Dosarul CFR Marfă din 2017: DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Prejudiciu de peste 7,5 milioane de euro

Dosarul CFR Marfă din 2017: DIICOT a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane. Prejudiciu de peste 7,5 milioane de euro
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

DIICOT anunţă, sâmbătă, că a dispus trimiterea în judecată a 35 de persoane, în dosarul deschis în 2017 care vizează CFR Marfă şi conducerea acestei instituţii de la momentul producerii faptelor. Gruparea a vândut peste 2.400 de vagoane ca fier vechi, deşi acestea erau oţel şi fier vechi special, producând un prejudiciu de peste 7,5 milioane de euro.

”Prin rechizitoriul din data de 29.03.2023, procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Serviciul Teritorial Timişoara au dispus trimiterea în judecată a 35 de inculpaţi (cetăţeni români şi libanezi, parte dintre aceştia având calităţile de director general, director operaţiuni dezvoltare, director economic-financiar, director vânzări, şef serviciu, inginer şi contabil), pentru săvârşirea infracţiunilor de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare în formă continuată cu consecinţe deosebit de grave şi spălare de bani în formă continuată”, anunţă, sâmbătă, DIICOT, într-un comunicat de presă.

ADVERTISING

Sursa citată a precizat că, în  cursul anului 2014, a fost constituit un grup infracţional organizat în scopul săvârşirii infracţiunilor de delapidare cu consecinţe deosebit de grave şi spălare de bani, grup format de o parte dintre membrii din conducerea decizională / administrativă / executivă şi tehnică  centrală a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă.

”Grupul, care a implicat factori de decizie de la nivelul central şi teritorial al societăţii de transport, a avut drept scop subevaluarea bunurilor din patrimoniul societăţii, cu prilejul operaţiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând însuşirea de către o societate comercială a diferenţei rezultate între valoarea reală şi cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea a fost realizată prin iniţierea de către societatea de transport a unei proceduri de licitaţie pe Bursa de Mărfuri Bucureşti a 2.450 de vagoane pe roţi, la preţ de fier vechi, deşi, în conformitate cu standardele în materie, deşeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deşeu fier vechi greu” şi “deşeu fier vechi special” (oţel), categorii de deşeuri cu o valoare de piaţă net superioară (fiind ascunsă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea vagoanelor)”, arată procurorii.

ADVERTISING

Potrivit acestora, având atribuţii de administrare şi gestiune, în perioada 2014 – 2017, prin încheierea şi semnarea contractului de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016 şi cu prilejul executării acestuia prin 14 facturi de predare a bunurilor casate, membrii din conducerea decizională / administrativă / executivă centrală a societăţii de transport, cu susţinerea structurilor sau departamentelor tehnice din subordine, au însuşit, în folosul societăţii din Călăraşi, 2.450 de vagoane subevaluate ca şi deşeu de fier vechi, ascunzând  starea reală şi elementele din fier greu şi oţel, cu consecinţa producerii unui prejudiciu de 33.628.496,44 lei (7.541.036,11 euro).

”În cuprinsul actului de sesizare s-a reţinut faptul că, reprezentanţii din nivelul decizional şi administrativ al societăţii comerciale din Călăraşi - operator semnificativ, cu o vastă experienţă pe piaţa deşeurilor feroase din Romania - au cunoscut activitatea de fraudare a patrimoniului realizată de angajaţii structurii de transport feroviar de marfă, aderând la grupul infracţional organizat şi au încheiat contractul de vânzare cumpărare din data de 29.08.2016”, au mai transmis procurorii.

ADVERTISING

Aceştia precizează că, în documentele privind operaţiunile comerciale, au fost atestate fapte şi împrejurări nereale, activitate facilitată de reprezentanţii din nivelul decizional şi administrativ al societăţii comerciale din Călăraşi.

CUM FUNCȚIONA GRUPUL INFRACȚIONAL

Procurorii au identificat mai multe paliere ale activităţii infracţionale, astfel:

1. Primul nivel al grupului infracţional organizat a fost constituit din conducerea executivă centrală a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă, compusă din directorul general, directorul operaţiuni dezvoltare, directorul departament vânzări – trafic şi directorul economic – financiar, care, prin intermediul unor operaţiuni bursiere şi comerciale, au prejudiciat patrimoniul societăţii, prin ascunderea adevăratei naturi a materialelor care intrau în compunerea activelor societăţii, subevaluarea acestora şi obţinerea unui preţ mai mic de vânzare decât valoarea reală. 

2. Al doilea palier al grupului infracţional organizat a fost reprezentat de către funcţionari din cadrul structurilor sau departamentelor tehnice care funcţionau în subordinea directorului vagoane, care, contrar prevederilor legale, procedurilor şi regulamentelor interne, au întocmit documentaţia tehnică de specialitate, atestând fapte şi împrejurări nereale privind componenţa activelor societăţii care au făcut obiectul operaţiunilor bursiere şi comerciale.

De asemenea, aceştia au supravegheat modul în care structurile teritoriale din subordine au pus în executare dispoziţiile privind fraudarea patrimoniului societăţii.

3. Al treilea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din administratorii structurii de transport feroviar care au pus în executare operaţiunile bursiere şi comerciale prin procedee tehnice menite să ascundă adevărata natură a materialelor care intrau în compunerea activelor societăţii.

4. Al patrulea palier al grupului infracţional organizat a fost constituit din reprezentanţii societăţii comerciale din Călăraşi, beneficiară a contractului încheiat în 2016.

”Reprezentanţii societăţii comerciale din Călăraşi au cunoscut activităţile de subevaluare şi ascundere a naturii bunurilor operată de reprezentanţii unităţii de transport feroviar de marfă şi au facilitat activitatea de delapidare a acestei societăţi.  Cele 2.450 de vagoane supuse casării însumează cantităţile de aproximativ 35.000 tone de oţel şi 16.600 tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fiind fier vechi”, a mai transmis DIICOT.

Prociurorii au precizat că prejudiciul cauzat Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. prin activitatea infracţională se ridică la valoarea de 33.628.496,44 lei echivalent a 7.541.036,11 euro.

Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă ”CFR MARFĂ” S.A. s-a constituit parte civilă în dosarul penal.

În cauză au fost instituite măsuri asiguratorii asupra a 76 de imobile din Bucureşti şi judeţele Călăraşi, Dâmboviţa, Prahova, Constanţa, Gorj, Hunedoara, Iaşi, Ilfov şi Galaţi.

Prin rechizitoriu s-a solicitat menţinerea măsurilor asiguratorii şi obligarea inculpaţilor la plata cheltuielile judiciare avansate de stat în cuantum de 136,831.45 lei.

Dosarul a fost înaintat spre competentă soluţionare Tribunalului Timiş.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇