Cum ajung migranții în Europa? Ruta Irak-Belarus

Cum ajung migranții în Europa? Ruta Irak-Belarus
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În ciuda riscurilor, mulți migranți aleg să își pună destinele în mâinile traficanților locali din Irak pentru a ajunge în UE, via Belarus.

Să așezăm lucrurile în perspectivă: de la începutul lunii octombrie s-au înregistrat circa 11.300 de tentative de pătrundere ilegală pe teritoriul polonez din Belarus. Anul acesta, până la momentul actual, au fost consemnate în total aproximativ 23.000 de astfel de încercări. 

Mulți migranți se îndreaptă apoi spre granița germană, respectiv spre cele trei landuri federale care se învecinează cu Polonia: Brandenburg, Mecklenburg-Pomerania Anterioară și Saxonia. În context, Poliția de Frontieră spune că a depistat aproximativ 6.000 de treceri ilegale până acum în acest an.

Cine fuge și de unde?

Cele mai multe dintre persoanele care acum forțează frontiera poloneză sunt originare din Irak. Printre cei care călătoresc spre Minsk există, însă, inclusiv cetățeni din Siria, Congo sau Camerun. 

ADVERTISING

În prezent, se crede că principalele puncte de plecare sunt trei orașe din regiunea kurdă a Irakului: Irbil, Shiladze și Sulaymaniyah. Cum Irakul a suspendat zborurile directe de la Bagdad în august, în urma presiunilor din partea UE, migranții zboară acum prin Dubai, Turcia, Liban și Ucraina, relatează agențiile de turism locale.

Săptămâna trecută, un purtător de cuvânt al Ministerului German de Externe a explicat că se observă și o creștere notabilă a zborurilor directe către Minsk dinspre Beirut, Damasc și Amman.

Vize și costuri 

Potrivit unor relatări, călătoriile pot costa între 12.000 și 15.000 de euro (14.000 și 17.000 de dolari), care includ vizele, zborurile și transportul clandestin pe uscat, odată ce migranții ajung în Europa.

Se pare că de vize s-ar ocupa Ambasada Belarusului din Irbil. Un agent de turism din Bagdad, care nu a dorit să își dezvăluie identitatea, a declarat pentru DW că ”ambasada a externalizat cererile de viză către o serie de agenții de turism”.

ADVERTISING

Acesta a relatat că obișnuia să primească astfel de cereri de viză, dar că a încetat să le mai proceseze: ”Nu mai fac acest lucru pentru că a devenit prea dubios și nu vreau să îmi pun în pericol afacerea. Însă obținerea vizelor dura cam între cinci zile și două săptămâni.”

În plus, mai multe surse au confirmat pentru DW că cererile de viză erau externalizate către ambasadele belaruse din alte țări decât Irakul.

Într-un filmuleț postat pe YouTube, o companie rusă intitulată ”Made in Russia24”, care spune că oferă servicii turistice oficiale, cum ar fi vizele turistice, explică faptul că irakienii și sirienii nu mai pot călători ca turiști în Belarus cu o invitație turistică ce poartă ștampila aeroportului din care decolează. 

Se pare că aceștia au mai nou nevoie de un așa-numit autocolant de viză care poate fi obținut de la ambasadele din Belarus. Irakienii, susține compania, pot obține viză doar prin intermediul Ambasadei Belarusului din Ankara.

ADVERTISING

Belsat.eu, un post de televiziune independent din Belarus, citează un raport al agenției de presă belaruse KYKY.org, potrivit căruia 12 agenții de turism din Belarus au primit aprobare ”tacită” de a organiza vize pentru străini.

Unele dintre aceste agenții fuseseră anterior trecute pe lista neagră, se mai arată în raport, însă ulterior au trecut din nou pe lista companiilor aprobate.

VIP Grub, un serviciu de pașapoarte și vize din Istanbul, susține că ajută la aducerea de persoane în Europa pe ”căi convenționale”, în contextul în care Europa are nevoie de forță de muncă străină. 

Pe pagina web a VIP Grub se menționează că, spre exemplu, companiile de transport de persoane ar avea nevoie de 1,2 milioane de refugiați. ”Profitați de această oportunitate. Plătiți-ne după sosire”, se mai poate citi. 

Ce companii aeriene sunt implicate?

Companiile înregistrate în UE închiriază în prezent aeronave companiei aeriene naționale din Belarus, Belavia. Însă miniștrii de externe ai UE vor să pună capăt acestei practici și iau în considerare o serie de sancțiuni.

”Belavia Airlines are zboruri directe către Minsk din Istanbul, Dubai și din alte părți ale lumii. Așa că tot ce trebuie să faci este să ajungi în capitală. O fi un pic mai scump, dar totuși planul este realizabil”, a declarat pentru DW agentul de turism din Bagdad.

Centrul UE în ceea ce privește leasing-ul de aeronave este Irlanda, companiile din această țară având în gestiune mai mult de jumătate din avioanele închiriate la nivel mondial. Unele firme irlandeze continuă să închirieze avioane către Belavia, care sunt folosite pentru a transporta migranți la granița UE. 

Aceste companii susțin că sunt obligate prin contract să facă acest lucru. De altfel, ministrul irlandez de externe, Simon Coveney, a subliniat că susține sancțiunile, dar numai pe acelea care vizează viitoarele contracte de închiriere, nu și pe cele actuale.

Alte companii aeriene, cum ar fi Qatar Airways și Turkish Airlines, au proceduri de verificare mult mai stricte și solicită documente valabile. Totuși, stabilirea adevăratei naturi a deplasării unui pasager poate fi o procedură anevoioasă, după cum subliniază agentul de turism din Bagdad. 

”Zi de zi, o mulțime de irakieni călătoresc în Turcia și Dubai. Este imposibil să îi separăm pe cei care vor să ajungă în Belarus de restul călătorilor cu alte destinații.” 

Autori: Monir Ghaedi, Rob Mudge


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇