlul asupra informațiilor la care are acces publicul din Rusia și acționează imediat unde vede lipsă de obediență sau încercare de mass-media independentă.
Chiar înainte de a lansa atacul asupra Ucrainei, Putin a încercat să elimine ultimele elemente ale societății civile independente din Rusia. Acum, Kremlinul este angajat într-un atac complet asupra libertății media, accesului la informație și adevărului.
SUA condamnă acțiunile recente ale Guvernului rus de a împiedica accesul publicului la Facebook, Instagram, Twitter, site-uri de știri naționale și internaționale și la o serie de aplicații mobile. Oamenii din Rusia merită să aibă acces la adevăr. Oamenii din Rusia au dreptul să știe despre moartea, suferințele și distrugerile cauzate de guvernul lor oamenilor din Ucraina. Poporul rus are, de asemenea, dreptul să știe despre costul uman și fără sens plătit de propriii soldați.
În ceea ce privește domnia legii și independența justiției, acestea sunt elemente critice în funcționarea democrației. Noi ne consolidăm rezistența democrației, asigurându-ne că statul de drept este respectat.
În acest context, cum apreciați libertatea presei în România? Mă refer și la recenta amenințare a unui jurnalist (Cristian Pantazi, de la G4Media, a scris despre acest episod.)
Statele Unite condamnă amenințările, hărțuirea și violența îndreptate contra jurnaliștilor și celor care lucrează în presă. Niciunul dintre aceștia nu ar trebui intimidat, amenințat sau atacat de nimeni, sub niciun motiv.
Lucrăm pentru a promova libertatea presei în cele 57 de state participante ale OSCE și îndemnăm celelalte guverne să-i tragă la răspundere pe cei responsabili de acte de hărțuire, intimidare și violență împotriva jurnaliștilor. OSCE are un Reprezentant desemnat pentru libertatea presei, care este singura autoritate interguvernamentală de supraveghere a libertății presei din lume.
Versiunea în limba engleză a interviului
- Before Russia's aggression against Ukraine, you said that if Russia attacked, it would suffer economic, political and military consequences. How do you find the Western response to Russia’s aggression so far, and what is its real impact?
Our response to Putin’s war against Ukraine has been strong, united, and decisive. Of course, we still have more to do. We must provide more aid and tighten sanctions even further, as well as beef up our forward defense of NATO. But already a month into this war we have done quite a lot. We have issued unprecedented and devastating sanctions that will impose immediate and long-term costs on Russia’s financial system and economy, cutting off Russia’s access to critical trade and Putin’s ability to project power. This includes the United States designating Putin himself for sanctions. It is exceedingly rare for the United States to designate a head of state; Putin joins a very small group that includes despots such as Kim Jong Un, Aleksandr Lukashenka, and Bashar al-Assad.
In addition, our assistance to Ukraine has been and will continue to flow across all sectors—including security, economic and governance, and humanitarian. The Ukraine Supplemental Appropriations Act provides an additional $13.6 billion in new funding, including to support all forms of assistance we are providing to Ukraine and in the region.
- What are Putin's plans at the moment? Do you see a re-evaluation of the initial plan, which obviously involved political beheading of Ukraine’s leadership and establishing of a puppet government? Is it now focused on the southern part of the country, on the Black Sea coast, meaning that Republic of Moldova is also in danger if Odessa falls?
I do not want to try to guess what Putin will or will not do—the fact that he decided to launch a full-scale invasion of Ukraine after the intense diplomatic efforts of the West and the enumeration of the severe and unprecedented consequences he would face shows us that we are not dealing with someone who thinks in the same terms as we do.
As to your question about southeastern Ukraine, we’ve seen some increased naval activity in the northern Black Sea. The Russians currently have about 21 warships there, a dozen of which are surface combatants. The rest are amphibious ships. At least some of the shelling that is happening around Odesa is a result of these ships and their activities, but it is not yet clear at this point that this increased activity is an indication that Odesa is under imminent threat of an amphibious assault. In any case, we assess that Odesa will defend itself just as fiercely as Kherson and other nearby cities, meaning it would be extraordinarily difficult for the Russians if they were to try.
- How plausible is this new theory of a breach inside the Russian secret services, a faction of the Russian elite that is willing to remove Vladimir Putin from power? But is there any other way to stop Putin? The Russians did not report any great victory in Ukraine and the human price they pay is already huge.
It is clear to everyone with access to uncensored information—which means just about everyone outside of Russia’s borders—that there have been high-profile signs of dissent within Russian society. And as you note, President Putin has made a series of miscalculations. He severely miscalculated if he thought that his forces could take Ukraine by force without resistance. He also miscalculated if he thought he wouldn’t face the serious economic and financial repercussions that President Biden and the international community promised he would face. I honestly do not know how the Russian public will react over the next few months, but if they had a clear picture of the number of Russian casualties and the devastating humanitarian tragedy their military is causing in Ukraine, not to mention the increasing reports of rape and summary executions, they would likely start to see things differently.
- Russia's main condition is about Ukraine's neutrality. What does this mean for NATO, for the USA and, above all, what will it mean for Ukraine? What kind of guarantees can Putin offer, given the fact that Russia has not provided the humanitarian corridors it promised to establish for Ukrainian civil population?
Ukraine is a sovereign country, and that’s a decision for Ukraine to make. We will not push Ukraine to make concessions, and we have consistently stated that sovereign states have the right to choose their own alliances and make their own decisions about their security. And we have said throughout this war that we are not going to pressure Ukraine or any other country into agreeing to join or not to join NATO.
What you’re asking here gets to the heart of the question. Diplomacy requires both sides engaging in good faith to de-escalate, and Putin does not look like he is prepared to stop the onslaught. It puts any guarantees Russia can offer under serious question. What we are doing is putting Ukraine in the strongest possible negotiating position by increasing pressure on Russia with severe costs on Russia’s economy and the provision of security assistance to help Ukraine defend itself.
- President Biden called Vladimir Putin a war criminal. These are very strong words. Is it your assessment now that Russian forces have committed war crimes in Ukraine? If so, who should be held responsible — the military commanders on the ground, or its leadership in Moscow, or Putin himself?
Both the President and the Secretary have made it clear that they believe war crimes are happening. As we have emphasized, intentional targeting of civilians is a war crime. We continue to see very credible reports of widespread, increasingly devastating deliberate attacks on civilians—including credible reports that Russia’s forces bombed a theater in Mariupol in which civilians had taken refuge. This may be the greatest mass civilian casualty incident so far during Russia’s illegal invasion, and the Kremlin has offered no plausible explanation for this reprehensible attack. Russia is carrying out a premeditated, unprovoked, and unjustified attack on Ukraine, violating international law and creating a human rights and humanitarian crisis. And make no mistake, Putin has the capacity to rein in his forces, yet he has not done so. To the contrary, everything we’ve seen from the Kremlin suggests Russia is intensifying and widening these attacks.
The State Department continues to track and assess all these reports carefully, and we will share all the information we gather with international institutions and organizations that have launched investigations into war crimes. For example, on March 3, 45 OSCE participating States, with the support of Ukraine, invoked the Moscow Mechanism to launch a fact-finding mission and document “the human rights and humanitarian impacts of the Russian Federation’s invasion and acts of war, supported by Belarus, on the people of Ukraine,” and to establish the facts regarding violations of OSCE commitments, as well as possible war crimes.
Any resulting report could eventually be presented to relevant accountability mechanisms, as well as national, regional, or international courts or tribunals that have, or may in future have, jurisdiction. Accountability in all of these cases must apply at all levels.
- Putin hinted at wielding Russia’s nuclear weapons to prevent other countries from supporting Ukraine. Do you see any avenue for de-escalating the conflict with Russia at this point, or any possible offramps to end the crisis diplomatically?
As Russia’s forces continue to die needlessly in Ukraine and the economic costs of the war mount within Russia, President Zelenskyy has also made it very clear that he is open to a diplomatic solution that does not compromise Ukraine’s sovereignty and territorial integrity. The challenge is this: Putin continues to press this aggression, and that is why we are concerned this could go on for some time.
We unequivocally support Ukraine’s efforts to achieve peace and bring an end to the mounting human suffering from Russia’s war of aggression as soon as possible. Diplomacy is key to these efforts. However, we remain clear-eyed about Russia’s intentions given what’s happening on the ground. It remains our position that Russia needs to stop its campaign of death and destruction immediately, remove its forces from Ukraine, and respect Ukraine’s sovereignty and territorial integrity.
- Ukrainian officials, especially President Volodymyr Zelensky, have repeatedly urged Western leaders to impose a “no-fly zone” over Ukraine. Why is it such a bad idea? What would be the consequences and what can change this decision?
We are continuing to provide security assistance to Ukraine, but to be clear: deploying the U.S. military to enforce a no-fly zone would risk direct conflict and the U.S. military going to war with Russia. That’s something the President has been clear will not happen. What we’re trying to do is end this war in Ukraine, not start a larger one.
- How active is Russian propaganda these days and what are the vulnerabilities it tries to exploit? How vulnerable is Romania? I am also thinking of the latest developments in our judiciary system, as the judicial independence and the rule of law are two major criteria of the quality of democracy and thus of the resistance to Russian propaganda.
Russia’s propaganda machine is extremely active. The Kremlin is trying to exert control over all information that the public in Russia consumes and is cracking down harshly on any dissent or independent media. Even before Putin launched his attack on Ukraine, he was already trying to eliminate the last elements of an independent civil society in Russia. Now, the Kremlin is engaged in a full assault on media freedom, access to information, and the truth. The United States condemns the Russian government’s recent actions to prevent the people of Russia from accessing Facebook, Instagram, Twitter, numerous Russian and international news sites, and certain mobile applications. The people of Russia deserve to have access to the truth. The people of Russia have a right to know about the death, suffering, and destruction being inflicted by their government on the people of Ukraine. The people of Russia also have a right to know about the human costs of this senseless war to their own soldiers.
With regards to rule of law and the independence of the judiciary, these are critical elements of a functioning democracy. We can strengthen our democratic resilience by ensuring the rule of law is upheld.
- Mr. Ambassador, in this context, how would you assess the freedom of press in Romania? There were threats against the newsrooms, recently a journalist received a death threat.
The United States condemns threats, harassment, and violence targeting journalists and media workers. No members of the press should be intimidated, threatened, or attacked by anyone for any reason. We work to advance press freedom throughout the 57 participating States of the OSCE, and we urge other governments to hold accountable those who target journalists with harassment, intimidation, and violence. In particular, the OSCE has a designated Representative on the Freedom of the Media, which is the world’s only intergovernmental media freedom watchdog.