Manualele de propagandă scrise de oamenii Kremlinului precizează toate regulile pe care presa din Rusia trebuie să le respecte atunci când relatează despre războiul din Ucraina și despre situația din țară. Aproape în fiecare zi apar noi directive și nimeni nu are voie „să miște în front” riscând, pe lângă pierderea locului de muncă, amendă sau chiar închisoarea.
Redacțiile primesc indicații despre cum trebuie realizate anumite știri despre război și evenimente conexe și ce fel de emoții trebuie să stârnească audienței, scrie publicația Meduza care a intrat în posesia unei astfel de lucrări.
Fiecare instrucțiune are o structură clară. Toate textele fac referire la „evenimentul major" pe care organele de propagandă trebuie să-l transmită cetățenilor ruși. De exemplu, în manualul de pregătire redactat la începutul lunii octombrie, acest eveniment a fost reprezentat de anunțarea rezultatelor unui sondaj de opinie realizat de VTsIOM, potrivit căruia 74% din subiecți au declarat că au o atitudine „pozitivă" în privința anexării teritoriilor ocupate din Ucraina, iar 80% au susținut că „Rusia trebuie să protejeze interesele locuitorilor din aceste regiuni, chiar dacă asta ar complica relațiile cu alte țări".
Manualele Kremlinului trasează și principalele linii care trebuie transmise rușilor. Directivele din 4 octombrie făceau referire la patru capitole majore:
- Întărirea Rusiei
- Operațiunea specială (SVO)
- Imaginea victoriei
- Noua Ordine Mondială
Mai grea e însă sarcina canalelor de propagandă când vine vorba de implementat directivele pe subiectul mobilizării.
Propagandiștii trebuie să menționeze că:
- cei mai mulți dintre cei mobilizați înțeleg sarcinile și scopurile participării lor la apărarea Țării Mamă.
- se formează grupuri puternice bazate pe prietenie, bărbații sunt gata să se ajute unul pe celălalt, își amintesc ușor instrucția militară anterioară și învață lucruri noi.
- sunt create noi mecanisme eficiente, astfel încât cei care doresc să-și facă datoria față de Țara Mamă să nu întâmpine greutăți.
- Peste 70.000 de cereri pentru mobilizare s-au primit până acum pe portalul de documente oficiale Gosuslugi de la începerea înregistrării voluntarilor.
- În unele regiuni, planul de mobilizare parțială a fost deja implementat, de asemenea cu ajutorul participării voluntarilor.
Operațiunea specială și „imaginea victoriei"
Acest capitol e rezervat prezentării situației de pe front. Deși în realitate trupele ruse s-au retras constant în ultimele săptămâni și au pierdut teritoriile ocupate anterior, manualele Kremlinului arată că presa trebuie să prezinte „victoriile" - de exemplu, să informeze câte vehicule blindate ucrainene a distrus armata rusă.
În același timp, propagandiștilor „li se recomandă" să indice că orice opoziției a forțelor ucrainene duce doar la „autodistrugerea Ucrainei", însă această teză nu este dezvoltată.
Noua Ordine Mondială și exemplul Moldovei
În această secțiune se arată că presa este obligată să prezinte audienței o idee simplă: e mai bine pentru țările din fosta URSS să învețe „lecțiile din soarta Ucrainei" și să nu strice relațiile cu Rusia.
Republica Moldova și președintele ei, Maia Sandu, sunt date ca exemplu de atitudine greșită - Chișinăul a condamnat în mod repetat invazia rusă și a întărit controalele la frontieră, mulți cetățeni ruși reclamând în ultimele săptămâni că li s-a interzis accesul în țară.
Manualul cere ca acest subiect al noii ordini pentru care Rusia luptă să fie întărit cu informația că în luna septembrie livrările rusești de petrol către India au crescut cu peste 18% în comparație cu luna august, un exemplu al dezvoltării „cooperării cu țările interesate de o ordine mondială egală și dreaptă".
Apelul la sentimente și emoții
Pe lângă directivele seci, specifice propagandei, manualele fac apel și la prezentarea „trăirilor, senzațiilor și sentimentelor" pe care știrile trebuie să le provoace rușilor, concept denumit „baza emoțională". De exemplu, anexarea teritoriilor ucrainene trebuie să stârnească sentimentul de raliere și unitate printre cetățenii ruși, așa cum tot „coeziunea" a provocat, potrivit autorilor manualului, și sabotarea podului din Crimeea.
În același timp, dacă altădată în această secțiune „încrederea" și „mândrie" erau des menționate, la începutul lunii octombrie, după succesele obținute de contraofensiva ucraineană, acestea au fost înlocuite cu „speranța".
O mașinărie de tocat bani
Potrivit unei surse apropiate de Kremlin, citată de Meduza, aceste texte au fost scrise de departamentul de proiecte publice al administrației prezidențiale ruse, care controlează canalele de Telegram, bloggerii și mai multe instituții media. Aleksei Zaharici, șef-adjunct al departamentului, care a lucrat pe aceeași poziție la compania de construcții mașini Uralvagonzavod în 2010, este acum responsabil direct cu redactarea manualelor de propagandă.
„Iată de ce, în principiu, toată propaganda seamănă cu Uralvagonzavod", a comentat ironic sursa care lucrează într-o instituție media de stat care primește directive de la Kremlin.
Un alt angajat din presa pro-guvernamentală a dezvăluit că de la începutul războiului situația s-a complicat pentru propagandiști. „Nu putem rezista presei ucrainene. Trupurile mutilate ale soldaților ruși nu pot fi acoperite cu ceva pozitiv", a explicat acesta.
Alții interlocutori se îndoiesc că astfel de tehnici sunt eficiente. Un consultant politic a spus că tezele din manual pot convinge doar „audiența loială" care nu este interesată să caute surse alternative de informare. „Există și o audiență loială internetului și nu poți încerca nimic cu unul neloial, mai ales cu astfel de metode de convingere", a spus el.
Sursa care a transmis manualele către Meduza este apropiată de partidul lui Putin, Rusia Unită, și crede că redactarea manualelor „nu este o metodă de controlare a stării de spirit a maselor, ci o activitate obișnuită" a sistemului de propagandă.
Pe scurt, aceasta este o mașinărie care toacă bani ca să funcționeze și funcționează ca să toace bani: „Presa, mass-media și bloggerii sunt un mecanism uriaș care funcționează în fiecare zi, uns cu bugete de milioane de dolari. Mecanismul trebuie să funcționeze și să creeze un produs doar prin faptul că există, întrucât acest lucru aduce venituri participanților la mecanism. Iar costurile opririi lui pe o perioadă lungă ar fi prea mari".