Trenurile nu se opresc, după doi ani de război. Calea ferată, un simbol în Ucraina (Galerie foto)

Trenurile nu se opresc, după doi ani de război. Calea ferată, un simbol în Ucraina (Galerie foto)

De la momentul în care Rusia a declanșat invazia, în urmă cu aproape doi ani, Ucraina a trecut prin multe dificultăți. Și, totuși, în ciuda ravagiilor pe care războiul le-a făcut în această țară, trenurile continuă să meargă.

Compania ucraineană de căi ferate, cunoscută drept Ukrzaliznîția (UZ), a fost întotdeauna o sursă de mândrie și de eficiență pentru națiunea est-europeană, chiar dinainte de război. Însă acum, când joacă un rol cheie în sprijinirea efortului de război, a devenit un cult pentru ucraineni, notează CNN.

Cum transportul aerian este imposibil, trenurile au ajuns principalul mijloc de deplasare pe distanțe mari în Ucraina. Deși circulația feroviară a fost perturbată în primele faze ale conflictului, numărul călătorilor a revenit la nivelurile de dinaintea războiului, cu 24,9 milioane de pasageri transportați în 2023. Anul acesta, UZ se așteaptă să ajungă la 27,5 milioane.

Cu toate că activitatea sa este afectată de evacuarea a mii de civili și de transporturile logistice către liniile frontului din estul și sudul Ucrainei, precum și de mobilizarea angajaților săi în armată, UZ are planuri ambițioase: sunt vremuri grele, dar se fac planuri de viitor.

ADVERTISING

Prețul imens al salvării căilor ferate

Chiar dacă totul merge peste așteptări, n-a fost deloc ușor. Ținerea în circulație a trenurilor s-a făcut cu un uriaș preț uman.

Aproximativ 18% din teritoriul ucrainean se află în prezent sub ocupație rusă și mare parte din infrastructura feroviară din zona frontului a fost avariată sau este sub controlul rușilor.

În ciuda pericolului de atacuri aeriene, angajații UZ continuă să-și riște viața pentru a transporta pasagerii și mărfurile în zonele din estul Ucrainei.

Asta implică un cost, spune Iarema Dul, project manager la departamentul de strategie și transformare al UZ. Potrivit acestuia, turele lungi, condițiile grele și amenințarea constantă a atacurilor au un efect negativ asupra sănătății fizice și mentale a angajaților.

🚆 У складні для країни часи залізничники довели свою професійність і відданість Україні.⠀📌 Щоденною працею колійники та електромонтери, машиністи та диспетчери, провідники та чергові по переїзду, касири та працівники вокзалів, руховики, товарні касири, енергетики, будівельники, зв'язківці роблять вклад у перемогу.⠀Залізничники завжди були й залишаються поряд з кожним українцем.⠀Ми зберігаємо мільйони спогадів наших пасажирів і щодня створюємо нові.

Publicată de Укрзалізниця - Ukrzaliznytsia pe Sâmbătă, 4 noiembrie 2023

Ukrzaliznîția le oferă ajutor financiar, precum și sprijin fizic și psihologic angajaților răniți și rudelor celor uciși, prin programul său "Familia de fier". Până acum, aproximativ 500 de familii au primit asistență, prioritate având cei din regionalele feroviare estice.

Peste 10.000 de angajați feroviari sunt acum în armată. 573 au fost uciși, iar aproape 1.500 au fost răniți din februarie 2022, potrivit companiei.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Incursiune în "Tărâmul de fier"

Pentru oricine merge acum la Kiev, trenul este cel mai bun mijloc de călătorie, iar importanța căilor ferate pentru Ucraina e ușor de observat.

Cam 80% din vânzările de bilete se face online, astfel că vechile case de bilete au fost înlăturate și înlocuite cu "Tărâmul de Fier", un proiect susținut de UNICEF prin care au fost create spații prietenoase de primire pentru familiile care călătoresc cu copii.

Conceput pentru a le oferi câteva momente de relaxare familiilor care fug de ororile din regiunile estice, "Tărâmul de fier" își propune să le arate copiilor că gările nu trebuie să fie locuri în care să se teamă, dominate de coșmarul războiului. Inițiativa face parte dintr-un efort național al companiei feroviare de stat de a face din stațiile feroviare niște locuri publice atrăgătoare.

Spații similare au fost deschise în Odesa, Liov și în adăpostul antiaerian din Harkov, în apropiere de granița cu Rusia. UZ plănuiește să refacă unele garnituri și să includă spații de joacă pentru copii.

Printre planurile de viitor ale companiei feroviare de stat se numără și îmbunătățirea accesibilității. Întrucât numărul persoanelor cu dizabilități este în creștere din cauza războiului, UZ își propune să introducă în cele mai importante stații lifturi și toalete adaptate în cele mai importante stații, vagoane cu cabine adaptate și suport pentru pasagerii cu deficiențe de auz, printr-un program susținut de soția președintelui ucrainean, Olena Zelenska.

ADVERTISING

UZ are deja 55 de vagoane speciale pentru pasageri cu dizabilități, iar toate vagoanele noi sau modernizate vor fi dotate cu facilități speciale. Peste 10.000 de angajați feroviari au fost instruiți recent pentru a lucra cu persoane cu dizabilități.

📍 З-поміж усіх вокзалів України, що бачили багато за останні півтора роки, є особливі вокзали. Це місця, де радість зустрічі і гіркота прощання відчуваються особливо сильно. Місця можливості і надії.⠀Таким є вокзал Краматорська. За останній рік він прийняв і проводив понад 300 тисяч пасажирів - тих, хто вертався додому, приїздив до близьких, возʼзєднувався з ними після довгої розлуки, або розставався - на довгий і невизначений час.⠀Ми хочемо, щоб кожен з тих, хто їде від своїх рідних, обіймаючи їх на нашому вокзалі, обовʼязково зустрівся з ними знову. А тим часом наші вокзали — від Краматорська до Херсона і від Львова до Харкова — будуть продовжувати дарувати надію на швидку нову зустріч тим, хто сідає в поїзд і відправляється в чергову подорож нашою прекрасною та вільною країною.⠀Video: Mykola Kulina & Sebastian Lindström

Publicată de Укрзалізниця - Ukrzaliznytsia pe Marţi, 14 noiembrie 2023

E un contrast puternic cu situația din est, unde forțele armate ale Ucrainei sunt blocate într-un război de uzură împotriva Rusiei, cu efecte catastrofale pentru oamenii, comunitățile și infrastructura regiunii. UZ rămâne vitală pentru eforturile de apărare – 61.000 de persoane au fost evacuate cu trenul din localitățile aflate în prima linie în 2023, potrivit companiei.

UZ își propune să joace un rol dominant și în transportul de marfă, esențial pentru menținerea în funcțiune a economiei ucrainene, precum și în sprijinirea efortului de război.

Transportul de marfă reprezintă 65% din traficul feroviar al țării (în condițiile în care media UE e de numai 20%), deși divizia de marfă a UZ a fost puternic afectată de război, a spus Ievhen Liașhenko, președintele companiei.

Progrese mari în vremuri grele

În ciuda războiului, Ukrzaliznîția plănuiește și să se extindă, iar pentru asta privește tot mai mult către Vest.

Un program ambițios de investiții de 25 de miliarde de dolari prevede 3.300 de kilometri de noi linii cu ecartament standard (ecartament - distanța dintre șine) conectate la rețeaua de transport transeuropeană a UE. Ucraina folosește șine cu ecartament mare de 1.520 de milimetri moștenite de la Uniunea Sovietică, ceea ce înseamnă că trenurile nu pot circula în țările vecine fără schimbarea seturilor de roți.

Va fi nevoie de încă nouă miliarde de dolari pentru repararea și modernizarea rețelei feroviare actuale, arată UZ. Cu o lungime totală de 19.700 de kilometri, rețeaua de căi ferate a Ucrainei este una dintre cele mai mari din lume. Pentru comparație, România, cu un teritoriu mai mic, avea 10.615 de kilometri de cale ferată la sfârșitul anului 2022, potrivit Club Feroviar.

Trecerea întregii rețele feroviare ucrainene la ecartament standard de 1.435 milimetri este un vis imposibil, însă îmbunătățirea punctuală a celor mai importante rute cu conectare internațională va permite circulația mai rapidă și mai frecventă a unor trenuri din orașele vestice precum Liov către Varșovia, Budapesta, Praga și Berlin, îmbunătățind legăturile economice cu Europa.

Pentru pasageri ar fi un mare câștig, dar pentru transportul de mărfuri ar fi un salt colosal, întrucât schimbarea roților vagoanelor îngreunează mult importurile și exporturile.

Mulți au sperat că trenurile vor fi arma secretă a Ucrainei pentru a-și păstra statutul de mare exportator mondial de cereale după ce porturile de la Marea Neagră au fost blocate de marina rusă. Numai că diferența de ecartament și dificultăţile în crearea unor coridoare prin Polonia și Ungaria către porturile din UE au dus la un declin al exporturilor ucrainene, arată datele UZ. România a ajutat și ea, prin preluarea acestor transporturi feroviare.

Deși Ucraina este răvășită de război, UZ a reparat și schimbat 289 de kilometri de căi ferate în 2023, a reconstruit 15 poduri, a produs 528 vagoane noi și a reparat alte 9.000. Din nou pentru comparație, în România 2023 a fost un an cu zero kilometri de cale ferată modernizată recepționați, potrivit Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, citată de Club Feroviar.

Un ajutor însemnat a venit și din partea "familiei feroviare", comunitatea europeană a căilor ferate sprijinindu-și colegii din Ucraina. Căile ferate britanice și elvețiene oferă sprijin ingineresc pentru refacerea instractructurii, iar Global Ukraine Rail Task Force (GURTF) a lansat în 2022 un program de strângere de fonduri pentru susținerea lucrătorilor feroviari ucraineni și a familiilor acestora.

În ianuarie, GURTF a înmânat 135.000 de dolari conducerii UZ și liderilor sindicali din Kiev, banii fiind folosiți pentru a cumpăra produse alimentare (ulei, orez, paste și sare). Pachetele au fost distribuite familiilor de refugiați din regiunile estice.

Orice s-ar întâmpla pe câmpul de luptă în 2024, bărbații și femeile care fac trenurile din Ucraina să circule nu își îndeplinesc doar datoria ajutând eroic oamenii și țara. Ei au deja ochii ațintiți spre ceea ce va urma după ce această tragedie, războiul, se va termina, conchide CNN.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇